Jump to content
Festivalanlæg dk

Li-On batteri til Boominator mini

Alfred
 Share

Recommended Posts

Jeg sad og kiggede på batterier til en mini boominator, da jeg helst godt vil undgå SLA batterier pga. størrelse og vægt. Phaedras brugte i hans mini build (så vidt jeg kunne se) et 9800 mAh Li-On batteri. Et hurtigt eBay search giver følgende (plus lignende varer, men disse prisgrupper): http://www.ebay.com/itm/Super-Polymer-Rechargeable-9800mAh-li-ion-Battery-Large-Capacity-DC-12V-DC1298A-/151373378754?pt=US_Rechargeable_Batteries&hash=item233e8e74c2 til 184 kr og http://www.ebay.com/itm/Batterie-Rechargeable-12V-Li-ion-9800mAh-Chargeur-/261462481817?pt=FR_YO_MaisonJardin_Bricolage_ElectroniqueComposants&hash=item3ce060db99 til 740 kr. Det føder en række spørgsmål: Hvis man stiller det første batteri op mod et SLA Fiamm 7,4AH, så kan jeg slet ikke se hvorfor folk nogensinde har købt SLA når Li-On (som jeg har forstået det) har en lang række fordele i forhold til antal cyklusser, afladningsprocent, vægt og størrelse. Hvad har jeg misforstået? :) Mit andet spørgsmål er om der overhovedet er nogen forskel på det til 184 kr og 740 kr. Det ligner endda de har samme serienummer. Mit sidste spørgsmål er nok bare hvad der anbefales af letvægts/små batterier til et mini build God mandag!

Du kan sjældent stole på oplysningerne omkring Ah på Kina produkter. Der er et par forskelle på de to produkter, selvom selve batteriet ser ud til at være det samme. Det billige batteri befinder sig i Kina, og der skal derfor betales told og moms for at få det ind i Danmark. Det dyre batteri er i følge teksten inklusiv en oplader og så befinder det sig i Frankrig og der er derfor allerede betalt told og moms. Umiddelbart er der dog ikke nogen af dem der sender til Danmark, så skal du i hvert fald kontakte sælger og lave en aftale.

Tak Morten! Efter forummet blev opdateret er søgefunktionen fuldstændig ødelagt, men jeg fandt med en custom google-søgning en par tråde herinde omkring batterierne. Jeg havde helt glemt at folk bruger LifePO4. Det virker lige pludselig som en noget dyrere og besværlig affære istedet for bare at gøre plads til et SLA. Men hvis der er nogen der har et link til en LifePO4 samlet pakke som er klar til brug med alle de der PCB boards osv. som er på mindst 3300 mAh ville det være skønt

SLA har mange fordele. De koster kun det halve, er let tilgængelige og en teknologi, der er rimeligt moden. Den eneste ulempe er vægten og at de ikke kan lades med en simpel strømforsyning. Begge ulemperne vil for de fleste være ligegyldige. Om en Boominator vejer 25 kg eller 23,5 kg er rimeligt ligegyldigt, for langt de fleste. Så snart et anlæg bliver for tungt til at blive båret af en enkelt person over længere afstande, bliver vægten af batteriet ligegyldigt, da folk stort set altid vil anskaffe en trækvogn eller bare køre anlægget i bil. Derudover er LiPo markant mere ustabile, end SLA-batterier. LiPo er super til store produktioner af professionelt produceret udstyr, hvor man er helt sikker på at cellerne er beskyttede og grundigt kan sikres mod overladning. De anlæg de fleste herinde bygger bliver derimod bygget lidt lemfældigt og betjent af folk, der står i en kæmpe brandert. Mange af de fejl folk kan lave, når de bygger anlæg, kan vi bare grine af. Det her synes jeg dog ikke. Se fx her hvad der kan ske, hvis du overlader et LiPo (spol ind til 1:55):

http://www.youtube.com/watch?v=V482lvMRXUg?t=1m57s

Eller hvis man bare er en fed idiot (spol ind til 0:41):

Vi er dog flere, som bygger små, transportable anlæg, hvor det kan komme på tale med LiFePO4, som skulle være langt mere stabile. De kan samtidig fås som drop-in replacement til de almindelige 7 Ah SLA'er, som de fleste af os herinde bruger, med indbygget PCB og det hele: http://www.ev-power.eu/LiFePO4-w-PCM...PCM.html?cur=1 Fragten er dog lidt pebret, så jeg overvejer lidt måske at få noget gruppekøb på benene en dag, hvis ikke Canopysound køber dem hjem på et tidspunkt. :)

Planen var nemlig at putte det i en mini boominator hvor det klar ville være en fordel hvis den ikke vejede en krig. Det tyndeste SLA jeg kunne finde på batteribyen var dette http://www.batteribyen.dk/multipower...ah-4-8-mm-2914 Tænkte på om man ikke kun sætte to af dem i parallel også forhåbenligt stadig få plads til amp og bluetooth modul. Lige lidt offtopic: ved du Alex, eller nogle andre, om det er anbefalet kun at samle mini'en med lim eller også med enten søm eller skruer? Synes Saturnus skrev noget med "Nails & glue" EDIT: Havde overset at ovenstående batteri er for langt til overhovedet at kunne være i mini'en, hvis man vil have den korte led imellem de to kamre

Planen var nemlig at putte det i en mini boominator hvor det klar ville være en fordel hvis den ikke vejede en krig. Det tyndeste SLA jeg kunne finde på batteribyen var dette http://www.batteribyen.dk/multipower...ah-4-8-mm-2914 Tænkte på om man ikke kun sætte to af dem i parallel også forhåbenligt stadig få plads til amp og bluetooth modul. Lige lidt offtopic: ved du Alex, eller nogle andre, om det er anbefalet kun at samle mini'en med lim eller også med enten søm eller skruer? Synes Saturnus skrev noget med "Nails & glue" EDIT: Havde overset at ovenstående batteri er for langt til overhovedet at kunne være i mini'en, hvis man vil have den korte led imellem de to kamre
Brug dykkere (søm uden hovede som kan gå lidt ned i træet)

Så vidt jeg ved bliver en Boominator Mini lavet i 6mm krydsfiner. Allerede ved 9mm krydsfiner bliver det tricky at få skruer i, fordi materialet er så tyndt, så jeg vil vove at påstå, at det praktisk taget er umuligt med 6mm, hvis det altså skal holde. Søm er nok den oplagte løsning, eller simpelthen kun at lime den. Min ghettoblaster er kun limet og det er lidt tricky. Jeg ved ikke om en Boominator Mini er for lille til det, men jeg kan klart anbefale, at du googler "hjørnetvinge". Hvis man har 8 af dem, kan man lime 4 plader sammen til en kasse på en gang, helt vinkelret, uden at skulle bruge skruer eller søm. Fandt selv nogle til omkring 16 kr. stykket. :)

Har to styks hjørnertvinger som hjalp Cubo byggeriet gevaldigt. Mine skruertvinger manglede 2 cm for at kunne gribe udenom hele Cubo'en. Jeg må investere i nogle flere hjørnertvinger :) Tak for hjælpen

Der er bare ikke PCB med så hvidt jeg kan se. Også koster den 284 kr for 2.3AH. Jeg tror jeg må gå for den ekstra vægt og have et SLA i. Det ved jeg hvad er
Hvis du selv kan sætte dem i serie, kan du købe 4 stk. af dem. Bør kunne gøres for under 200kr. Men ja, LiFePO4 er desværre dyrt.. Personligt havde jeg nok bare smidt et enkelt af de Multipower SLA, som du linker til, i. :) Men bid lige mærke i, at LiFePO4 (så vidt jeg ved) må aflades helt. Den pakke jeg linker til har altså en kapacitet svarende til 2,3/0,8 = 2,875Ah for et SLA :) BTW: Hvad vil PCB sige?

Hvis du selv kan sætte dem i serie, kan du købe 4 stk. af dem. Bør kunne gøres for under 200kr. Men ja, LiFePO4 er desværre dyrt.. Personligt havde jeg nok bare smidt et enkelt af de Multipower SLA, som du linker til, i. :) Men bid lige mærke i, at LiFePO4 (så vidt jeg ved) må aflades helt. Den pakke jeg linker til har altså en kapacitet svarende til 2,3/0,8 = 2,875Ah for et SLA :) BTW: Hvad vil PCB sige?
PCB (et printboard) skal på, fordi Li batterier er så ustabile, at de altid skal beskyttes mod for lav spænding, for høj spænding, for høj ladekraft, for høje temperaturer osv. De har derfor ofte et PCB indbygget, der tager sig af dette og samtidig fungerer som laderegulator, så man kan lade dem op med fx en ~15V strømforsyning, ligesom den til mange bærbare computere. Ved SLA-batterier sidder laderegulatoren i laderen i stedet og disse kan derfor ikke blot lades op med en strømforsyning, men kræver en special lader til netop denne type batteri. Man kan vel forsimple det og sige, at på et SLA sidder PCB'et i laderen og ikke batteriet. :)

Okay. God info. Tak. :) Men så er det vel heller ikke nødvendigt med PCB til LiFePO4, da det jo er meget stabilt lignende SLA, tænker jeg?

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.