Jump to content
Festivalanlæg dk

Low voltage cut off

Marcusrs
 Share

Recommended Posts

Jeg er endt i den trælse situation at mit batteri er gået død, efter at det har været glemt slukket i noget tid. Jeg har nu skaffet et nyt batteri, og det hele er fint igen. - Men for at undgå at det samme skal ske igen, har jeg tænkt om I kender eller har erfaringer med et low voltage cut-off system, som automatisk lukker ned, når batteriet når en kritisk spænding, således man ikke risikerer at ødelægge batteriet.. (det er mig sådan set en gåde hvorfor maxamp20 ikke har det indbygget, nu det er så idiotsikret på alle andre måder) På forhånd tak Edit: forhelvede, nu havde jeg lige skrevet en lang smøre om et par andre problemer, som forsvandt, det gider jeg ikke lige igen, så I får den korte Nogle der har erfaringer med ground loop isolators? Nogle der ved hvorfor der er støj på, når anlægget lader imens det spiller - specielt når der er pause mellem numrene? bruger denne lader http://ebay.eu/UY7yow Edit2: Nå det kom sgu alligevel, flot....

Og for ikke at oprette to posts på én aften har jeg et par yderligere spørgsmål: Jeg valgte ikke at putte potmeter i mit anlæg, da folk herindefra anbefalede at styre volumen fra telefonen. Det fungerer sådan set også fint, men folk er altid skeptiske over at det lyder dårligt når de skruer volumen på deres iPhones helt i top, og det er jeg egentlig en kende træt af at lægge øre til - både skrattet og kommentaren om at det ikke giver mening at det altså skal fungere således. - Spørgsmålet er så hvor meget jeg mister ved at montere et potmeter (gemt væk i elektronikrummet - sat til grænsen lige inden lyden distorter)? Jeg har også oplevet støj - specielt når der er pause mellem numrene - når anlægget er til ladning og samtidig spiller, er der en løsning på dette? (Jeg bruger sådan en lader her http://ebay.eu/UY7yow ) Til sidst vil jeg høre om der er nogle der har erfaring med ground loop isolators, således man kan lade mobilen, mens den spiller? Endnu engang, på forhånd tak

Accusafe som laver maxamp20 laver et kit (og snart kommer de med en ny version færdigsamlet med SMD kmponenter) der gør nøjagtig det. Kittet hedder sjovt nok accusafe, så det ville være lidt åndsvagt af dem at lave et modul hvis det også var indbygger i deres forstærkere. Desuden ville det være ret upraktisk at al strømmen skulle gå igennem forstærkeren først, og man per dfinition ikke kunne have to forstærkere på samme batteri heller.

Jeg har også oplevet støj - specielt når der er pause mellem numrene - når anlægget er til ladning og samtidig spiller' date=' er der en løsning på dette? (Jeg bruger sådan en lader her [url']http://ebay.eu/UY7yow )
Fejlen ligger ikke i laderen men i telefonen/mp3afspilleren, så nej, ikke ud over at bruge separate batterier. En ground loop isolator hjælper (som regel) ikke.

Alternativt bruger flere af os en solcelleladeregulator, som alternativ til en Accusafe. Så kan man også smide solceller på. Dog har den ikke lige så mange smarte funktioner, som en Accusafe. Det med volumen vil altid være umuligt fordi folk har forskellige afspillere, men det kan folk sjældent forstå. Du kan fint sætte et gemt potmeter i og justere til max på en iPhone. Så vil du dog uden tvivl få et "KA' DET IKKE SPILLE HØJERE ELLER HVAD?!", når folk forsøger sig med en iPod. En iPod kan nemlig slet ikke spille lige så højt som en iPhone (eller Android). Så kan du jo prøve at forklare dem, at det er fordi deres snottede iPod ikke kan spille ret højt, men held og lykke med det. :P Så vidt jeg ved bliver det kun den nye cAMP-forstærker, der vil kunne løse problemet, da den automatisk justerer volumen efter det man kobler til.

Det skal måske også lige siges, at det tit hjælper at være konstruktiv, angående det med volumen. Når du kan høre, at folk har sat volumen for højt, så prøv at gå hen og spørg, om de kan høre de mislyde der er. Prøv så at få dem til lige at skrue et enkelt hak ned og lytte igen. Gik det væk? Nej, et hak mere. Gik det væk? Godt. Folk lægger af en eller anden grund ikke mærke til forvrængningen, når de skruer for højt op. Men hvis man lige får dem til at stoppe op og selv lytte efter og sammenligne med et lidt lavere niveau, kan de som regel sagtens høre, at det lyder bedre, uden egentlig at lyde lavere. Ofte er det de samme der vil være DJs, så det kan tit afhjælpe problemet at lære dem det. :)

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.