Jump to content
Festivalanlæg dk

Enheder. Hvad kan anbefales?

AntonAgersnap
 Share

Recommended Posts

Jeg bygger anlæg til min Roskilde camp og skal til at gå igang med næste års projekt. Det skal lige siges at anlægget også skal bruges til andre formål, så det er derfor jeg er gået i gang så tidligt. Sidder og kigger på hvilke horn og bashøjtalere, som bedst udnytter energien fra min pioneer gm8604 forstærker. Så vidt jeg har forstået, skal man kigge på dB, er det rigtigt forstået? Sidste år havde jeg PHT 404 diskanter, som spillede rimelig godt op til prisen (link nedenunder). Hvis vi ser på bashøjtalere er jeg rimelig meget på bar bund, men en bashøjtaler til 1000 kr ville ikke være for dyrt. Nogle forslag? Diskant: http://ljudia.no/hyttalerelementer-s82124/horn-med-driver-c78597/paudio-pht-404-p78598/

Du skal i hvert fald finde noget, der kan nå op til de 3 KHz, som dine PHT-404'ere går ned til. Det kan du se i specifikationerne. Dog er den tweeter så kraftig (105 dB i følsomhed), at det nok for mange nærmere vil være en ulempe, da det vil være ret svært at nå derop med basenhederne. Det kommer selvfølgelig an på, hvor stort og dyrt anlægget skal være, men ligegyldigt hvad, får du brug for basenheder med høj følsomhed. Dine valg er nogenlunde: 1. Dæmp tweeteren med en 5-6 dB, så du når ned til noget en 10-15" basenhed vil kunne nå. 2. Køb flere basenheder pr. tweeter - du burde kunne nå tweeteren med to basenheder i parallel. 3. En mellemting. Jeg vil foreslå at du researcher ovenstående lidt og evt. selv kommer med nogle forslag - når nu du ikke følger noget fast design, er det relativt åbent, hvilke du kan bruge, så længe de passer til tweeterne. Skriv gerne lidt om, hvor stort anlægget skal være, hvordan det skal transporteres og hvad det skal bruges til. :)

Skal lige forstå... Hvad er ulempen ved at have forskel på følsomheden mellem basenhederne og diskantenhederne? Hvis jeg skal finde en diskant med lavere følsomhed kunne det være en som den her: http://ljudia.no/hyttalerelementer-s82124/horn-med-driver-c78597/paudio-pht-409-p78554/ Af bashøjtalere har jeg kigget på følgende: http://ljudia.no/hyttalerelementer-s82124/bass-s97514/15-tomme-c96814/eminence-delta-15-p78422/ Anlægget skal bruges til Roskilde festival, og havde egentlig tænkt at meget diskant (med høj følsomhed) var dejligt energibesparende i forhold den mængde lyd det giver. Kan mellemtonerne fås tilfredsstillende med en højtaler af denne type? - http://ljudia.no/hyttalerelementer-s82124/bredband-c78505/paudio-hp-12t-p78503/ Anlægget transporteres på en såkaldt hestevogn ala den her: http://www.guloggratis.dk/dyr/heste/rideudstyr/hestevogn/annonce/24109611-hestevogn Tusind tak for hjælpen!

Følsomheden afgør, hvor højt enhederne spiller. Rundt regnet, da det ikke er en linær skala: +3 dB = 1.25 gange så højt +6 dB = 1.5 gange så højt +10 dB = 2 gange (dobbelt) så højt. Jeg vil kraftigt fraråde at bruge "meget diskant" for at hæve volumen og dermed spare strøm. Problemet er, at folk alligevel bare vil skrue op, for at få så meget bas som muligt. Generelt ved folk på Roskilde ikke ret meget om lydkvalitet, men den klage jeg stort set altid hører når folk af og til brokker sig er, at anlægget "har en alt for skarp lyd". Og det skyldes stort set altid, at diskanterne løber fra bassen. Det er virkelig ubehageligt og der er langt større risiko for at høreskade folk på denne måde, da øret er langt mere følsomt overfor diskant end bas. Mht. diskant/mellemtone/bas bygger vi som regel kun 2-vejs systemer herinde, dvs. diskant/bas. Det er noget nemmere, når det kommer til delefiltre og sådan. Man kan som regel sagtens dække hele spektrummet med 2 enheder. Det vigtigste er sådan set bare, at du kan dække fra bunden af basenheden (som regel omkring 50-70 Hz) og op til omkring det en tweeter kan klare (15-22 KHz, eller noget i den stil) - vel og mærke med nogenlunde samme volumen hele vejen. Læs evt. op på, hvordan et delefilter (crossover) virker, så bliver det markant lettere at finde de rigtige enheder. :)

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.