Jump to content
Festivalanlæg dk

Labitat

alexlangberg
 Share

Recommended Posts

Hej folkens Efter et lidt mærkværdigt besøg hos Copenhagen Fablab, besluttede jeg mig for lige at kigge forbi Labitat, som er et hackerspace i København. Og det var godt nok noget anderledes, på den gode måde. Som nogle måske kan huske var der ingen mennesker eller ansatte hos Fablab da jeg var forbi og de få maskiner de havde, virkede kun i sjælden grad. Her var det dog stik modsat. Labitat har åbent hus hver tirsdag aften fra kl. 19, hvor man kan komme forbi og sige hej. Jeg fik en ret omfattende rundvisning af Søren, som forklarede, at der desværre kun var få fremmødte i dag, da folk er på sommerferie. Det betød åbenbart 15-20 mennesker - ganske imponerende. Normalt kommer der åbenbart snildt det dobbelte, på en tirsdag. Og udstyr, det skal jeg love for, at de har. 3D-printere, CNC-fræsere (ved ikke helt om den store virkede ordentligt endnu, men de havde en lille til fx frontpaneler), et lille træ/metal-værksted og det generelle samlingspunkt, elektronikværkstedet, der var udstyret med alt fra almindelige loddekolber, tonsvis af SMD-udstyr og en masse andre ting, som jeg aldrig har set før. Generelt var der virkelig meget udstyr over det hele og især Arduino bliver der nørdet meget i. Derudover et hav af genbrugsudstyr og komponenter, som man kan benytte sig af. Dem der er mest dernede og bruger af komponenterne betaler fra 150 kr. og opefter, alt efter hvad man har samvittighed til. Så får man samtidig adgangskort, til adgang 24/7. Derudover er al husleje og lignende finansieret på denne måde, så det er nok velset at bidrage, så det kan løbe rundt. Derudover var der vist snak om at finde større lokaler, så der kan blive plads til flere folk, større maskiner og større projekter. Jeg overvejer kraftigt selv at blive medlem. Det mest imponerende er dog nok, at de har formået at stykke et community sammen om noget så nørdet som hacking. De havde sågar madklub (for et stort køkken har de også), hvor et par gutter lige gik ned og købte ind, så de andre kunne smide en skilling og spise med. Derudover har de en IRC-kanal, hvor der pt. sidder omkring 40 mand. Især elektronikafdelingen virker imponerende, så jeg kan kun anbefale at se det an, hvis man gerne vil have styr på elektronikken til sit anlæg, uden måske at skulle investere i den helt store værktøjskasse selv. Det er absolut et besøg værd, omend så for at se at den slags rent faktisk kan fungere. :) Sidst, men ikke mindst, fandt jeg i et hjørne en moddet højttaler, med en gammel kending bygget ind i:

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.