Jump to content
Festivalanlæg dk

Hjælp til generel forståelse af en forstærker

Densygnis
 Share

Recommended Posts

Vær hilset. Jeg har efterhånden begivet mig dybt ind i den store lydsystems-jungle, og jeg har fået det meste af den viden jeg behøver for, at tage hul på det at bygge et festivalsanlæg. Dog er der nogle basale ting, jeg ikke forster hvad angår forstærkere. For det første har jeg ikke forstået hvad "kanalernes" job er, hvad er f.eks. forskellen på en 4-kanals forstærker og en 1-kanals forstæker? Derudover forstår jeg heller ikke, hvordan man kan smide eksempelvis 2 diskanter, 2 mellemtoner og en basenhed på blot én forstærker, altså 5 enheder i alt. Hvis hver enhed benytter sig af én højtalerledning, og der kun er 2 "højtalerledning-indgange", hvordan får man så smidt de i alt 5 enheder på forstærkeren? Håber i forstår hvad jeg mener, og takker for hjælpen på forhånd.

Hej Densygnis! Håber der er ngoen der kan hjælpe dig bedre end mig :)
Et glimrende eksempel. Tusinde tak, jeg forstår meget bedre nu. For at forstå dig helt ret, så hvis man f.eks. har en diskant og en basenhed, hvorved diskanten formentlig benytter mindre watt end basenheden, er man nød til at være sikker på, at forstærkeren spytter den rette mængde watt ud vha. af et delefilter eller hvordan?

Hej Densygnis! Håber der er ngoen der kan hjælpe dig bedre end mig :)
Kan læse at der er lidt fejl i det, men vil jeg lige få rettet en af dagende:) f.eks. er en 4 kanals jo også super anvendeligt med delefilter efter osv. Ja nu er jeg jo også kun en begynder, men skal prøve at forklare det så godt som jeg har forstået det. håber der nogen der rettet viser jeg bilder dig noget sludder ind. Som jeg forstår, så går modstanden målt i ohm, ind og nedsætter de watt der kommer til enheden hvilket så "dæmper" diskanten, det især vigtig da rigtig mange diskanter har en højre SPL ind bas enheder, og spiller derfor højre ved samme watt antal.. når det så er sagt så er delefiltret kun nødvendigt hvis det er en rigtig diskant, da f.eks. pieozo selv regulere hvad frekvensområde den vil spille med. Udover dette har en modstand også indvirkning på lyden og gør den mere "afslappet" altså ikke så hård og sprød(crisp), men jeg tror det hænger sammen med at enheden bliver dæmpet og derved ikke yder sit maksimale, hvilket giver lidt mere dybde i lyden, men her kan jeg sagtens tage fejl

Hej Densygnis! Kanalerne er de porte du sætter dine højtalere til forstærkeren i. For at tage forskellen er det nok nemmest at starte med en 2 kanals forstærker, hvilket der f.eks. bruges til en boominator, eller i dit stereo anlæg derhjemme. De to kanaler fungere som højre og venstre, så du har mulighed for at lave stereo lyd. Hver kanal har et watt antal, der beskriver hvor meget hver kanal kan drive, altså hvor kraftigt forstærkeren er. ​ En 1 kanals forstærker, har derfor ikke mulighed for at spille stereo da der kun er en kanal. Det bliver derfor automatisk en mono-amp, fordi stereo signalet der kommer ind i forstærkeren, fra en telefon eller ipod, bliver omdannet til mono og ført ud i den ene kanal.. en 1 kanals forstærker tror jeg hovedsageligt kun bliver brugt til subwoofere, men jeg kan sagtens tage fejl! Hver kanal kan i princippet køre et uendeligt antal enheder, hvis den har uendelig styrke.. forstil dig kanalen er en flod (eller kanal :D ), og forstærkerens watt antal, beskriver hvor meget vand der løber igennem den. Hvis der er meget vand i floden(altså en kraftigt forstærker), vil du nemt kunne dele floden op i flere små floder, så fylder vandet bare bare de mange mindre floder op, istedet for en stor. Laver du til gengæld for mange floder (altså har for mange enheder koblet på) i forhold til hvor meget vand der kommer(watt), vil du ikke kunne fylde alle sammen op, du vil derfor bare have mange små vandløb med lidt vandpjask i bunden (højtalere der ikke spiller højt). På samme måde fungere det også hvis du f.eks. har en Maxamp20 (2 kanals forstærker med 25 watt pr. kanal(2x25watt)) og du sætter nogle kæmpe store højtalere på, så vil du have to kæmpe floder der skal fyldes op (altså de store højtalere), men kun to små å'er at gøre det med(maxampen). Selv i normale stuehøjtaler, har du normalt minimum 2 enheder sat i, en diskant og en bass/mid(et såkaldt two-way system), de bliver så bare samlet inde i højtaleren så der kun er et stik der kommer ud. De bliver samlet i et passiv delefilter, der så sørger for at både diskanten og bassen får det helt rigtige vand, og den helt rigtige mængde. Men hvis man kan smide uendeligt antal enheder ved en kraftigt nok forstærker, hvorfor findes der så 4 kanalers ? De 4 kanaler bliver først rigtigt anvendelige, hvis du køber en forstærker med et aktivt delefilter i. Så vil du så have 2 højre kanaler og 2 venstre kanaler. Det gør det så muligt at tune/indstille/equalize hver kanal forskelligt, så du f.eks. har en kanal til bass, og en kanal til diskant, så vil du kunne dele musikkens frekvenser. Det vil betyde at alle de dybe toner kommer ud af bass udgangen og alle de lyse toner kommer ud af diskant udgangen. uden et delefilter inde i højtaleren. Jeg har også set en 3 og 5 kanals ? Her har du så enten et eller to sæt stereo udgange, plus en udgang til bass, dette er rigtig smart hvis du har to højtalere og en subwoofer sammen. Især fordi en subwoofer kræver ret meget vand ;)
Du tager umådeligt meget fejl, både i din første post og den kommentar du lavede er der fejl i.. Gider ikke lige lave en forklaring lige nu, gør det i løbet af weekenden, men folk skal vidst ikke bruge den tekst der som en guide til hvordan en forstærker fungere..

Hej Densygnis! Kanalerne er de porte du sætter dine højtalere til forstærkeren i. For at tage forskellen er det nok nemmest at starte med en 2 kanals forstærker, hvilket der f.eks. bruges til en boominator, eller i dit stereo anlæg derhjemme. De to kanaler fungere som højre og venstre, så du har mulighed for at lave stereo lyd. Hver kanal har et watt antal, der beskriver hvor meget hver kanal kan drive, altså hvor kraftigt forstærkeren er. ​ En 1 kanals forstærker, har derfor ikke mulighed for at spille stereo da der kun er en kanal. Det bliver derfor automatisk en mono-amp, fordi stereo signalet der kommer ind i forstærkeren, fra en telefon eller ipod, bliver omdannet til mono og ført ud i den ene kanal.. en 1 kanals forstærker tror jeg hovedsageligt kun bliver brugt til subwoofere, men jeg kan sagtens tage fejl! Hver kanal kan i princippet køre et uendeligt antal enheder, hvis den har uendelig styrke.. forstil dig kanalen er en flod (eller kanal :D ), og forstærkerens watt antal, beskriver hvor meget vand der løber igennem den. Hvis der er meget vand i floden(altså en kraftigt forstærker), vil du nemt kunne dele floden op i flere små floder, så fylder vandet bare bare de mange mindre floder op, istedet for en stor. Laver du til gengæld for mange floder (altså har for mange enheder koblet på) i forhold til hvor meget vand der kommer(watt), vil du ikke kunne fylde alle sammen op, du vil derfor bare have mange små vandløb med lidt vandpjask i bunden (højtalere der ikke spiller højt). På samme måde fungere det også hvis du f.eks. har en Maxamp20 (2 kanals forstærker med 25 watt pr. kanal(2x25watt)) og du sætter nogle kæmpe store højtalere på, så vil du have to kæmpe floder der skal fyldes op (altså de store højtalere), men kun to små å'er at gøre det med(maxampen). Selv i normale stuehøjtaler, har du normalt minimum 2 enheder sat i, en diskant og en bass/mid(et såkaldt two-way system), de bliver så bare samlet inde i højtaleren så der kun er et stik der kommer ud. De bliver samlet i et passiv delefilter, der så sørger for at både diskanten og bassen får det helt rigtige vand, og den helt rigtige mængde. Men hvis man kan smide uendeligt antal enheder ved en kraftigt nok forstærker, hvorfor findes der så 4 kanalers ? De 4 kanaler bliver først rigtigt anvendelige, hvis du køber en forstærker med et aktivt delefilter i. Så vil du så have 2 højre kanaler og 2 venstre kanaler. Det gør det så muligt at tune/indstille/equalize hver kanal forskelligt, så du f.eks. har en kanal til bass, og en kanal til diskant, så vil du kunne dele musikkens frekvenser. Det vil betyde at alle de dybe toner kommer ud af bass udgangen og alle de lyse toner kommer ud af diskant udgangen. uden et delefilter inde i højtaleren. Jeg har også set en 3 og 5 kanals ? Her har du så enten et eller to sæt stereo udgange, plus en udgang til bass, dette er rigtig smart hvis du har to højtalere og en subwoofer sammen. Især fordi en subwoofer kræver ret meget vand ;)
Der er umådeligt mange fejl i din post og den kommentar du lavede.. Gider ikke til at lave en forklaring nu, gør det i løbet af weekenden, men folk skal vidst ikke bruge den forklaring som en guide til hvordan en forstærker virker..

Der er umådeligt mange fejl i din post og den kommentar du lavede.. Gider ikke til at lave en forklaring nu, gør det i løbet af weekenden, men folk skal vidst ikke bruge den forklaring som en guide til hvordan en forstærker virker..
For at gøre det lidt kort, og forsimplet ville jeg give dig denne viden om forstærkere: Hver forstærkerkanal er egentlig sin egen selvstændige forstærker. Forstærkerkanalen har en terminal med + og - som fungerer som alt mulig andet elektronik ved at trække en strøm fra + til -. For hver kanal er angivet x antal watt, hvilket er en størrelse for hvor stor en strøm kanalen kan trække idet v*a=watt . Hvor meget strøm der løber igennem hver kanal bestemmes af 2 faktorer, dels indgangssignalet, som er det man typisk vil forstå som at skrue op og ned for en volumeknap, og så den impedans som kanalen ser. Her kommer vi også til det med hvordan man kan sætte flere enheder til samme kanal. Det er intet problem. Forestil dig at du har et batteri som du tilslutter til en pære, her vil du også sagtens kunne sætte 2 pærer til, da strømen blot løber igennem begge pærerne. Ligesom et batteri er en forstærker også en strømforsyning og i bund og grund er det jo bare en strøm der løber mellem polerne. Det man skal være opmærksom på er den impedans (ohm) som forstærkeren ser. Jo lavere impedans, jo større strøm vil der løbe gennem forstærkeren. De fleste enheder man bruger når man bygger anlæg er 8 eller 4 ohm. Dermvil være angivet på forstærkeren hvor mange ohm forstærkeren er stabil ved, og det kan variere, men er som regel mellem 1-4 alt. Brokobles 2 8 ohms enheder lander man således på 4 ohm, mens en serieforbindelse ville give 16 ohm. Den samlede impedans må således ikke komme under den angivne mindste impedans for forstærkeren. Det er også derfor forstærkere brænder sammen hvis + og - polerne rører hinanden direkte, impedansen i et stykke ledning er nemlig meget meget lille, så der vil løbe en kæmpe strøm gennem forstærkeren som vil lave enorm varme. Man skal tilmed huske at jo lavere impedans (ohm) forstærkeren ser, jo mindre effektiv vil forstærkeren blive, da en større strøm giver større varmeudvikling. Dog er ofte mere effektivt samt økonomisk at køre flere enheder på hver forstærker, da man sparer penge på færre forstærkere og den effektivitet man mister vil typisk være mindre end tomgangsforbruget på en ekstra forstærker. Det var kort og godt det grundlæggende, og forhåbentlig uden fejl..

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.