Jump to content
Festivalanlæg dk

Modul idé

chillerpalm
 Share

Recommended Posts

Hej alle sammen :-D Jeg fik lidt inspiration af Tobias og Viktor´s modulopbyggede anlæg :-D Så tænkte jeg på at lave et anlæg man kunne sætte midt i campen, ligesom en boominator. Men man så kunne skille ad i moduller, så man kunne få fuld power på i én retning. Man kunne evt. også dele anlægget op efter festivallen og bruge det som almindelige stuehøjtalere. Forstærker og batteriboksen kan man jo lave så stor eller lille som man lyster. Men med butterflylocks eller almindelige hasper kan løfte rundt på det som én enhed. Af højtalere kunne man bruge nogle højtalere med høj spl og som kunne bruges med mpt-001 tweeters og en resistor på, ligesom boominatoren. Så man ikke behøves delefilter osv. Nogle højtalere der kunne afbefales til et sådanne setup? Tænker umiddelbart: HP10W, SPA-110pa og SPA-112pa

Idéen er god. Jeg synes også at Viktor's anlæg var et godt alternativ til gængse festivals anlæg. Men overvej alligevel følgende: Mange gode festivals designs prøver, at dimensionere baskabinettet således at man får et ekstra boost i bassen, for at kompensere for den manglende hjælp, som et rum normalt vil give de dybe frekvenser. Derudover er fordelen med et bipolært design, som jeg har forstået det, at man kan lave en virtuel væg ned gennem højtaleren, så man udendørs befinder sig i et 2pi miljø i stedet for et 4pi miljø og det giver ideelt set de dybere frekvenser et 3dB boost. Hvis man så prøver at lave én højtaler, der både skal fungere som stue højtaler (hvor du har hjælpen for rummet), bipolær/360 grader højtaler og fuld power i en retning, så tror jeg det bliver udfordrende. Så kunne jeg forestille mig, at man kunne bruge nogle forskellige filter settings på f.eks. en mini-dsp der omjusteres "on the fly", til de forskellige højtaler konfigurationer.

Den ide fik jeg også for 4-5 år siden, så nu har jeg et system der matcher din beskrivelse næsten perfekt. Havde den med til Boominator meetup på RF i år, og den var også koblet sammen med de andre. Har ville lægge billeder og beskrivelse op af den længe, men der mangler lige det sidste finish for at være færdig. Jeg har bygget den med Eminence Baselite S2010 og PHT-407n. Den for saft og kraft fra en AMP9-B og er styret af en MiniDSP. Dens mål matcher en Boominator når den er koblet sammen med butterfly locks, og har specielle stik der glider ind i hinanden af sig selv. Når den er skilt ad i de fire satellitter og centerdelen så forbindes de med SpeakON stik. I bunden af hver satellit er der et tophat beslag så de kan komme op på stativer. Har også væg beslag, så de (når min stue er bygget færdigt) kan komme op og sidde i hvert deres hjørne i stuen. Når vi holder vores årlige 90'er fest på RF, så graver vi kabler ned under brandvejen, så vi har lyd fra alle sider. Der har været rigtig meget snak om hvad en sådan konstruktion skulle hedde, og i år på RF blev den døbt Boominatris, som er en sammenblanding af Boominator og Tetris. Den har også flere øgenavne som Boominatrix og Skriget. Det sidste skyldes at satellitterne lidt ligner ansigtet fra Edvard Munchs maleri af samme navn.

Den ide fik jeg også for 4-5 år siden, så nu har jeg et system der matcher din beskrivelse næsten perfekt. Havde den med til Boominator meetup på RF i år, og den var også koblet sammen med de andre. Har ville lægge billeder og beskrivelse op af den længe, men der mangler lige det sidste finish for at være færdig. Jeg har bygget den med Eminence Baselite S2010 og PHT-407n. Den for saft og kraft fra en AMP9-B og er styret af en MiniDSP. Dens mål matcher en Boominator når den er koblet sammen med butterfly locks, og har specielle stik der glider ind i hinanden af sig selv. Når den er skilt ad i de fire satellitter og centerdelen så forbindes de med SpeakON stik. I bunden af hver satellit er der et tophat beslag så de kan komme op på stativer. Har også væg beslag, så de (når min stue er bygget færdigt) kan komme op og sidde i hvert deres hjørne i stuen. Når vi holder vores årlige 90'er fest på RF, så graver vi kabler ned under brandvejen, så vi har lyd fra alle sider. Der har været rigtig meget snak om hvad en sådan konstruktion skulle hedde, og i år på RF blev den døbt Boominatris, som er en sammenblanding af Boominator og Tetris. Den har også flere øgenavne som Boominatrix og Skriget. Det sidste skyldes at satellitterne lidt ligner ansigtet fra Edvard Munchs maleri af samme navn.
Jeg var faktisk ovre og se dine cubo´s sidste år, som du også har som profilbillede. Men jeg fik ikke set dine satelitter/boominatris, desværre. Det lyder mega fedt sådan som du har lavet det:-D Jeg tænkte bare på at lave den med nogle hp10w eller spa-110pa og nogle tweeters, bare på man ikke behøves minidsp osv.

Det var lidt det samme der fik os mod at bygge vores 2 højtalere (Han og chewie) - vi er ret glade for dem... De bliver brugt flittigt hjemme også da de spiller godt indendørs også. Vi overvejer lidt hvordan de kan udbygges på forskellige måder - dog intet konkret der endnu.

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.