Jump to content
Festivalanlæg dk

Roskilde Anlæg 2015.

vesthardt
 Share

Recommended Posts

Hej, jeg ved ikke om jeg skriver i den rigtige forum, men den her tråd skal starte med idé-udtænkning (med lidt hjælp) og senere vil jeg bygge drømmeanlægget og skrive opdateringer her i tråden. Ros' 2014 var mit første år hvor jeg byggede anlæg, og jeg synes faktisk at det gik super godt. Jeg havde følgende dele, hvoraf jeg vil genbruge så meget som muligt senere hen: Forstærker: TK2050 4x100W @4Ohm Højttalere: 4x AceTec DX212, de gjorde det faktisk rigtig fint, selvom jeg blev opfordret flere gange til at smide dem i havet og købe noget bedre. Omformer: Boost Converter 12v-24v på 10A fra Accusafe.nl Solcelle: Tyndfilmssolcelle fra dba.dk Laderegulator: Laderegulator fra ebay.co.uk (http://www.ebay.co.uk/itm/Solar-Charge-Controller-Panel-Battery-Regulator-Safe-10A-12V-24V-UK-STOCK-/360684563165?pt=UK_Gadgets&hash=item53fa79aadd) Sikringer, kabler, træ, osv.. Mit anlæg til næste år skal have nogle bunde på også. Der kommer det første spørgsmål: Er det en god ide at lave en Cubo15, og hvilken forstærker går til? Spørgsmål 2: Skal jeg "smide mine AceTec i havet" og bygge noget selv, eller skal jeg beholde dem jeg har for at spare lidt på kronerne? (De gjorde bedre end jeg havde forventet, så thumbs up til dem) Det var så det første indlæg i tråden, med lidt hjælp vil jeg forhåbentligt være i gang med at lave anlægget inden for den næste måneds tid :-) Håber i har en god dag, og tak for et fedt roskilde i 2014!

Når man bruger bund skal den passe til ens toppe. Og en bund skal have høj følsomhed, især udendørs. Derfor vil du skulle skifte dine toppe ud med nogle med højere følsomhed. F.eks. Omnitop12 eller jack12 fra billfitzmaurice. Da du både skal kører top og bund skal du have et digitalt eller aktivt delefilter. Hvis du vil beholde din nuværende forstærker skal du have fat i en minidsp (800kr mener jeg nok) og ellers skal du sælge din tk2050 og købe en pioneer gm-d8604 som har indbygget delefilter (fantastisk forstærker)(koster dog 1800). Personligt var mit setup to Jack 12 og en cubo15 (bund) og det spillede fantastisk med vores pioneer gm-d8604

• 2 weeks later...
Når man bruger bund skal den passe til ens toppe. Og en bund skal have høj følsomhed, især udendørs. Derfor vil du skulle skifte dine toppe ud med nogle med højere følsomhed. F.eks. Omnitop12 eller jack12 fra billfitzmaurice. Da du både skal kører top og bund skal du have et digitalt eller aktivt delefilter. Hvis du vil beholde din nuværende forstærker skal du have fat i en minidsp (800kr mener jeg nok) og ellers skal du sælge din tk2050 og købe en pioneer gm-d8604 som har indbygget delefilter (fantastisk forstærker)(koster dog 1800). Personligt var mit setup to Jack 12 og en cubo15 (bund) og det spillede fantastisk med vores pioneer gm-d8604
Okay, tusind tak! Jeg har besluttet mig... Jeg skal i hvert fald have 2x Omnitop12, og 1 eller 2 Cubo15 + pioneer forstærkeren. Forstærkeren er NEDSAT i Thansen til 1439 DKK! Jeg skal bare lige vide om det her nu er det rigtige setup at gå efter. Jeg har kigget lidt rundt, og hørt at man skal have filtre på toppene, men du skriver at man ikke skal med denne forstærker? Eller er det bare ét filter man undværer? Og næste spørgsmål, kan jeg ikke bare fyre 2x Omni på hver sin kanal, og det samme med 2x Cubo?

Okay, tusind tak! Jeg har besluttet mig... Jeg skal i hvert fald have 2x Omnitop12, og 1 eller 2 Cubo15 + pioneer forstærkeren. Forstærkeren er NEDSAT i Thansen til 1439 DKK! Jeg skal bare lige vide om det her nu er det rigtige setup at gå efter. Jeg har kigget lidt rundt, og hørt at man skal have filtre på toppene, men du skriver at man ikke skal med denne forstærker? Eller er det bare ét filter man undværer? Og næste spørgsmål, kan jeg ikke bare fyre 2x Omni på hver sin kanal, og det samme med 2x Cubo?

Skal til at bestille dele hjem. Det står på 2x Cubo15 og 2x Omnitop12, Dog kommer der IGEN nogle spørgsmål: Hvor skal jeg købe delene? Jeg kunne jo købe et complete Pieze Deluxe Kit fra speakerhardware.com, eller kan jeg købe det billigere andre steder? Og hvilken slags Omnitop12 skal jeg lave? Der er et par forskellige med forskellige setups. Kigge lidt på 6-piezo eller 8-piezo versionerne, men hvilke er bedst?

• 2 weeks later...
altså du har 4 kanaler. du bruger en til hver top også forbinder du de to cuboer sammen og forbinder de to kanaler sammen (så sparker det lidt ekstra). mht. filter så skiller det mellem toppene og bundene. Det skildre ikke inde i toppene. Toppene har deres eget indbyggede filter. Du skal tænke på at en top jo består af en basenhed og diskanter/piezoer/lign mens en bund oftest bare består af en bassenhed. Derfor skal der være et filter inde i toppen så basenheden og diskanten spiller godt sammen. Forstærkeren kan herefter få toppen og bunden til at spille godt sammen

Ahhh okay, tak! :-)

Så skal jeg til at bestille dele hjem til Omnitops. Er det billigst at købe et kit fra Speakerhardware.com, eller skal jeg købe ting fra f.eks. Thomann? Og hvilken piezo array skal jeg have, Melded?
Jeg går vel ud fra, at når folk står foran anlægget skal det være Melded, da det giver større vinkel for lyden?

• 2 weeks later...
Hej, jeg har læst lidt rundt på forummet, og det lyder til at 2x Omnitop12 er for høje i forhold til 2x Cubo15? Det hele skal køre på en gm-d8604, så ville det være bedre at købe/lave nogle andre toppe? :-)
Altså som udgangspunkt kan det godt fungere. Men det der menes er at OT12 kan spille langt højere i forhold til Cubo 15, du kan bare lade være med at skrue 100% op for dine OTs og så evt. udvide til 4 Cubo næste år :) Sådan meget praktisk forklaret. :)

• 2 weeks later...
Hej, jeg har læst lidt rundt på forummet, og det lyder til at 2x Omnitop12 er for høje i forhold til 2x Cubo15? Det hele skal køre på en gm-d8604, så ville det være bedre at købe/lave nogle andre toppe? :-)
Okay, mange tak! Dog har jeg lige et meeeega dumt spørgsmål. Jeg vil både køre OT12 og Cubo15 på min GM-D8604 forstærker.. Kan man skrue ned for en kanal, men ikke de andre? :o)

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.