Jump to content
Festivalanlæg dk

Hjælp med strømforbrug

Tersstell
 Share

Recommended Posts

Hej jeg har købt 2 nye stue højtalere som jeg gerne vil kunne tage med diverse steder (udenfor) men ved ikke hvor stort et batteri jeg skal købe Højtalere: http://www.hifiklubben.dk/Products/dali-zensor-3-kompakthojttaler-61524/ 125watt max pr styk Forstærker: https://www.hifiklubben.dk/Products/nad-c316bee-forstarker-29056/ 2x40 Watt Hvor meget Ah? vil det bruge Hvor stort et batteri skal jeg bruge?

Jeg har prøvet en maxamp på nogle højttalere med en følsomhed på 96 dB, og det var slet ikke højt nok samt forstærkeren manglede kontrol over dem. Nu ved jeg ikke, hvad RMS værdien for højtalerne er, men hvis de 125 watt er max, så plejer RMS at være cirka halvdelen.. Altså skal du nok prøve at finde en klasse D forstærker på de omkring 50 watt :-)

maxamp vil godt kunne trække dine højtallere, problemet er bare at dine højtalere ikke har nogen høj følsomhed, db per watt, så derfor vil de ikke spille højt ved en højtaler som maxamp fx. da den levere 22,5 watt ved 4 ohm, dine højtalere er 6 ohm, så derfor også færre watt, bliver tilført dem. En større forstærker som kan levere nogen watt ville jeg anbefalde pioneer gmd-8604, en god 12v class-D forstærker som kan levere en ordenlig mængde watt, og bruge meget lidt strøm. Men du skal op og have et meget stort batteri for at kunne holde de 9-10 timer hvis der skal spilles på fuld hammer. Ved ikke hvad forstærkeren vil bruge på de højtalere ved 6 ohm, men lad os tage et gæt på 3 amp. så hvis du bruger et 80 ah, forbrugs batteri, så vil du kunne bruge 80% af kapaciteten,80*0,8, det giver dig 64 ah, så et forbrug på 3 amp. 63/3 giver dig 21,333... timer at spille i. jeg er ikke sikker på mit regnestykke, så skal ikke hænge mig op på det, men det kan forhåbenligt hjælpe dig lidt på vej.:) Ellers læs omkring her på forummet, det kan hurtigt giver indsigt i tingene.

En Pioneer gmd-8604 vil nok være lidt overkill her, da forstærkeren er forholdsvis dyr samt at højtalernes max kan klare 125 watt i peak, så hvis vi forestiller os, at han bruger alle kanaler, at han altså brokobler forstærkeren, så får han lidt over 300 watt rms i hver højttaler, hvilket nok vil ødelægge dem, hvis der er en pilfinger, der skruer for meget op. Derfor vil jeg mene, at en 2 kanals forstærker på 100 watt er tilstrækkeligt, især taget i betragtning af, at de kan findes meget billigere!

Må nok ærligt indrømme, at det her er et fjollet projekt. Det giver ikke meget mening at lave et setup til et par 7" højttalere på 88 dB i følsomhed. Der skal en stor forstærker og en del batteri til, kun på grund af den lave følsomhed. Sammenlign prisen af denne nødvendigvis store forstærker og et bådbatteri med: 2x 12" Behringer Eurolive B212XL = 1600 kr. Maxamp 20 = 250 kr. 7,2 Ah SLA = 200 kr. I alt 2050 kr. Det vil samtidig spille markant højere og batteriet vil holde i 20-30 timer. Og højttalerne kan holde til at blive slæbt rundt. Hvis det var mig, ville jeg starte med at smide en Maxamp 20 med et 7,2 Ah SLA på de højttalere, der allerede er købt. Hvis der ikke er volumen nok til det man skal bruge det til, kan man jo så købe et sæt B212XL. Alt andet er nærmest fjollet, hvis man ikke regner med at opgradere voldsomt senere.

Jeg tænker, hvis det kun er for en 9-10 timers tur, så er det alligevel en del penge at bruge, hvis det så bare kommer til at stå bagefter. Hvis han f.eks. køber en lille 2 kanals 100 watt forstærker med en step up converter, så kommer han måske af med en 500 og så et batteri til de 700 kroner, med mindre de lige låner et fra en bil eller lignende, så er det da ikke så galt. Man får ikke et sæt højttalere der spiller hverken højt eller i flere dage, men det vil da kunne holde turen ud til nogle billigere penge :-)

Jeg vil stadigt stå ved at bruge pioneer'en. du skal huske at det er 300 watt ved 4ohm. så vi halvere til 8 ohm. da højtaleren er 6 ohm kommer der lidt mere i. men så kan han spille maks og skal ikke bruge converter og alt muligt som bruge ligeså meget strøm. pioneeren kan hurtigt blive solgt igen, bruges i bil eller til festivalanlæg. Jeg synes at alex model eller min er den bedste at fortrække. Men i stedet for behringer b212xl, så ville jeg gå på dba og købe de to ev sx200 til 2000. De spiller ikke ligeså meget bas, men har en bedre klang og en følsomhed på 101,5. De fleste udbygger jo også med cubo til.:-)

nu har jeg self et par små stuehøjttalere derhjemme som minder om dine udover mine self er hjemmetlavet :D nå, men mine har heller ikke en høj følsomhed. ca. 90 og hvis jeg smider en maxamp20 eller lign så spiller de ca. som var det min 2*100 stereoreceiver jeg satte til. Der er absolut ingen grund til at skulle bruge 1500 på en pioneer gmd 8604 + tilhørende batteri for at spille på så små højttalere. Det ville være mega dumt. En bedre løsning vil være at finde nogle PA højttalere på dba eller evt. én stage monitor til billige penge, da de kan spille noget højere, og så sætte dem til at spille med en maxamp. Pioneer gmd 8604 er simpelthen et for stort overkill til de højttalere. + man skal slæbe en del batteri med. Den bruger 1A i tomgang og self. lidt mere når der er højttalere sat til.

Enig. Men hvis han meget gerne vil have de højtallere med og det ikke højt nok. men jeg glemmer lidt at det indedørs og derfor meget nemmere med lyd. typisk har bussen da indbygget 220v converter eller 12v udtag inde i. så behøves batteri ikke bare strømforsyning til en maxamp eller stik til cigerattænder. Ville dog ikke tage din stueforstærker med og koble på busden 220 v. ellers har bussen da også selv lyd, de plejer bare ikke skrue meget op.

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.