Jump to content
Festivalanlæg dk

Søger vejledning til jomfru projekt.

RobinRubin
 Share

Recommended Posts

Så bliver dette til min første post. Beder om forladelse hvis den er lagt under byggeprojekt for hurtigt, da projektet først ventes at starte mid/slut september. (grundet indkøbene af HP-10w'erne) Jeg har besluttet mig for at begynde, at tage på festivaler igen. (Jeg har lige haft et par års pause grundet job og uddannelse, irrelevant, i know.) De år hvor at jeg kom på festivaller havde vi normalt et eller andet spartansk anlæg eller radio med... Det vil jeg nu lave om på! Men jeg er totalt grøn ud i kunsten at bygge højtalere. Derfor er det fedt at finde et forum som jeres hvor at man kan hente inspiration og ikke mindst hjælp, til sit projekt. Men da jeg er ny, skal det heller ikke være noget alt for stort og uoverskueligt projekt. (Og jeg forventer straks at blive irettesat for de næste ting jeg skriver) Boominatoren er uden tvivl et dejligt, godt og enkelt projekt til en første gangs bygger, jeg er bare mere til ideen om at havde flere højtalere der peger den samme vej, istedet for lyd 360o. Derfor har jeg følt mig stærkt inspireret af abeburets projekt: http://festivalanlaeg.dk/forum/andet/show-off/24200-noget-andet-end-en-boominator-han-chewie Jeg har sendt en PM til abeburet for at søge vejledning fra ham af, men har desværre ikke modtaget svar et stykke tid. Håber da stadig at han kommer på og ser beskeden på et tidspunkt. Jeg ville bygge en kopi af hans projekt, og har efterhånden samlet ind til en indkøbs liste der ser således ud: 4 x HP-10w 4 x Piezohorn MPT-001 4 x 10" Net 4 x Modstande (Lidt i tvivl, men 47 ohm?) 12 mm støbekrydsfiner 4 x Håndtag + Kabler, stik, batterier osv kommer på et senere tidspunk, da jeg måske får smidt en stak blandede artikler i hovedet, så prøver at tegne diagrammer når jeg ved hvad der er. Det jeg mangler er så forstærkeren. Jeg kan se at han har brugt en 4 kanalers forstærker, så jeg ville hører om den her ville gå. Hovedsageligt fordi at jeg erindre nogle herinde har snakket dårligt om 41hz service, og noget med varme problemer? Men også for at slippe for at lodde det hele, da min erfaring inden for dette er begrænset. Eller om han kun bruger en 4 kanalers for at kunne sætte 2 højtalere mere til på et senere tidspunkt, og jeg således kunne "nøjes" med en 2 kanalers? http://www.ebay.com/itm/4-X-100Watt-Class-D-Audio-Amplifier-Board-TK2050-/141380569809?pt=US_Amplifier_Parts_Components&hash=item20eaf04ad1 Og ville det være dumt at begynde på kabinettet inden resten af tingene dukker op? For har helt kriller i fingrene efter at begynde på det her, så håber at det kan blive til en succes med jeres hjælp og kyndige vejledning.

• 2 weeks later...

Jeg går ud fra, at det er fordi du meget gerne vil ud og bygge? Nu er det ikke fordi jeg har noget imod abeburets projekt, men hvis man alligevel skal arbejde med løsningen med 2 højttalere, ville jeg klart overveje at købe et par færdigbyggede, passive PA-højttalere, som fx de Behringer B212XL EuroLive, som rigtigt mange af os bruger og som spiller ganske glimrende til langt det meste, samt kun vejer 10,9 kg stykket. Så behøver man kun bygge fx en kuffertforstærker, som er noget lettere at gå til. Det sparer man store mængder tid og besvær ved. Og penge - især, når man begynder at regne evt. værktøj med. Ulempen er selvfølgelig, at du ikke kan bygge forstærkeren ind i den ene højttaler og at de ikke vil spille helt lige så højt, samt at du selvfølgelig ikke vil få et helt så stort hobbyprojekt ud af det, som hvis du byggede selv. Jeg ville desuden nok starte med en Maxamp 20. Den er let at bruge, er langt bedre fejlsikret mod almindelige brugerfejl og koster kun 250 kr. Faktisk har mange folk BÅDE en Maxamp 20 og noget større, så de kan spare strøm om eftermiddagen på fx en festival.

Ja det var lidt for at få et byggeprojekt ud af det. Jeg ender med at have en masse fritid efter jul, som skal bruges på noget fornuftigt. Men det du siger er at der er mere lyd i sådan et par hjemmebyggede end i et par af de der Behringer? Prisen ser dog noget anderledes ud, det har du i hvert fald ret i, men jeg satser da på at skulle sætte noget sammen selv. (Og med lidt hjælp fra en hjælpsom svagstrøms ingeniør.) Og så er der vel ikke andet for end at betale hvad det koster. Vægten burde ikke blive et problem da vi ville lave en vogn efterfølgende, så lave en bundkasse med batterier til at smide dem på.

Ja, der er mere lyd i, men nok ikke voldsomt meget mere. Så vidt jeg kan sesmider du en 500 kr. oveni per højttaler, tror jeg godt du kan finde færdigbygget, der spiller lige så godt. Min pointe er egentlig bare, at det kommer an på, hvad du vil. Jeg har svært ved at se ideen i at bygge noget selv, hvis man til samme pris kan få det færdigt. Hjemmebyg ville jeg mere se som en idé, hvis man har et specielt formål. Fx at det skal være supersmåt, superstort, superlet, superbilligt, superdyrt, være unikt udformet eller lignende. Hvis man bare skal have to kasser med højttalerenheder i, er det suverænt nemmest at købe færdigt. Men det kommer jo igen an på, hvad målet er. Hvis målet er et hobbyprojekt, er det super lærerigt. Hvis målet bare er, at I skal bruge et musikanlæg, er det spild af tid. Hvis det er for at lave et hobbyprojekt, synes jeg det er en fin idé. De fleste der spørger herinde har dog egentlig mest bare som mål, at de skal have noget der spiller så billigt og nemt som muligt. Det er ikke for at afskrække dig fra ideen, det er bare for at det ikke skal ende med at du kaster dig ud i en masse unødigt arbejde. :) Og så skal du lige google lidt rundt på det med at serie- og parallelforbinde højttalere. Generelt kan man sige som tommelfingerregel, at højttalerenheder kun bør sættes i serie, hvis de er ens. Basenheder vil derfor aldrig skulle sidde i serie med diskanter, når vi taler den enkelte højttaler. Dine horn skal derfor kobles på for sig selv. Hvad du gør med de to basenheder er op til dig selv. For en enkelt højttaler: Hvis du bruger 8 ohm HP-10W: Serie: 16 ohm Parallel: 4 ohm Hvis du bruger 4 ohm HP-10W Serie: 8 ohm Parallel: 2 ohm En Maxamp 20 burde kunne håndtere alle kombinationer, men de fleste sigter efter 4 eller 8 ohm per højttaler, da det ikke belaster forstærkeren så meget som 2 ohm og fordi man evt. har råderum til at koble et sæt højttalere mere på i parallel. Fx har Behringerne både indgange og udgange til lyd. Normalt vil du køre med en enkelt højttaler, dvs. 1x 8 ohm på hver kanal. Du kan dog købe to højttalere mere og smide på i parallel med de første højttalere og så vil du samlet have 4 ohm per kanal.

Planen er at jeg ville bygge uanset hvad. Så smider jeg gerne et sjat mere efter det, også selvom at et par færdigbyggede nok har større chance for at fungere. Det er sikkert også en god måde at få lidt erfaring med det her. Men den idé du skriver med en kuffert forstærker, synes jeg egentlig lyder lidt sjov. Så jeg tænkte istedet at lave et par passive højttalere jeg kunne slutte til en kuffertforstærker. (Da jeg lige tilfældigvis faldt over en sprød alu kuffert på et loppe marked, der ser ud til at være som skabt til det formål.) Men som tidligere nævnt er jeg helt grøn. Og jeg sidder og læser mig frem til hvordan og hvorledes at det hele skal samles og forbindes. Men jeg har stadig ikke helt forstået hvordan at jeg skal forbinde alle HP'erne og piezo'erne skal forbindes til forstærkeren, da jeg gerne ville lave en løsning med stik. Kan og vil du muligvis gide forklare det Alex? (Eller hvis du kender et godt link til et sted jeg kan læse det.)

Jeg har to muligheder til kufferten: 2 stks alu kufferter, ​1) Højde 13 cm, bredde 40 cm, dybde 30 cm 2) Højde 15 cm, bredde 45 cm, dybde 33 cm Det var lidt den lille jeg havde tiltænkt til projektet, men købte den anden for at være sikker på at der var plads nok. Mit budget ligger på en 3-4.500, men det er også til selve højtalerne. Skulle det dog vise sig som nødvendigt smider ekstra i, men ville gerne holde mig inden for det. De der speak on stik, hvis jeg har forstået det korrekt så ville jeg kunne sætte speak on stik i forstærkeren, og så ud til højtalerne. Men siden jeg regner med at bruge en forstærker og to højttalere, er det så 2 polet jeg skal bruge?

Jeg har to muligheder til kufferten: 2 stks alu kufferter, ​1) Højde 13 cm, bredde 40 cm, dybde 30 cm 2) Højde 15 cm, bredde 45 cm, dybde 33 cm Det var lidt den lille jeg havde tiltænkt til projektet, men købte den anden for at være sikker på at der var plads nok. Mit budget ligger på en 3-4.500, men det er også til selve højtalerne. Skulle det dog vise sig som nødvendigt smider ekstra i, men ville gerne holde mig inden for det. De der speak on stik, hvis jeg har forstået det korrekt så ville jeg kunne sætte speak on stik i forstærkeren, og så ud til højtalerne. Men siden jeg regner med at bruge en forstærker og to højttalere, er det så 2 polet jeg skal bruge?
Min kuffertforstærker kostede omkring 2100 inkl. kuffert, så vidt jeg husker. Tror vi gav 800-900 pr. højttaler. Tror faktisk vi med det hele havnede på 4500. Jeg brugte en kuffert med indvendige dimensioner på 300 x 225 x 132 mm. Det var så også med en Maxamp 20. Hvis du vil have en Pioneer GM-D8604 i kommer det til at fylde en del mere i kufferten, men ellers tror jeg du har alt rigeligt plads. Speakon kan gøres på flere måder. Enten begge højttalere i samme kabel (4-polet) eller et stik til hver højttaler (2x 2-polet). Jeg valgte det sidste, da man så bare kan bruge standardkabler og samtidig kan koble den til almindelige højttalere, ved at klippe et almindeligt Speakon-kabel over på midten. Derudover er 2x 2-polede kabler noget billigere og måske tyndere, end 2x 4-polede - og du kommer til at skulle bruge 2 kabler, ligegyldigt hvad. 4-polet giver efter min mening bedst mening, når man skal skifte mellem forskellige forstærkere, men det er smag og behag.

• 2 months later...

Nu er træet skåret ud, enhederne kommet, og de sidste par ting er ved at falde på plads inden at jeg sætter det sammen. Men da jeg var i bauhaus og skulle have noget akryl fuge masse, købte jeg denne, der står intet om opløsnings middel i den, og ingen af de ekspedienter jeg spurgte kunne svare mig. Er den okay at bruge til at tætne piezoerne, og selve kabinettet? Nogle der har erfaring med den?

Det kan du teste ved lige at tage et snif. Ej, der er med garanti opløsningsmidler i nu hvor det er AKRYL fuge masse du har købt. Du skulle i stedet købe noget almindeligt fuge masse som selvfølgelig ikke indeholder opløsningsmidler.

Det kan du teste ved lige at tage et snif. Ej, der er med garanti opløsningsmidler i nu hvor det er AKRYL fuge masse du har købt. Du skulle i stedet købe noget almindeligt fuge masse som selvfølgelig ikke indeholder opløsningsmidler.
Hvorfor skulle der (endda med garanti?!) være opløsningsmidler i? Jeg mener det er de færreste fugemasser man støder på i alm byggemarkeder, der stadig har det. Heraf er akrylfugemasse desuden det mest almindelige.... Prøv at lugte til det; lugter det af eddike er der opløsningsmidler i - hvis ikke, så er det helt fint til formålet!

Akryl fugemasse vil ikke være ideelt at bruge. Udover det kan jeg fortælle at det i rigtig mange akrylfugemasser er opløsningsmiddel

Der stod på et par af dem der var dernede, at de var lokalt irreterende, så gik ud fra at disse indeholdte opløsningsmiddel. Den ligger ude på værkstedet, sniffer noget fugemasse når jeg kommer derhen i weekenden. Tak for svar :)

• 1 month later...

Så kom jeg endelig videre med projektet. Det har ellers stået stille længe. Nu fik jeg de gode tips med fugemassen... Jeg var selvfølgelig en spade, og glemte at tjekke om der var opløsningsmiddel i, inden at jeg druknede anlægget i det... Da jeg arbejde med det, lagde jeg dog ikke mærke til om det lugtede af eddike. Jeg skal tilbage på værkstedet imorgen, hvad gør jeg hvis det viser sig at der er opløsningsmiddel i alligevel?

Så kom jeg endelig videre med projektet. Det har ellers stået stille længe. Nu fik jeg de gode tips med fugemassen... Jeg var selvfølgelig en spade, og glemte at tjekke om der var opløsningsmiddel i, inden at jeg druknede anlægget i det... Da jeg arbejde med det, lagde jeg dog ikke mærke til om det lugtede af eddike. Jeg skal tilbage på værkstedet imorgen, hvad gør jeg hvis det viser sig at der er opløsningsmiddel i alligevel?
De ser meget bekendte ud ;) Håber du bliver lige så glad for dine, som jeg er for mine!

Det er jeg ikke et sekund i tvivl om at jeg bliver :) Og tak for den fede ide! de er egentlig sat sammen nu, mangler bare at tjekke om det hele virker nu. :)

Jeg ved godt det er længe siden at der er blevet skrevet her, men jeg har mailet til sika, og de siger at der ikke er opløsningsmiddel i sikacryl-s+ :)

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.