Jump to content
Festivalanlæg dk

Højtaler hjælp

scharling97
 Share

Recommended Posts

Hej Alle. Jeg prøver at bygge et festvals anlæg, men har lidt svært ved at komme igang... o_O Jeg har en avisvogn, som jeg har tænkt mig at det hele skal være i, derudover har jeg en far der har skruemaskine, og som har løst til at hjælpe mig med selve byggeriet. Men mangler virkelig hjælp til det med højtalere og batterier. Ud fra hvad jeg har læst, er den bedste løsning inden for forstærkere jeres ta2020 til 400,- Jeg har selv et 12 v bilbatteri stående og har overvejet at købe endnu et, hvis budgettet holder til det. Så alt det er jo på plads :) Med hensyn til højtalere har jeg overvejet at købe 4 stk. af dem her: http://elektronik-lavpris.dk/product_info.php?products_id=31986 Er det en dum ide? Skal jeg hellere købe 4 stk. af nogle normale bilhøjtalere og så en subwoofer? og hvordan får jeg sat alle de højtalere sat til en forstærker hvor der kun er huller nok til 2 højtalere? håber nogle kan hjælpe :) Hilsen Frede ;)

Reply To: Højtaler hjælp budgettet er på omkring 2000-2500. Så vidt jeg har forstået så er en Boominator en slags boomblaser, ikk? Havde nok mere forstillet mig anlægget bygget ind i vognene, så jeg kunne cykle rundt med det ... :) Og med hensyn til byggeevne er vi ikke på tømreniveau, men dog oppe over gør-det-selv-mand grænsen, hvis det giver mening :D

Reply To: Højtaler hjælp Fordi jeg virkelig har tænkt over designet. Det er 100% optimeret til dit formål. Uden at skulle gå i detaljer her, fordi jeg allerede har forklaret at i min DIYaudio tråd, så er Boominatoren et 100% perfekt design når man tager bruget i betragtning. I fucking double dare you to do better :D Det ved jeg allerede ikke kan lade sig gøre. Så enten læser du min DIYaudio tråd og finder ud af hvorfor mit design ville være de facto fabrikstandard i dag, hvis jeg ikke ejede rettighederne til mit design, eller også lærer du formlerne selv og finder ud af det på den hårde måde.

Reply To: Højtaler hjælp

[b]

scharling97

[/b]: Men med hensyn til de højtalere jeg har lagt link til. Kan en ta2020 så godt tage 4 af dem og er der nok lyd og bas i dem?

Nej. den ville tage 2 - men du får ikke meget lyd ud af dem. Du ender nok med at blive skuffet, hvis du går med de højtalere og en TA'er. Hvis man bruger en TA2020'er skal det man bruger dem i være effektivt. Det vil sige at dine hjemmestereo/bilhøjtalere ikke giver noget godt resultat. Boomnitoren er lavet med strømeffektive enheder og i et optimerende design - derfor får du absolut mest lyd for det strøm du smider i maskinen her. Men du kan også bare købe en converter og så koble dit 230v udstyr på og lytte til det halvanden times tid, indtil der ikke er mere strøm :)

Reply To: Højtaler hjælp I har lavet en guide hvor i som højtalere anbefaler disse: http://carsound.dk/produkt.asp?id=5140&pk=1&produkt=Bull_Audio_TRI6090_-_6x9%22_H%F8jttaler Altså ikke kun 1 par men 3 par. (6 højtalere) Og som forstærker har i anbefalet en ta2020, som i iøvrigt sælger. Kan en ta2020 køre 6 af de højtalere ? Og i så fald, hvor længe hvis man har et 12 v batteri? Hilsen Frede

Reply To: Højtaler hjælp Nej.. Du er vist ikke helt med på særlig meget. :) En TA2020 kan tage 8 højtalere, hvis det skulle være. Det hele afhænger af højtalernes impedans. En TA2020 kan tage en impedans ned til 4 ohm per kanal. Så hvis du har to højtalere med en impedans på 4 ohm hver, så kan der kun sidde en af disse på hver kanal på TA2020'eren. Hvis du derimod har 4 højtalere, hvor hver højtaler har en impedans på 8 ohm, så kan du sætte to på hver kanal på TA2020'eren, da 2x8ohm = 4ohm (parallel forbundet). Jeg ville ikke tage de Bull højtalere. Bilhøjtalere har bare generelt med lav følsomhed. De har "kun" 89 db/1w/1m. Læs nogle af de andre tråde, hvor der er forklaret hvad dette betyder, eller Google det. ;) Kig efter højtalere med så høj en følsomhed, som i overhovedet kan finde!

Reply To: Højtaler hjælp Fyrer lige et par gode DIY citater af: Buy once, cry once! & If you can't afford to it right the first time, how will you afford to do it the second? Hold dig generelt fra alt hvad der er lavet til biler - som er nævnt utallige gange i andre tråde også.. Saturnus har lavet et super godt design og du vil ikke fortryde det hvis du bygger en Boominator :)

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.