Jump to content
Festivalanlæg dk

halfinator eller evt. andet design

holmsted
 Share

Recommended Posts

Halløjsa gutter. efter jeg byggede en boominator til roskilde, og studenterkørsel i sommers, er jeg blevet tilspurgt af en ven om jeg vil hjælpe ham med at bygge et anlæg. jeg viste ham naturligt boominatoren og vi blev så småt enige om at hans budget på maks 3200 ville række til en halfinator med drys. (bluetooth, og andet gejl) efter det er jeg dog blevet i tvivl om hvorvidt en halfinator er den bedste retning at gå. jeg tænkte en halfinator da anlægget skal bruges både inden og udendørs, men da det primært skal bruges indendørs er jeg blevet i tvivl et andet design ville være bedre. saturnus skriver i en kommentar til et andet projekt at hp10w fungerer bedst indendørs i sealed enclosure med et ca 26 liters kabinet. (http://festivalanlaeg.dk/forum/andet/show-off/24200-noget-andet-end-en-boominator-han-chewie) dog er jeg personligt helt forelsket i lyden fra et bipolært design. mit spørgsmål er så om vi skal gå efter halfinatoren, hp10w i sealed enclosure, eller evt et 3. design? det skal lige siges at han ikke går så meget op i lydkvalitet, da han ikke kunne høre forskel på boominatoren og en version af neiv's lavprisbyggeri jeg havde bygget efter roskilde, (http://festivalanlaeg.dk/forum/andet/show-off/23185-hvor-langt-kan-man-n%C3%A5-for-omkring-1000kr-resultat) da den også skal bruges udenfor holder vi os ved et 12 volt system, med internt batteri og klasse d forstærker. lidt på anden tangent, har jeg læst om folks problemer med gain på sure's bluetooth modul. ville det løses hvis man opgraderede til sure's tk2050, da man må gå ud fra at de fungerer godt sammen når de er fra samme firma? alle input er meget velkomne! (og det her bliver byggetråden så snart alle de indledende spørgsmål er besvaret)

• 2 weeks later...

Fedt du har prøvet at bygge mit design. Det spiller selvfølgelig ikke som en boominator, hvilket din ven burde kunne høre, i hvert fald hvis i spillede udendørs. Boominatoren skulle eftersigende ikke fungerer vildt godt indendørs derfor kan det godt være, at det lille anlæg kan følge med lydkvalitets mæssigt indendørs, for boominatoren kan naturligvis stadig spille højere. Af samme årsag vil en halfinator nok heller ikke være det mest oplagte valg, hvis det skal bruges mest indendørs. Mit lavpris projekt fungerer fintsom et lille indendørs anlæg. Det har fået en plads i sommerhuset og fungerer fortrindeligt. Endnu engang må jeg pointere, at det naturligvis ikke er med afgrundsdyb bas og is-klar og defineret diskant, men det fungerer fint og som et system der både skal kunne bruges inden- og uden-dørs, så vil jeg ikke mene, at det er et dårligt valg. Generelt vil jeg advarer mod at man bruger samme teknik til festivals-byg som til indendørsbyg. Når man designer indendørs systemer skal man være opmærksom på, at rummet hjælper en ret meget, så højtalerens følsomhed er slet ikke ligeså vigtig som for et udendørs system. Derudover er festivals anlæg ofte designet som PA højtalere, der breder lyden jævnt ud over et stort område, men står man helt tæt på er de ikke vildt balanceret. F.eks. er der nogle frekvens områder der kan være for lave, mens andre kan være for høje. Det er den omvendte situation med indendørs højtalere hvor man er interesseret i balanceret lyd billede når man er tæt på, og ikke bekymre sig så meget om hvordan det lyder langt væk! Dette gør din vens projekt ret udfordrende i mine øjne, og der må du nok vælge en slags mellemløsning. Men måske kunne Abeburets / "Han & Chewie's" design fungerer udemærket, også som indendørs gulvhøjtalere. Du kan jo prøve at kontakte dem herinde. Men der kan det godt være det bliver lydt dyrt og ikke så nemt lige at slæbe ud den dag vejret er til det.

Tak for svaret! En af mine venner lånte min version af dit anlæg, og jeg har endnu ikke fået det tilbage, på trods af ihærdige forsøg... så kudos for et godt build! Det var netop de tanker jeg kæmpede med, da jeg hurtigt kan blive træt af boominatoren indendørs, pga. den dybe bas. Jeg legede med ideen om et såkaldt "tone board" en ven anbefalede der kunne skrue op og ned for bas og diskant, men gik lidt væk fra det igen. Det virkede som en billig løsning på et størrere problem. vi kiggede på mini boominatoren istedet, da saturnus siger den skulle spille udemærket både inden og udenfor, og kun får rosende ord med på vejen af dem der har bygget den. + hvis den får en ordentlig finish er en vildt lækker højttaler! ville det være den rigtige vej at gå?

Jeg har ikke hørt mini boominatoren, men jeg ved, at enhederne er udmærket så den lyder sikkert fint. Jeg tror dog ikke at jeg ville bygge en omnidirektionel højtaler til indedørs brug, da jeg tænker, at man ofte vil have sit anlæg stående på en hylde tæt på en væg, og det tror jeg komme til at lyde lidt spøjst med et boominator design, pga refelksioner fra væggen. Men hvis folk har gode erfaringer med at bruge den indendørs, så kan det godt være at det går fint. Men jeg synes det er en god idé at bygge småt, det gør det også meget nemmere at rykke det med udendørs når vejret er til det! Mht til finishen, så tror jeg at de fleste højtalere bliver ret lækre med en god finish :)

Hvis han ikke kan høre forskel på en Boominator og neivs billigbyg, så tror jeg ærligt talt næppe at de forskelle der gør en Halfinator mere egnet til udendørs brug vil være det helt store problem. :) Så vidt jeg ved er de fleste udendørsbyggerier blot lavet til at hæve bassen unaturligt højere end den originalt er i musikken, da man mister en del bas udendørs. Derfor vil de sandsynligvis have for meget bas indendørs. Det burde kunne klares til husbehov, ved at lege med equalizeren på musikafspilleren, hvor man som regel kan dæmpe bassen.

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.