Jump to content
Festivalanlæg dk

Bedste/mest holdbare løsning til lydindgang

Eiser
 Share

Recommended Posts

Hej FA! På min Boominator har jeg valgt at montere et undersænket mini-jack hun-stik til tilslutning af lydkilder. Jeg måtte dog efter få dage på Roskilde erfare, at mini-jack, specielt fastmonteret, er alt for skrøbeligt til at holde i længden :/ Jeg har tidligere brugt phono-stik, disse fylder dog en del mere, og kan også knækkes af, hvis festen bliver vild nok (erfaring). Speak-on kunne være en løsning, og jeg har læst om flere, der bruger det. Problemet jeg ser er bare, at når nu det går i stykker, er det svært at skaffe et ekstra på f.eks. en festival. Desuden stikker det i sig selv meget længere ud end samtlige andre stik. Jeg har derfor overvejet noget med at have et loddet hun-jack hængende løst ud af anlægget, for at have noget, der kan overleve nogle tæsk. Dette er dog ikke særlig elegant. Er det nogen, der har knækket koden og fundet en super holdbar, praktisk og nogenlunde æstetisk tiltalende løsning :)??

Vi havde samme problem på vores mega i år. Vi har et hun-jack(1/4") monteret. Efter et par dage (tirsdag LIGE inden meet-up, faktisk) døde kablet, og vi spillede kun på halvdelen af anlægget. Kablet var næsten helt revet over. Derefter brugte vi minijack + jack-adapters. I løbet af festivalen fik vi ødelagt 2 af de adaptere simpelthen fordi de også blev hevet i stykker. Den eneste løsning jeg har kunnet komme på er, at lave kablet så langt, at der ikke skal hives i det. Simpel as that, og det ser stadig nogenlunde ud.. i guess :rolleyes:

Xlr med låse funktion på anlægget og minijack i den anden ende. Så er man sikret! (Har virket perfekt god os hvert år) derudover en normal minijack indgang som backup
Vores jack-bøsning var faktisk med lås. Det gjorde ikke det store mod ødelæggelse hos os, desværre.

Vi havde samme problem på vores mega i år. Vi har et hun-jack(1/4") monteret. Efter et par dage (tirsdag LIGE inden meet-up, faktisk) døde kablet, og vi spillede kun på halvdelen af anlægget. Kablet var næsten helt revet over. Derefter brugte vi minijack + jack-adapters. I løbet af festivalen fik vi ødelagt 2 af de adaptere simpelthen fordi de også blev hevet i stykker. Den eneste løsning jeg har kunnet komme på er, at lave kablet så langt, at der ikke skal hives i det. Simpel as that, og det ser stadig nogenlunde ud.. i guess :rolleyes:
Knuder!! Oh nej Knuder!! Hader knuder på kabler! Det ender så galt.:P

Bluetooth.:) Så skal man virkelig have lavet lort i den hvis du ødelægger noget der.:D
Har også bluetooth, men så kan visse afspillere af gode grunde ikke sluttes til. Desuden bruger BT mere strøm, især på mobilen, og lyder IMO ikke lige så godt.

Brug et langt kabel af fornuftig kvalitet. Gerne 5 meter. Så sker der meget få ulykker.
Det mindsker helt klart risikoen, men hvis du stadig har et stik siddende i et fastmonteret hunstik, kan det stadig blive ramt af en, der går for tæt på anlægget...

Xlr med låse funktion på anlægget og minijack i den anden ende. Så er man sikret! (Har virket perfekt god os hvert år) derudover en normal minijack indgang som backup
Kan sådan et xlr stik holde til at der bliver hevet og flået i det? Lyder lovende :)

Man burde udvikle et stik à la MagSafe. Det kunne være smart :)
Det er min plan at få lavet sådan et i anden sammenhæng faktisk :) Man burde kunne købe det også, så vidt jeg ved var Apple ikke ude først med det og har heller ikke en helt hjernedød patent på området. Kunne være ganske godt til anlæg :)

Brug et langt kabel af fornuftig kvalitet. Gerne 5 meter. Så sker der meget få ulykker.
Det med at sno den under har jeg ikke tænkt på før. Det er smart, så undgår man i hvert fald at der bliver hevet i stikket :) Men bare lige for at være sikker: er du med på hvad jeg mener ovenfor? Altså at folk vil kunne gå helt hen til anlægget, og sparke stikket i stykker (ubevidst, selvfølgelig)? Jeg har nemlig oplevet at det skete, og så måtte jeg sidde på Roskilde og nørkle med at grave spidserne af 2 phono-stik ud af deres respektive hun-stik :/

Det er et evigt problem. Standardkabler er uholdbare, men det er besværligt/dyrt at have hjemmelavede med. En god sikring er dog, som Saturnus siger, at vikle kablet rundt om enten anlægget eller noget andet, så et evt. træk i kablet knækker selve kablet og ikke stikket. Man kan også stille anlægget ved siden af en pavillionstang, et bordben, et jordspyd eller lignende og så lige lave en løkke rundt om, så det er denne ting der får trækket. Det er trods alt bedre, at det er kablet der dør, end stikket. Jeg sad selv og loddede min rygsæk 20 min. før meetup, fordi phono-stikkene var knækket indeni stikkene. Sidste år sad jeg i køen og loddede vores andet anlæg, fordi minijack er noget hø. Det er ret nederen. Generelt er phono mere holdbart end minijack. Vil tro, at jack er mere holdbart end phono. Jeg er dog ved at være så træt af det, at jeg også overvejer et tykt kabel med XLR og minijack, som palmedrengen foreslår. Bruger selv XLR til andre ting og de er solide nok. Dog er det også ret lækkert med Bluetooth, hvis man bare har en telefon med ordentligt batteri. :)

• 2 months later...

En alternativ - men ret god løsning, synes jeg selv, er, at man logger ind på samme Spotify-konto (som den enhed der spiller) fra en anden mobil. Herfra kan man styre musikken, som sad man med mobilen. Spotify Connect, hedder funktionen :-) Så kan man evt. låse enheden der spiller "ind i boominatoren".

En alternativ - men ret god løsning, synes jeg selv, er, at man logger ind på samme Spotify-konto (som den enhed der spiller) fra en anden mobil. Herfra kan man styre musikken, som sad man med mobilen. Spotify Connect, hedder funktionen :-) Så kan man evt. låse enheden der spiller "ind i boominatoren".
Kræver selvfølgelig, at der er internetadgang på enheden...

Jeg har de sidste par gange lavet et Jack til Jack om til et Jack til XLR stik også sætter msn xlr stikket i forstærkeren. Næste år overvejer jeg lidt et speakon kabel. Bruger man normalt jackstik skal man være meget forsigtig. I de tilfælde bruger jeg den jackindgang man kan købe hos accusafe også borer jeg et hul på 8mm også limer jeg den fast inde i det hul med PU-trælim så rykker den sig ik en meter.

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.