Jump to content
Festivalanlæg dk

Nyt anlæg på vogn til Roskilde 2015o

danielclark
 Share

Recommended Posts

Kære alle. Nu er det nye år begyndt, og inden længe er der "fagligt" møde i Camp Farmer Dating, hvor jeg som altid skal præsentere årets planer for anlæg. Budgettet er noget større i år, og jeg regner med at jeg kan få tildelt højst ca. 10.000 kr til anlæg. Det vi har nu:

• 1 x Boominator med solceller
  • 1 x Cubo 15
  • 1 x Pioneer GM-D8604
  • 1 x 115 Ah forbrugsbatteri (Der kun skulle lades 1 gang på sidste års festival, hvor vi brugte vores boominator imens. Længe leve god effektivitet)
  • 1 x RGB LED lyskæde
Vi brugte boominatoren om dagen, som var fuldt opladt efter festivalen, og om aftenen koblede vi Pioneeren til med cuboen. Mine tanker er, at 10 tusinde kr. kan give os:
  • En til cubo15 (ca. 2000 kr)
  • 2 x Omnitop 12 (ca. 4000 kr)
  • Et til forbrugsbatteri (1200 kr)
  • En vogn + div til at bygge med. (1-2 tusinde kr.)

Tanken er at modulopbygge på en vogn af en art, og det er her min viden kommer lidt til kort. Jeg kommer ikke til at få en problem med at bygge de enkelte højtalere, men har simpelthen ingen erfaring overhoved, når det kommer til at sammensætte tingene stabilt på en vogn, så det kan køres rundt, og folk kan hoppe rundt på det. Derudover har jeg ingen idé om hvilken vogn vil være ideel. Mine krav til anlægget er, er omnitoppen kommer op i højden, da jeg synes problemet med vores tidligere anlæg var at toppen, i dette tilfælde boominatoren, som bare lå oven på cuboen, ikke kom højt nok op, og spredte lyden ud over publikum. Derudover at det vigtigt at vi kan skille tingene ad efter festivallen, da det jo skal opbevares. Derudover vil vi stadig have mulighed for at bruge en cubo med boominatoren herinde i København. Er der nogle der har nogle ideér til hvordan det kan gøres? Er der nogle ting jeg ikke har tænkt over? Er budgettet og mine forventninger til omkostninger forkerte? Godt nytår til jer alle. Daniel Camp Farmer Dating

Først håber jeg i havde en god nytårsfest med jeres 14 piger (hørte jer i P3) :-D Det er massere af billeder i de forskellige tråde der viser hvad folk har gjort. Er sikker på at du kan hente inspiration der :)
Det var nogle søde piger ;) Tak for tippet. Har kigget en masse rundt på forummet, og er da også blevet inspireret. Der bliver bare diskuteret meget lidt konkret omkring selve opbygningen af vognen. Spørgsmål som: Skal vi bygge "rammer" til modulerne, som vi kan sætte dem ind i. Er det fordelagtigt bare at have nogle stativer at have toppene på? Hvilke vogne er gode at købe?

Hej Daniel, det var os der boede overfor jer sidste år, tak for en god festival btw! men som du nok kan huske var vores anlæg ret ustabilt sidste år, omend det spillede stjerne godt, i år havde vi som du nævner tænkt os at bygge en form for stativer til toppene, således at tyngdepunktet bliver ret langt nede ved jorden ved sådan lidt over en meters højde. :) desuden har vi så tænkt os, at toppene skulle kunne tages af og på. det så også vigtigt at få noget vægt på den anden side af vognen (med den anden side mener jeg bag subwoofere, hvis man forestille sig man fx stiller dem i et frontalt plan ud mod "publikum") . dette kræver jo selvfølgelig en vogn, som kan klar meget vægt, her vil jeg klart anbefale vogne af mærket ravendo, som er af vildt god kvalitet, de er dog meget dyre, så se om du evt kan finde nogen på dba, som sælger dem, her kan du spare MANGE penge, dog gå efter en, som er lidt mere ny end den vi havde (igen hvis du kan huske vores vogn). :) Det ihvertfald tankerne i vores camp, håber det kan hjælpe :)

Måske diskuteres det ikke specielt meget fordi det er en pivringe idé at stille anlægget på en vogn. Vogne er til transport af anlæg. Til nød kan man bruge vognen til at have toppene på. Specielt subwoofere skal stå på jorden, eller højst løftet ca. 15-20 cm over jorden for eksempel med hjul eller på en europalle for at få lidt sikring mod vandskader. Er de løftet mere end det for eksempel på en vogn mister du effektivitet i de dybeste frekvenser.

Grunden til jeg har været tilbageholdende med tanker omkring stativer har simpelthen været holdbarheden på festivalen. Jeg tænker selvfølgelig, i teorien, at det ikke er noget problem at stille subwooferne på jorden, og have de to omnitops på stativer, men kan det holde på en festivalen? er der en løsning der kan fungere i praksis? At have et stativ med en højtaler til en fest hvor folk de hopper rundt?

Det er herrenemt og ekstremt billigt at lave et stativ der holder til hvadsomhelst på en festival. Alt du skal bruge er vandrør af en passende længde, f.eks. en meter eller lidt mere, en muggert, en par strimler skum fra en tyndt billigt liggeunderlag, og noget gaffa. Vandrørene banker du ned i jorden til der stikker 30-40cm op. Så gaffaer du en strimmel skum i toppen og bunden af det der sikker over jorden og sænker stativrøret der passer i tophatten ned over dette. Skummet gør at det sidder helt stabilt og kan hverken dreje rundt eller løftes af ved et tilfælde. Tip 1: Saver du vandrørene skråt i den ene ende er de meget nemmere at banke i jorden. Tip 2: Borer du et hul på 5mm igennem hele røret i den ende der ikke bankes i jorden ca. 10-15cm nede kan du stikke en stormpløk igennem så den er let at få op igen.

Det er herrenemt og ekstremt billigt at lave et stativ der holder til hvadsomhelst på en festival. Alt du skal bruge er vandrør af en passende længde, f.eks. en meter eller lidt mere, en muggert, en par strimler skum fra en tyndt billigt liggeunderlag, og noget gaffa. Vandrørene banker du ned i jorden til der stikker 30-40cm op. Så gaffaer du en strimmel skum i toppen og bunden af det der sikker over jorden og sænker stativrøret der passer i tophatten ned over dette. Skummet gør at det sidder helt stabilt og kan hverken dreje rundt eller løftes af ved et tilfælde. Tip 1: Saver du vandrørene skråt i den ene ende er de meget nemmere at banke i jorden. Tip 2: Borer du et hul på 5mm igennem hele røret i den ende der ikke bankes i jorden ca. 10-15cm nede kan du stikke en stormpløk igennem så den er let at få op igen.
Det er fandme smart O.o Genial ide! Har du selv fundet på den?

Yep. Min egen idé (selvom det er muligt andre har fået samme idé før mig). Du kan endda lave skumstrimlen lidt for kort hvis du vil trække kabler inde i stativrøret (der er versioner der er beregnet til dette med huller i passende størrelse.

Du kan også smide en tophat i dine cubo, bruge et vandrør eller ligene som du bruger som mellemled i mellem dine cubo og omnitop, så det bare lave en måde at sikre at det ikke vælter hvis Dorit kommer forbi til noget pole Dance, fx. Fastgørelse til vognen. Jeg byggede sidste år noget som var modul opbygget med opbevaring til alle ting, det blev stort og grimt, men virkelig effektivt. Må lige finde tid til at smide det op.:)

Piger kan godt lide at bruge Cubo'erne som danseplatform, og det skal de da have lov til så at sætte en vægtstang på dem der gør det muligt at vælte hele skidtet var grunden til jeg fik den anden idé for ikke at udfordre skæbnen mere end højst nødvendigt. Er man lidt sart kan man jo altid gaffa et stykke tæppe på toppen af Cubo'erne.

Det er lige præcis disse tips jeg er ude efter. Tusinde tak for at i deler erfaringerne. Som Saturnus siger har vi selv haft held med at få folk til at danse på cuboen, så denne mulighed vil vi ikke tage fra folk. Det er også sjovt selv at stå og kigge ud over festen. Jeg kan rigtig godt lide idéen om at få højtalerne stabilt op i luften med alm. rør, og jeg kan godt se løsningen fungere i praksis i vores camp. Jeg kan dog ikke helt endnu forlade idéen om en vogn, og efter at have læst dit (Saturnus) indlæg om cuboerne på jorden kom jeg til at tænke på, om der er nogle, der har erfaring med at have en vogn, hvor toppe er monteret med stativer, og samtidig hvor der er plads til at have et rum til batteri og forstærker osv, samt en plads/bord/plade mellem de to toppe til DJ om aftenen/bar om dagen. Når anlægget skal transporteres kan cuboerne så flyttes op på "podiet", mens at de kan placeres ved siden af vognen på jorden når det er i brug? Kunne dette også være en løsning? Det er måske her jeg godt kunne tænke mig at se et billede af det du har lavet Ganon?

Det er lige præcis disse tips jeg er ude efter. Tusinde tak for at i deler erfaringerne. Som Saturnus siger har vi selv haft held med at få folk til at danse på cuboen, så denne mulighed vil vi ikke tage fra folk. Det er også sjovt selv at stå og kigge ud over festen. Jeg kan rigtig godt lide idéen om at få højtalerne stabilt op i luften med alm. rør, og jeg kan godt se løsningen fungere i praksis i vores camp. Jeg kan dog ikke helt endnu forlade idéen om en vogn, og efter at have læst dit (Saturnus) indlæg om cuboerne på jorden kom jeg til at tænke på, om der er nogle, der har erfaring med at have en vogn, hvor toppe er monteret med stativer, og samtidig hvor der er plads til at have et rum til batteri og forstærker osv, samt en plads/bord/plade mellem de to toppe til DJ om aftenen/bar om dagen. Når anlægget skal transporteres kan cuboerne så flyttes op på "podiet", mens at de kan placeres ved siden af vognen på jorden når det er i brug? Kunne dette også være en løsning? Det er måske her jeg godt kunne tænke mig at se et billede af det du har lavet Ganon?
Ville jeg meget gerne, men jeg kan ikke rigtigt overføre nogen billeder, aner ikke hvad der sker for forummet. prøver at lave noget andet.

Vi har en vogn, som kan bære ca. 500 kg. Dette kommer vi hurtigt op på med batterier, DJ osv. Vi har erfaring med, at folk danser på anlægget, og i så fald bliver det endnu tungere. Vi har derfor tænkt os at lave "støtteben" til vognen, så den kan holde til folk, som danser på den. Vi laver også en bar, som ovenfor nævnt mellem toppene, så doris ikke vælter det hele, og så vi har noget at hænge lys fra. Håber ideen om støtteben kunne hjælpe, de er selvfølgelig justerbare, så vægten optimalt fordeles.

Vi har en vogn, som kan bære ca. 500 kg. Dette kommer vi hurtigt op på med batterier, DJ osv. Vi har erfaring med, at folk danser på anlægget, og i så fald bliver det endnu tungere. Vi har derfor tænkt os at lave "støtteben" til vognen, så den kan holde til folk, som danser på den. Vi laver også en bar, som ovenfor nævnt mellem toppene, så doris ikke vælter det hele, og så vi har noget at hænge lys fra. Håber ideen om støtteben kunne hjælpe, de er selvfølgelig justerbare, så vægten optimalt fordeles.
Hvad er det for en vogn?

Vi byggede vores anlæg op omkring en Ravendo trækvogn sidste år og det fungerede perfekt. http://i.imgur.com/GA1LMp9.jpg Vognen kan tage 1,5 ton så vi havde op 8 personer oppe på vognen uden problemer. Dog er hjulene forholdsvis snævert placeret, så vi ville også forsøge at stabilisere den, så den ikke kan vippe så meget. Selvom at placeringen af Cubos ikke er direkte på jorden, gik vægtede det praktiske i at have dem beskyttet inde i vognen over at have dem stående udenfor. Vi kunne derfor også flytte vognen nemt, da den kun sad låst fast til et jordanker. Ift. rammen til højttalerne, havde vi bygget et træskellet som cuboerne "gled" ind i. Toppene var placeret inde i nogle kasser og stativer vi selv havde bygget. Stativerne kunne tages op så de blev samme højde som toppen af vognen Desuden kan hele konstruktionen tages af selve trækvognen hvis man ville bruge trækvognen i anden sammenhæng

Vi byggede vores anlæg op omkring en Ravendo trækvogn sidste år og det fungerede perfekt. http://i.imgur.com/GA1LMp9.jpg Vognen kan tage 1,5 ton så vi havde op 8 personer oppe på vognen uden problemer. Dog er hjulene forholdsvis snævert placeret, så vi ville også forsøge at stabilisere den, så den ikke kan vippe så meget. Selvom at placeringen af Cubos ikke er direkte på jorden, gik vægtede det praktiske i at have dem beskyttet inde i vognen over at have dem stående udenfor. Vi kunne derfor også flytte vognen nemt, da den kun sad låst fast til et jordanker. Ift. rammen til højttalerne, havde vi bygget et træskellet som cuboerne "gled" ind i. Toppene var placeret inde i nogle kasser og stativer vi selv havde bygget. Stativerne kunne tages op så de blev samme højde som toppen af vognen Desuden kan hele konstruktionen tages af selve trækvognen hvis man ville bruge trækvognen i anden sammenhæng
EDIT: Resten af albummet med vores vogn incl. SketchUp tegning http://imgur.com/a/Haxdn

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.