Jump to content
Festivalanlæg dk

Festival anlæg - Billigt men godt?b

MagnusUdby
 Share

Recommended Posts

Jeg har nu været på Roskilde festival 2 gange, og begge gange har jeg, sammen med nogle af drengene, bygget et anlæg. Første gang blev det dog stjålet :( Men i år, havde vi 2 6x9'ere og en 10'' bas, godt nok fra xzound (ja, jeg ved det er skidt) og 6x9'erne blev trukket af en sony radio, mens bassen blev trukket af en dertil hørende forstærker (også xzound). Bassen havde vi bygget efter de anvisninger vi nu kunne finde på en 10'' bas, tror kassen blev 30 L ca. Indenfor var det hele velspillende, som det nu kan være, men når det kom ud, var bassen flad, og diskanterne dominerende. Da der desværre ikke var nok tid, måtte vi leve med det, og sådan blev det. Heldigvis gik det efter et par bajere ;) Nu her efter Roskilde, har jeg kigget på næste års anlæg. Vi har været så heldige, at få en 2x1 meter trækvogn doneret af en af fædrene, så nu skal der bygges anlæg på den :) Jeg fandt en tegning på nettet af en udendørs Voigt horn-højttaler (voight_d_01.jpg) og havde en gammel musikstol stående (musikstol sort sounds-p.jpg) alligevel bare stod og fyldte. Jeg har en god ven, som arbejder i Silvan, og gennem ham, fik jeg skåret pladerne der, så alt var som det skulle være. Jeg fik samlet skidtet, og sat bassen i, og hold nu kæft da! Som i jo nok kan regne ud, så er der ikke super mange watt i de højtalere, men pludselig lød den næsten som en HI-FI højtaler :) Jeg var intet mindre end forbløffet :D Herfra tænkte jeg, uden viden om det ville ændre noget, men at lave målene på kassen større, og så sætte en 10'' eller 12'' bas i, ja evt. en 15''! Vil det have nogen indflydelse på, hvordan det hele lyder, hvis kassen bliver lavet større? Der står at hornet er 1,5 meter, og at det forlænger bølgelængden med 6 meter! Men hvis dette ender med at blive designet af bassen, så er jeg lidt på bar bund med mellemtoner og diskanter :/ Desværre har jeg ikke styr på alt det med modstand :( Men jeg håber i kan hjælp mig med det, og har nogle gode forslag til enheder :)

en boominator eller to halfinatore (halv boominator) som top vil være godt også spille det 360 grader. ellers er det også andre toppe du kan bygge. Vil nok prøve at bygge et par toppe bestående af en 10-12" enhed. mit eget anlæg består af en cubo15 og to jack12 http://www.billfitzmaurice.com/Jack.html Det spiller vanvittig godt. Altså mega godt. Jack12 koster over 2000kr at bygge pr. styk. nok 2,5. En boominator uden forstærker og batteri (altså når den kun bruge som top) kan du lave for 2000-2400. to halfinator vil så være være 1000-1200 pr. styk. OmniTops er også helt vildt gode: http://www.billfitzmaurice.com/OmniTop12.html det er et par idéer. Ellers er der også de toppe som Viktor (ejeren af forummet) har. kan ikke helt huske navnet, men de er også rigtig gode.

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.