Jump to content
Festivalanlæg dk

Hjælp til Bassrefleks!

ViktorK
 Share

Recommended Posts

Hej godtfolk på Festivalanlæg. Jeg er en god gammeldags noobie som har kastet sig ud i at lave et festivalsanlæg til vores camp til Roskilde. Vi er nået et godt stykke vej men er stødt ind i noget som i garrenteret vil kunne hjælpe med. Vi skal have fundet ud af hvilke dimmensioner vores bassrefleks skal have.. (Da det er et nybegynder anlæg skal det bare lyde sådan ok, vi er ikke kræsne) I får lige nogle specs så i har noget at regne på, hvis i da kan og vil hjælpe. Vi har sådan to basser her: http://www.monacor.co.uk/products/speakerbuilding-pa6-8/vnr/100710/ Som hver har et stort kabinet som måler 45*40*45 (ved godt det er meget stort.. og måske er mere end hvad de behøver) Og så har vi et par horn til diskanter det hele er vist sat rigtig sammen med nogle delefiltre sådan som jeg har kunnet læse mig frem til. Dertil har vi en TA 2020 amp som drives af et eller to bilbatterier til den tid. Håber i kan hjælpe. Mvh. Viktor K.

Det ser ud til at være nogle glimrende enheder.Jeg vil dog skyde på, at 81 liter er alt, alt for meget til sådanne to. Og det undrer mig lidt at I kommer og spørger om basrefleks, for denne er tæt relateret til størrelsen på kabinettet og højttalerne. Men hey - I kan nemt regne det rigtigt ud, for I har købt nogle højttalere med grundigt udformede specifikationer! Jeg vil anbefale, at I downloader det gratis program WinISD. Her kan I oprette højttaleren ud fra parametrene fra linket I har postet og lave et nyt projekt, med et "vented cabinet". Den beregner så det mest optimale antal liter og giver jer mulighed for både at eksperimentere med målene på kassen, samt specifikationerne på basrefleks.

Vi har tænkt os at beholde dimensionerne til kabinettet. For det er nemlig lavet, så kan man altid lave det om til næste år. Ville du så anbefale at vi bare lavede anlægget lukket eller med port? og hvad har det at sige at kabinettet er alt for stort? Går der meget effekt tabt eller er det bare spild af plads så at sige?

Jo større kabinettet er, jo mere bas vil der komme ud af det. Og det er ikke altid en god ting. Hvis I nogensinde har været på Roskilde, har I sikkert hørt nogle af de store anlæg, hvor folk har bygget en kasse på 3x2x2 meter og blot plantet en 15" enhed lige i midten. Der er meget bas når den spiller, men det er alt for meget og det hele rumler, som om det stod i et andet lokale og man hørte musikken udefra med lukket dør. Kort sagt lyder det hæsligt. Det samme gør sig gældende, hvis kabinettet er for lille og der dermed ikke er bas nok. Netop derfor er det så vigtigt at beregne den rigtige størrelse. Når det er sagt, behøver det jo ikke at være et kæmpe problem, så længe kassen er for stor. I kan jo bare sætte en plade ned, der deler det store rum op i to mindre, hvor det ene så passer til den volumen højttaleren skal bruge. Så kan I altid fjerne denne plade igen, hvis I skal bygge om. Om det skal være med port eller ej kommer an på, hvad man vil bygge, men jeg tror nu også at de fleste af os bygger med port, for at få den ekstra bas ud af det.

Jo større kabinettet er, jo mere bas vil der komme ud af det. Og det er ikke altid en god ting. Hvis I nogensinde har været på Roskilde, har I sikkert hørt nogle af de store anlæg, hvor folk har bygget en kasse på 3x2x2 meter og blot plantet en 15" enhed lige i midten. Der er meget bas når den spiller, men det er alt for meget og det hele rumler, som om det stod i et andet lokale og man hørte musikken udefra med lukket dør. Kort sagt lyder det hæsligt. Det samme gør sig gældende, hvis kabinettet er for lille og der dermed ikke er bas nok. Netop derfor er det så vigtigt at beregne den rigtige størrelse. Når det er sagt, behøver det jo ikke at være et kæmpe problem, så længe kassen er for stor. I kan jo bare sætte en plade ned, der deler det store rum op i to mindre, hvor det ene så passer til den volumen højttaleren skal bruge. Så kan I altid fjerne denne plade igen, hvis I skal bygge om. Om det skal være med port eller ej kommer an på, hvad man vil bygge, men jeg tror nu også at de fleste af os bygger med port, for at få den ekstra bas ud af det.
Mange tak for hjælpen! Tror jeg ved hvad vi vil gøre nu :-)

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.