Jump to content
Festivalanlæg dk

CE-mærkning??

palmedrengen
 Share

Recommended Posts

Snakkede med min kollega på arbejdet idag om de anlæg jeg bygger til mine venner. Så nævner han at jeg skal passe på med at sælge noget der ikke er CE-mærket, hvilket fik mig til at tænke hmm. For det er vel i bund og grund mit ansvar hvis en jeg har solgt anlæg til begynder at fumle med noget jeg ik bar sagt han skal fumle med og pludselig så han med to våde fingre på hver sin pol af et batteri, også gør det naller. Hvem står så med lorten? Det er vel mig. Jeg vil derfor gerne hører hvad folk ved om betydningen af CE-mærkning (eller mangel af samme) kan få af konsekvenser hvis en man sælger noget til kommer galt af sted. Ved i om det evt er muligt at blive CE-mærket. Jeg dækker mine boards med silikone og batterier så idiotsikrer så muligt så man bør ik kunne komme galt afsted, men det er alligevel værd at tænke over. Håber i kan gøre mig klogere

Ce-mærket er som du nok ved en fælles Europæisk sikkerhed. Du som udgangspunkt godt selv ce-mærke dine produkter hvis de overholder reglerne for ce-mærkning, der er dog nogle undtagelser. Dog er jeg næsten også sikker på at ce-mærkning kun er nødvendigt for producenter og erhvervs drivende, så hvis du sælger det som privat person på hobby plan, mener jeg ikke at det er nødvendigt at have ce-mærkning:)

Ce-mærket er som du nok ved en fælles Europæisk sikkerhed. Du som udgangspunkt godt selv ce-mærke dine produkter hvis de overholder reglerne for ce-mærkning, der er dog nogle undtagelser. Dog er jeg næsten også sikker på at ce-mærkning kun er nødvendigt for producenter og erhvervs drivende, så hvis du sælger det som privat person på hobby plan, mener jeg ikke at det er nødvendigt at have ce-mærkning:)
ja det med hobby er lidt svært at finde ud af. Min kollega læser til maskinmester og i deres jura del læste de en del om det, og han var overbevist om at det også galt på "hobby plan". i værste fald ved jeg godt hvordan jeg idiotsikrer anlæggene (silikone over boards) og ledninger der loddes på batterier. Ledningerne får så en bøsning på hver pol så de kan skiftes nemt også noget silikone eller lign til at dække polerne, så bør det ik kunne gå galt. (også noget i stil med det producenterne gør). Man kan dog aldrig sikre sig helt over for 'noobs', så det vil være godt at få afklaret :)

I mine øjne tror jeg virkelig ikke det bliver et problem. Jeg kan se det fra et produkt som Ulle-Dulle laver med sine festivalanlæg han sælger som en decideret shop. Du kan jo bare vælge at sælge dem som et brugt produkt du ikke længere selv bruger. Og hvis en af dine kammerater vælger at hive dig i retten fordi han har stået og slikket på polerne på et batteri så er der heller ikke meget kammerat i ham ;)

I mine øjne tror jeg virkelig ikke det bliver et problem. Jeg kan se det fra et produkt som Ulle-Dulle laver med sine festivalanlæg han sælger som en decideret shop. Du kan jo bare vælge at sælge dem som et brugt produkt du ikke længere selv bruger. Og hvis en af dine kammerater vælger at hive dig i retten fordi han har stået og slikket på polerne på et batteri så er der heller ikke meget kammerat i ham ;)
Og så er han også lidt klam hvis han slikker på batteriet..

Har du aldrig slikket på polerne på et 9v batteri? Gad godt at vide hvor "naller" det gør på 12V med så mange ampere bag. Tror det summer godt ;)

Tsh.. hvem har ikke? Men derfra, og så til et 12V batteri brugt til anlæg? Njah.. Vores er i hvert fald lang fra helt lækre ;)

Det er jo kun sådan 120A. det jo ingenting.

Så længe det er under 75V DC eller 50V AC og ikke indeholder nogen former for radioudstyr (f.eks bluetoothmodtager) falder det udenfor CE mærkningsdirektiverne. Lader og bluetoothmodtager som kræver CE mærkning kan for eksempel leveres separat. Og indpakket i original uåbnet emballage. Vær dog opmærksom på at mange produkter importeret fra specielt Kina sagtens kan have et falsk CE-mærke som står for "China Export" istedet. Det er dit ansvar at hvis du videresælger et sådant produkt at det overholder CE reglerne. EDIT: Jeg skal at sige at der ikke findes noget der hedder "hobbysælger" i den forbindelse eller "købt som beset" eller for den sags skyld brugt. Enten sælger du et vare eller også gør du ikke. Og sælger du en vare der kræver CE-mærkning er det dit ansvar som sælger at varen overholder dette. Hvis de varer du sælger er solgt i original emballage og videresælges uåbnet og denne vare er korrekt CE mærket kan du gøre krav gældende mod den der har solgt dig produktet i første omgang skulle der være problemmer.

Men det er jo så igen uden betydning eftersom at anlæget falder uden for kravet om CE mærkning :)
Det kommer da an på hvordan det er bygget. Er der bygget en lader/230V strømforsyning eller en radio/bluetooth/gps-modtager ind i skal helheden jo omcertificeres da de certficerede dele er ikke længere er i deres originale emballage og man derfor ikke kan garantere at de ikke er modificerede. Det er lidt derfor at jeg anbefaler at man laver strømindtag via cigartænderstik til ladning på en Boominator og hvis man vil have bluetooth at bruge et eksternt modul. Det gør det nemlig noget lettere at videresælge da man så ikke skal pille disse dele ud først. Hvis man sælger noget som brugt så sørg at have fotodokumentation på hvordan tingene så ud da du solgte dem. Det gør det let at afvise stort set ethvert krav om at noget skulle være leveret i fejlbehæftet tilstand. De fleste har en smartphone idag med indbygget kamera så lige at bruge 2 minutter på at sikre en selv mod potentielt årevis hovedpine og lommesmerter er en god investering.

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.