Jump to content
Festivalanlæg dk

Billigste Halv Boominator

tigerdyr
 Share

Recommended Posts

Hej! Vi er en lejr på omk. 20 mennesker, der godt kunne tænke os noget bedre lyd i år end en lille ghettoblaster fra Føtex. Derfor har vi besluttet at prøve at bygge en Halv Boominator, ingen har stor erfaring med lyd. Budgetet er max. 2000 kr. så det er her det bliver svært. Indtil videre har jeg kigget på hvor man finde de rigtige komponenter billigst. 2 x HP10W Basenheder www.intertechnik.de har dem til ca. 400 kr. pr. stk. + 15 € i forsendelse i alt 924 kr. www.ljundia.se har dem til 465 SEK. pr stk. + 69 SEK i forsendelse i alt 877 kr. (Kan man bestille til Danmark på Ljundia.se?) 2 x MPT-001 Piezo-diskanter www.discoworld.dk har dem til 54 kr. pr. stk. + 50 i forsendelse i alt 162 kr. TA2020 Forstærker www.ebay.co.uk har en til 223 kr. + 6,99 £ i forsendelse i alt 286 kr. (Så vidt jeg kan se, kan det bedst svare sig at bestille fra UK fra man slipper for told) Batteri www.batterishoppen.dk har et Deep Cycle 12V-12ah til 309 kr. (Hvor lang tid vil det holde, har kigget på forumet og kom frem til 72 timer, passer det?) Indtil videre er det altså 1634 kr. Mit spørgsmål er så kan det gøres billigere? og hvor finde man billigst byggemateriale til kabinettet + metalgitter til højttalere osv.? og kan det lade sig gøre at holde det på max 2000 kr. i alt?

Reply To: Billigste Halv Boominator Du kan snildt skrabe noget af det du er kommet frem til. Ljudia.se shipper til Danmark hvis du spørger dem så vidt jeg husker. Så det bliver 877kr. Køb den lille T-AMP fra Ebay til ca 60kr, den spiller fint.. T-Amp Piezo tweeterne på elextra.dk er en smule billigere til 34kr stykket og lyder fint - bestil i samme ombæring en 4-5 modstande med varierende fra 50 til 150ohm (metalfilms modstande på 2w, de har ikke rigtigt nogen på 3w derinde, men det bliver næppe noget problem), samt lidt ledning osv. Hvis du ikke vil købe runde tilpasset metalgitter kan du evt bruge ganske almindeligt fint hønsenet som du monterer imellem bafflen og wooferen. Sørg for at komme godt med fuge rundt om wooferen så samlingen er lufttæt.. Gå i Silvan og se om ikke du kan finde et par 12mm pladerester hvis du vil gøre det så billigt som muligt.. Det skulle nok kunne lade sig gøre at holde sig pænt under 2000kr..

Reply To: Billigste Halv Boominator Tak for et meget hurtigt svar :) Lyder meget billigt med den T-AMP du linker til, men er det ikke en fordel at forstærken har et case og dermed er beskyttet lidt mere? og har den i øvrigt alle de udgange man behøver? og hvad er gør det af forskel at TA2420 kun har 2x15W, hvor 2x20W TA2020? Kan se på www.toldpriser.dk/toldberegner at den er under told grænsen, hvilket jo er fedt! Det her er den jeg havde kigget på: http://www.ebay.co.uk/itm/LEPAI-LP2020A-T-Amp-Digital-TA2020-Mini-Hi-Fi-Stereo-Amplifier-Tripath-IC-/150663759049?pt=UK_AudioTVElectronics_HomeAudioHiFi_Amplifiers&hash=item23144284c9 Havde kigget lidt på piezo tweeter fra elextra.dk men synes at folk havde sagt at de andre var bedre, men hvis det gør at vi kommer under de 2000 kr. så tager jeg bare dem ;) Kan se at de også har mange andre dimser, man nok lige mangler.

Reply To: Billigste Halv Boominator I øvrigt kan den her så ikke bruges? http://www.ebay.co.uk/itm/DC-9V-15V-TA2020-020-T-Class-Digital-Amplifier-board-13W-13W-20W-20W-/170795405672?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item27c4331168 Det er bare en TA2020 i stedet for din TA2024. Kan ikke se hvordan man slutter noget lyd ind til? Hvad passer ned i den hvide kasse?

Reply To: Billigste Halv Boominator

[b]

Morroklump

[/b]: Phaedras du siger modstande fra 50-150 ohm, men jeg mindes at have læst 33-47 et andet sted?

Det kommer an på hvilken piezo tweeter der bruges.. Så vidt jeg husker brugte jeg 100ohm til lige netop den piezo fra elextra i min første boominator. Det kan være forskelligt hvad man præcis har af præferencer - så man skal prøve sig lidt frem og høre hvad man synes lyder bedst :)

Reply To: Billigste Halv Boominator Vil stadig rigtig gerne vide om jeg kan bruge den her: http://www.ebay.co.uk/itm/DC-9V-15V-TA2020-020-T-Class-Digital-Amplifier-board-13W-13W-20W-20W-/170795405672?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item27c4331168 Det ville man spare ret mange penge ved, da den er under toldgrænsen og derfor koster ca. 65 kr :) Ville I turde bruge den?

Reply To: Billigste Halv Boominator jeg (kender nogen der...) har bestilt flere ting hjem fra hongkong og kina, der kostede mere end 80kr, uden at (de) skulle betale moms og told. mener at have læst at momsgrænsen er 80kr mens toldgrænsen er 1150kr. det drejer sig om disse varer: lepai ta2020 og tk2050. jeg har sjældent hørt om nogle der skulle betale ekstra moms på mindre varer(som overstiger 80kr en lille smule) og 25% er jo ikke alverden i så fald. angående den tripathforstærker du linker til har den vist ikke været anmeldt på forummet endnu, men du kan jo blive den første... den spiller sikkert godt nok, men måske ikke helt så godt som MUSE m20-EX ta2020 som bl.a. sælges her på siden, da den er bygget med komponenter af højere kvalitet.

Reply To: Billigste Halv Boominator

[b]

hifibanditten

[/b]: jeg (kender nogen der…) har bestilt flere ting hjem fra hongkong og kina, der kostede mere end 80kr, uden at (de) skulle betale moms og told. mener at have læst at momsgrænsen er 80kr mens toldgrænsen er 1150kr. det drejer sig om disse varer:

lepai ta2020

og

tk2050

. jeg har sjældent hørt om nogle der skulle betale ekstra moms på mindre varer(som overstiger 80kr en lille smule) og 25% er jo ikke alverden i så fald. angående den tripathforstærker du linker til har den vist ikke været anmeldt på forummet endnu, men du kan jo blive den første… den spiller sikkert godt nok, men måske ikke helt så godt som MUSE m20-EX ta2020 som bl.a. sælges her på siden, da den er bygget med komponenter af højere kvalitet.

Det er heller ikke altid at ting bliver snuppet og problemet er ikke de 25% moms.. Det irriterende moment er importgebyret postDK tager for at håndtere fortoldningen. Hvis du køber noget til 80 kr er det irriterende at man skal betale 160kr i gebyr for at betale 20kr moms af beløbet og det så render op i 260kr istedet for 80kr som købet oprindeligt var på..

Reply To: Billigste Halv Boominator Tak for svar alle sammen :) Har taget chancen og bestilt den hjem, så håber jeg den spiller nogenlunde. Må jo hellere bestille den i god tid, når den skal hele verden rundt. Hvem kan stå for 65 kr. for en forstærker, og så endda slippe for told/moms/gebyr bøvlet. Har også lagt mærke til at elextra.dk har meget billige højttalergitre til ca. 55 kr. inkl monteringsdimer. Til andre der skulle være interesseret ;)

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.