Jump to content
Festivalanlæg dk

Kan jeg købe en færdigbygget Boominator et sted?

chrlundg
 Share

Recommended Posts

Hej Festivalanlæg, Jeg har søgt på diverse forums på siden, men jeg har ikke kunnet finde svaret. Jeg har derfor oprettet en ny tråd; jeg håber ikke, at den overlapper med noget, som tidligere er besvaret. Mit spørgsmål er: Jeg vil rigtig gerne have en Boominator, men jeg har ikke mod på selv at bygge den. Kender I til nogen, som udfører en samle service af Boominators? Jeg håber, at nogle kan hjælpe mig med dette. Vh Christian L

Kast dig ud i det! Man lærer utroligt meget af at bygge en Boominator, og du kan læse og spørge dig til al den hjælp, du får brug for ;) Men forbered dig ordentligt, dvs. læs diyAudio-tråden GODT igennem, og tag det, som Saturnus skriver, stille og roligt med at bygge den.

Canopy Sound kommer snart med woodkits. Det vil gøre projektet endnu lettere :)
Hvorfor så ikke bare sælge dem færdiglavet?? Det er da en del af charmen ved at lave anlæg at man selv skal stå og svede over det nat efter nat - selvom det nok bare er min mening synes jeg det er lidt ærgerligt :-)

Kredeskou, tjooo... jeg synes det spændende er at vælge dele og samle det selv - så ved man præcis hvordan anlægget hænger sammen og hvordan det kan udvides/repareres. Har ikke noget imod at samle træ, men at skære træ er godt nok trivielt, når man har gjort det nogle gange og det kræver en del plads og værktøj at få gjort det rigtigt. Det var en ren fornøjelse at lave en kuffertforstærker til Roskilde, fordi der bare skulle bores lidt huller i en kuffert. Men hey, hver til sit. :)

Mange tak for de fine svar. Jeg må lige overveje, om jeg har mod på at kaste mig ud i et større byggeprojekt. Hvor meget tid vurderer I, at man skal bruge på det, hvis man skal starte helt fra scratch?
Du kan evt. få skåret pladerne hos en tømmerhandel/byggemarked. Så skal du bare lave huller til højttalere osv. med en overfræser (eller stiksav i en snæver vending).

Præcis. Udskæringerne er trivielle. Og det er også ofte her man laver fejl og bliver frustreret. Med et woodkit kan man fokusere på de andre aspekter, som er vigtigere og sjovere :) @chrlundg Vi er så småt ved at overveje de præcise størrelsesforhold og kombinationsmuligheder for woodkits, så der går nok lige 1-2 måneder inden vi har noget klar.

Nu skal man nok også lige have in mente at jeg er i lære som tømrer, så jeg har da en smule i bagagen inden jeg går i gang med et projekt. Dog var jeg ikke i lære da jeg byggede min boominator, og havde ikke adgang til et virvar af værktøjer (ej heller meget plads), men de problemstillinger der opstod syntes jeg personligt var sjove at løse :-) Jeg er desuden en del mere praktisk end jeg er dygtig teoretisk, derfor faldt valget på en boominator, fordi jeg rent faktisk forstod lidt af hvad der foregik indeni kassen :D

Mange tak for de fine svar. Jeg må lige overveje, om jeg har mod på at kaste mig ud i et større byggeprojekt. Hvor meget tid vurderer I, at man skal bruge på det, hvis man skal starte helt fra scratch?
jeg brugte stiksav og kopbor til tweeterne og de dersens huller man lavet inde i kassen xD

Mig og en kammerat byggede dem her på 2,5 dage: http://festivalanlaeg.dk/forum/andet/show-off/24200-noget-andet-end-en-boominator-han-chewie Vi havde tegninger og materiale hjemme, bortset fra pladen vi hentede på dag 1 - og her byggede vi jo som du kan se 2 kabinetter. Så hvis du står alene med det vil jeg nok sætte 2 weekender af til det (hvis du får skåret pladerne ud i et byggemarked)....

Hahaha, det er altså også lidt snyd, at folk herinde er håndværkere, når jeg bare er en ussel programmør. Der kommer hele tiden ting som "Jeg tog lige et par timer med en rundsav og lavede pladerne til Boominatoren..." "Jeg havde lige de her ting liggende i bilen..." "Ude på vores savværk fik jeg lige skåret pladerne, hvorefter..." "Det her lavede jeg lige med en laserskærer..." "Firmaets CNC-fræser var jo oplagt til at..." Når man bor på 20 kvadratmeter og ikke har ret meget værktøj, er det ikke lige en fest. Men jeg har indset, at jeg nok bare må betale mig fra det. :)

Personligt ville jeg også hellere betale mig fra at have alle tingene skåret fra start af. Synes ikke det tager så meget af det sjove og lærerige ud af projektet. Man laver stadig en masse ting i løbet af projektet. Der skal jo stadig bores, limes og skrues osv. osv.

Haha, ja det kan jeg forestille mig er lidt surt, til gengæld kan jeg sige at nogle af de indlæg der bliver skrevet fatter jeg intet af, der kan det være at usle programmører forstår ting lidt bedre ;) vi har dog alle heldigvis forskellige skills. Og ja Viktor, det kan godt være at du har ret, jeg har måske bare lidt lettere ved træarbejdet og ser det så som et mindre problem :)

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.