Jump to content
Festivalanlæg dk

Boominator Roskilde 2015!

ESO
 Share

Recommended Posts

Så er forberedelserne til næste års festival gået i gang! Det er blevet til en boominator. Anlægget vi havde sidste år var stort, tung, klodset og spillede ikke særlig højt. Den bliver bygget med 2 forstærkere henholdsvis maxamp og en TDA7498 med step up. Da vi er en camp som vil have mulighed for mobil opladning bliver det en tung boominator. Vi gør nemlig elektronik rummet lidt længere så vi kan have vores 100ah batteri i og vi ved selvfølgelig den ikke bliver ligeså mobil. Men det er med i tankerne. Jeg vil opdatere undervejs og lægge nye billeder op af processen og hvad vi nu putter i den. Den bliver højst sandsynligt bygget i juleferien også bliver træet skåret i start december. Lige nu har vi modtaget sikringsholdere og speakon stik så vi kan skifte mellem forstærkerne. Skriv endelig hvis der er spørgsmål undervejs! :Dhttps://drive.google.com/folderview?...3c&usp=sharing

For mig at se er det tåbeligt at overdimensionere jeres Boominator på den måde. Den bliver komplet immobil. I kan slet ikke bruge den på sammen måde, hvad med til sommer når Roskilde er ovre og i vil have den med på stranden eller sådan noget? Byg hellere en standart med mulighed for tilslutning af større batteri eksternt, tror jeg i vil blive gladere for i længden.

Jeg ville nok også vælge at bygge den standard og så bare lave en powercon (mærket med 12V!) tilslutning så i kan smide batteri på, men hvis i bare vil lave den stor så er det jo bare det i gør :) Har i tænkt over designet af den? Farver eller andet spændende? :)

Er nu enig med William og Nicolajs.. Det kan godt være at i lige nu tænker den kun skal være til Roskilde, men dem jeg kender der har en boominator, bruger den til så meget andet!! Samtidig synes jeg personligt at VOLT er genialt på festivalen. Man slipper for at slæbe på en masse store batterier. Man skal ikke sidde og vente ved anlægget hvis der er flere der skal lade og man kan have den med overalt. Stor fan! Men som William også siger. Lad os høre hvad i ellers har planlagt :D

Hmm. Vi går lidt at overvejer jeres ide siden vi er de eneste som tænker det er en fin ide. Nogen der har en god ide til designet af powerconen eller bare nogle erfaringer? Æstetisk har vi tænkt os at slibe den godt til, fuge også få hjælp af en af mine venner som er maler. Den skal males gul også have pink/lilla rgb strips rundt om wooferne. Nogen som har et godt forslag til hvilke rgb strips vi skal vælge? Har tænkt på 5050 størrelsen.

LED strips af typen 5050 er (meget) kraftigere end typen 3528, men de bruger også lidt mere strøm. Udover dette, så er 5050 typen også en såkaldt tri-chip. Det betyder altså, at de har den røde, grønne og blå diod indbygget i et "hus", hvorimod at 3528'eren har hver enkelt farve hver for sig. Af egen erfaring har jeg lært, at 5050 kan producere langt flere farver, fordi dioderne er samlet, mens 3528'eren er mere begrænset i farveovergangen, netop fordi der er så langt mellem hver diode. Jeg havde selv et anlæg med RGB strips af typen 3528 med til Roskilde i år, og jeg må sige, at de klarede sig fortræffeligt. Jeg synes ikke, at vi manglede den ekstra lysstyrke, hvilket også kan blive for meget, hvis man ligefrem går hen og bliver blændet. Antallet af farver var også fint, men altså.. Når folk alligevel går med en promille på 1 og derover, så lægger de sku ikke mærke til farverne, de bliver bare tiltrukket af lyset - ligesom fluer gør. For at runde det af, så skal du købe 5050 typen, hvis du har brug for den ekstra lysstyrke, men ellers kan du sagtens nøjes med 3528'eren. Dog mener jeg at priserne, hvis der bestilles fra Kina, er omkring det samme, så det er lidt hip som hap.

Det er rimeligt simpelt at sætte et Powercon stik på til 12V udefra, som man lige kan slå over på med en kontakt. Det gør jeg på min kuffert og det virker glimrende med et stort, eksternt bådbatteri. Volt er meget nice, men også dyrt i længden. Vi byggede en basestation med 2x 60Ah bådbatterier, 10x USB ladestik, ekstern udgang til anlægget og mulighed for at opbevare alle delene af vores anlæg pånær højttalere og stativer. Det har tjent sig ind på første år, hvis folk (15-20) i stedet skulle bruge Volt. Og så sparer vi de penge for hvert år efter.

Det er rimeligt simpelt at sætte et Powercon stik på til 12V udefra, som man lige kan slå over på med en kontakt. Det gør jeg på min kuffert og det virker glimrende med et stort, eksternt bådbatteri. Volt er meget nice, men også dyrt i længden. Vi byggede en basestation med 2x 60Ah bådbatterier, 10x USB ladestik, ekstern udgang til anlægget og mulighed for at opbevare alle delene af vores anlæg pånær højttalere og stativer. Det har tjent sig ind på første år, hvis folk (15-20) i stedet skulle bruge Volt. Og så sparer vi de penge for hvert år efter.
Det er slet ikke e tosset ide. Dog har jeg ikke tænkt mig at tage penge for ^^ Kan godt se at det vil være en god ide ved større camps. Men SÅ stor er vores heller ikke. Omkring en 10 personer

I kan jo gøre som os og betale fælles første gang og så have gratis årene efter, når det er betalt af. :) Vi nåede ikke engang at bruge et enkelt 60Ah bådbatteri sidste festival.

Vi har allerede det her 100Ah timers batteri. Det blev betalt fælles sidste år. Netop volt syntes vi blev lidt dyrt når man bare kunne bruge forbrugsbatteriet.

• 2 weeks later...
  • 4 weeks later...
Nogle jeg havde liggende da min far gemmer alt i skuret. Men ved de kan købes i dvs byggemarkeder som har forstand på køkkener.
Kan ikke lige finde dem på nettet. Men finder lige model nummeret og vender tilbage

• 2 months later...

Nu er det snart påskeferie og derfor også vejr til at være udenfor. Vi skal derfor have lavet det sidste på vores oversized boominator. Jeg har lavet et kabinet til maxampen som bliver sat sammen i morgen. Tag et kig på billederne. Der eneste som mangler er elektronikrum, slibning, spartling samt maling med dvs. væsker ;)

https://drive.google.com/folderview?id=0B4fQBwlisKMScGlIc3Bid2ZXT3c&usp=sharing

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.