Jump to content
Festivalanlæg dk

36V Lithium batteri. Hvilke muligheder?

Ganon
 Share

Recommended Posts

Hej FA. Jeg er faldet over et billigt lithium batteri på 36v-30ah, men vil gerne vide hvilke muligheder der ville være med det. 1: For det først er der ikke nogen lader og da det er et batteri til en golf scooter ting, ville det så være bedst at finde lader fra sådan en, eller kan man finde noget universalt? 2: Ville det være muligt at åbne pakken og tage batterier ud så du har en 12v pakke, muligvis to 12v pakker? 3: Hvis man beholder det 36v batteri, ville det så være bedst at smide en step down converter på og koble en forstærker til, såsom en 36v-12v 15A 180w converter. Ville det være et problem hvis man så kobler en pioneer til som kan komme op i 60-80 A? 4: Sidst men ikke mindst! Købe en forstærker der kan tage de 36v, såsom Sure Tas5630 forstærker. Bare om den er lige så effektiv og strømbesparende som pioneer'en? Håber der nogen som kan hjælpe lidt på vej. Jeg vil hvertfald fortsætte læseriget på speakerplans og diyaudio og se om jeg finder noget svar.:) God aften.

Tag en snak med en modelflynørd :) Du skal have fat i en LiPo lader af en art. En der kan lade 10S celler altså et samlet batteri med 10 celler á 3,7V stykket altså 37 (36ish) volt. De kan hurtigt blive pebrede i de størrelser, men prøv at søg lidt rundt omkring. Ellers så ring til ham fra Avionic i Mørkøv og sig hvad du skal, så kan han nok give et fif (86946088). Du kan ikke skille cellen ad, så skal du have nyt print hver for sig. Lyder spændende, der er muligheder :)

Min første tanke er om det batteri er så billigt, at det kan betale sig, eller om det kun er et godt køb, hvis man skal bruge et 36V batteri. Det kan du jo selvfølgelig kun selv vurdere, da vi andre jo ikke kender prisen på det. Nogle gange stirre man sig bare blind på et godt tilbud, og glemmer at træde et skridt tilbage, for at gennemtænke om det nu også er noget man kan bruge. :)

Jeg har bare kigget lidt på det, hopper nok ikke ud i det, men bare godt at have viden med sig.:) Det er til en monobuggy golfscooter. koster 750, normalt koster det 1500, tænker bare at det er billigt for 30ah lithium, selvom det er 36v. Hvis man har en forstærker der er god og køre 36v, ville det måske være en fordel? Der også andre ting som man kan høste fra, blandt andet elgræsslåmaskine og sådan, de er også på 36v og koster under 1000. tas5630 ser vild ud, men ved ikke om den er uptimal, og kan ikke helt finde ud af om det er 2x300 i 4 ohm eller 2 ohm, samt om man kan brigde koble den. og ingen ting om forbrug.

Ellers så må vi jo købe en og lave nogle målinger ;) En god ting ved LiPo batterier er at de har en enorm flad (og pludselig drastisk) afladningskurve. Så spændingen er ganske stabil indtil den så falder og så er det ikke noget med "jeg kan godt liiiiige spille en time mere" så er det slut! ellers så er det kaput kaput farvel lipo.

• 5 months later...

Hej Folkens, så kom jeg på festivalanlæg.dk

Hvilket 36V 30AH batteri har du kig på?
Skal bruge 4 stk for at drive en hypex 2000W amp:) (+/-72V)
Alternativt smider jeg 150V (3x48V) direkte ind i en amp med pfc & switchmode, den kan godt æde DC, da den ensretter i indgangen!
Det giver tyndere kabler og mindre omkonvertering, samt 2000W:)
Men når man går over svagstrøm er det bedste nok at have separate kabler til forstærkerkassen som så kan samles af en installatør og dermed være lovlig.

Skal nok lige opdatere sitet her med vores projekt i løbet af den næste uge, det bliver for crazy!

Du kan sagtens åbne LiPo'er op hvis de er bygget som 10S, dog skal du være meget obs på hvad du laver. 

Samler du det forkert og lader på det kan det gå meget galt. Hvis sådan en celle bryder i brand kan du ikke slukke den. 

Jeg har gjort det med et par stykker, dog i samarbejde med en ekstrem modelflynørd (min far..... -.- ). Men at skulle bygge sådan et batteri der om, vil kræve en del mere. Du skal montere nye kabler på det hele, sætte et "målestik" på (dem man bruger til at måle de enkelte celler under opladning), forbinde cellerne korrekt og forsvarligt, montere et faktisk ladekabel, pakke dem forsvarligt ind og forsejle dem på en god måde. 

Jeg har ikke set mange LiPo chargers der tager 10s, og dem jeg har set er ekstremt dyre. Jeg tror desværre ikke rigtig det kan betale sig at gå efter de batterier der, med mindre du vil køre 36v / stepdown converter som vil æde noget strøm selv.

Jeg har valgt at bruge 3S LiPo'er i mit mini anlæg med en maxamp20 med rigtige gode resultater, kan klart anbefale det :) 

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.