Jump to content
Festivalanlæg dk

Træ til Boominator

Viktor
 Share

Recommended Posts

Hey Allesammen Jeg har kort nævnt at vi ville lave nogle woodkits til bla. boominatoren, men jeg ville rigtig gerne lige sikre mig at vores udskæringer passer ordentlig osv. Så for at kunne gøre dette lidt billigere tænkte jeg at sælge et woodkit til en boominator med HP10W til materialprisen (omkring 300-400 kr. vil jeg tro). Så spørgsmålet er om der er nogen der interesserede i at få leveret færdigskåret træ til en Boominator indenfor den næste måneds tid? Vi tager udelukkende materialeprisen for denne. Vi kan godt aftale nogle udskæringer efter ønske på front/top/bund afhængig af ønsket elektronikrumsløsning, men umiddelbart vil der kun kunne vælges de normale boominator mål eller extended størrelse til 1 meter (altså med 16cm elektronikrum).

Lyder som en fed ide for dummies. Men har i tjekket at der er marked for det? Grunden til jeg spørger er fordi jeg vil jo fortrække selv at lave arbejdet. Derfor kunne man jo bare sælge dem samlet i stedet (det vil så nok koste ret meget, da det jo ikke går hurtigt at lave en boominator)

Med en CNC-fræser tager det ikke mange minutter at lave alle udskæringer, med huller og det hele, til en Boominator. At samle den tager derimod en hel del tid og ville nok være ret dyrt i arbejdsløn. Kunne sagtens forestille mig at der er et marked for det. Hvis jeg selv skulle bygge en Boominator ville jeg klart gerne betale for ikke at skulle bruge en hel dag eller to på at stå og save. :)

Lyder som en fed ide for dummies. Men har i tjekket at der er marked for det? Grunden til jeg spørger er fordi jeg vil jo fortrække selv at lave arbejdet. Derfor kunne man jo bare sælge dem samlet i stedet (det vil så nok koste ret meget, da det jo ikke går hurtigt at lave en boominator)
Nej. Det kan og må man ikke :) Det er jo Open Source med NC licens, altså non-commercial. Man må altså ikke bygge og sælge Boominatorer (i DIY versionen) med profit for øje. Man kan dog godt bygge en, og så sælge den igen hvis man ikke ønsker at beholde den eller vil bygge en ny eller noget andet, men så skal salgsprisen være sat til materialeomkostninger (inkl. afskrivning på værktøj) plus en rimelig kompensation for forbrugt arbejdstid. Ethvert overskud udover dette skal gå til velgørende formål efter eget valg. Tror de fleste sælger dem videre ca. til materialeomkostningerne. Man må dog gerne sælge tilbehør til at bygge den f.eks. forstærkere, enheder, og som her flat-packs (som Viktor kalder woodkits).

Jeg tror der er fin efterspørgsel for det. Jeg selv og mange synes at træ udskæringerne er noget af det kedelige, men derimod at samle, lodde osv. er mere spændende :) Og så er det ikke altid man lige har lyst til at købe rundsav, stiksav og overfræser bare for at bygge en boominator. Har man ikke andet end de allermest almindelig redskaber ved hånden er det jo en glimrende ting at kunne købe træet færdigskåret :-) Vi er alle forskellige og nogle foretrækker at skære selv - det vil vi da også bifalde, men hvorfor ikke tilbyde udskæringerne? :) Vi får det skåret langt mere præcist end nogen kan gøre det hånden, alligevel :) Vi vil ikke lave færdigsamlede Boominators. Mest af alt for at respektere licensen, men også fordi det vil tage for mange timer til at det kan svare sig. I sær hvis vi vil have en ordentlig kvalitet i det færdige produkt. Der går hurtigt en hel dag på finish alene.

Jeg er helt sikker på der er marked for det. Der er mange der ikke tør bygge anlæg fordi de mener de er idioter med en stiksav. selv laver jeg fine udskæringer til mine ting, men det er bare så kedeligt at skulle i bauhaus, fådet skåret og derefter skulle hjem og skære. Og vigtigst af alt så sviner det af helvede til at skære bare hullerne osv derhjemme. Med et woodkit bliver det nemmere og hurtigere at bygge, og man sviner mindre. Alle 3 ting er der mange der vil sætte pris på.

Prisen står jo øverst i tråden Hr. Jonas :) Men Viktor jeg kunne måske være interesseret i et woodkit til halfinator, men er det kun til boominators i laver? eller hvad :) Grunden til jeg kun siger måske er jeg ikke ved om i tænker at tilbyde nogen former for custom udskæringer, f.eks. til PHT-407n, eller special huller til stik osv. :) og bliver det fræset ind så samlingerne overlapper hinaden for bedre limning ? ps. betaler selvfølgelig gerne for ekstra ydelser :)

Prisen står jo øverst i tråden Hr. Jonas :) Men Viktor jeg kunne måske være interesseret i et woodkit til halfinator, men er det kun til boominators i laver? eller hvad :) Grunden til jeg kun siger måske er jeg ikke ved om i tænker at tilbyde nogen former for custom udskæringer, f.eks. til PHT-407n, eller special huller til stik osv. :) og bliver det fræset ind så samlingerne overlapper hinaden for bedre limning ? ps. betaler selvfølgelig gerne for ekstra ydelser :)
Der er forskel på 300 kr og 400 kr :-) Men umiddelbart er jeg da interesseret, men som med dig, så afhænger det også af om det er med udskæringer til stik osv. - det er næsten det værste ved et build.

Diverse udskæringer aftaler vi bare. Så længe der ikke er tale om firkantede udskæringer nede under 2x2cm. Prisen kan jeg ikke sige før jeg har fundet et sted at købe træet og derved kender udgifterne, men der indregnes ingen profit på disse første. Jeg vil gerne lave en halfinator foruden den ene boominator

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.