Jump to content
Festivalanlæg dk

OmniTop12

kreativ
 Share

Recommended Posts

Hej FA, Jeg modtog i går byggeplanerne til OmniTop12, og jeg har nu læst planerne igennem et par gange samt brugt forummets fantastiske søgefunktion og læst det meste herinde. Inden byggeriet har jeg nu gjort mig nogle overvejelser, hvor jeg lige har nogle forskellige spørgsmål det ville være rare at få svar på til en start. 1. Jeg har kunne læse mig til at det bedste ville være at sammensætte driverne fra GRS PZ1016 med Goldwoods GT1016 Piezohorn, er dette korrekt? Da som jeg forstår at de skulle komme til at minde mest muligt om de originale fra Motorola? 2. Hvilken af disse 3 enheder ville være at foretrække? Eminence Beta 12, Delta Pro 12 eller Delta Pro 12-450a? 3. Forskellen på Flat og Melded array som jeg kan læse mig til er spredningen på 90 (Flat) eller 110 grader (Melded) Hvor at Flat er beregnet til publikum der er mere end 9 meter væk og Melded hvis folk er inden for 9 meter eller mindre? 4. Ville det være fint at bygge et sæt OmniTop 112 med Flat Array til brug på Roskilde, eller er melded bedre? (Tænker man jo altid kan udvide med et sæt til RF 16' ?) 5. Hvor meget bedre bliver lyden hvis der bygges en OT212 med Melded (12 x 2) nederst og Flat (6 x 1) øverst? På forhånd takker jeg for den feedback jeg nu får.

Uden at kende BFMOT12 overhovedet kan jeg roligt sige ja til nummer 1. Det er samme råd jeg giver til Amerikanske Boominator byggere, nemlig at sætte PRS driveren på Goldmond hornet. Begge er fra PartsExpress. I Europa er det ikke så aktuelt da de fleste bruger Monacors piezoer som svarer ca. til sammensætningen af de to.

Uden at kende BFMOT12 overhovedet kan jeg roligt sige ja til nummer 1. Det er samme råd jeg giver til Amerikanske Boominator byggere, nemlig at sætte PRS driveren på Goldmond hornet. Begge er fra PartsExpress. I Europa er det ikke så aktuelt da de fleste bruger Monacors piezoer som svarer ca. til sammensætningen af de to.
Jeg takker for det hurtige svar Saturnus! Hvad ville være bedst? hvis pris er ligegyldig?

De originale Motorola'er. Om det er PRS driver på Goldmond horn eller Monacor er som sagt stort set det samme. Goldwood driveren har bare altid været pænt ringe, og er blevet dårligere med årene. Til gengæld er hornet helt fint og langt bedre end det på PRS piezoen. Det er sådan set indbegrebet af en billig kopi hvilket også er grunden til at de er brugt i BFMs designs. Da der bruges mange af dem skal de være billige og når man bruger mange sammen udjævnes mange af ulemperne også. Da der bruges mange i BFM designs er forsyningssikkerhed også vigtig. I Boominatoren er det vigtigere at kvaliteten er fornuftig end at prisen er så lav så mulig.

Okay, så checker jeg lige prisforskellen på at købe de 2 driver hjem fra US mod at købe Monacor her i EU. Nu når jeg lige har din opmærksomhed, går jeg ikke ud fra du har noget til de andre punkter. Men jeg kom til at tænke på om hvad den ideelle højde er at hejse dem op over publikum? Mine Cubo er 124 cm i Højden i forevejen så er det jo bare at sætte en mellemstang på og hæve til den ønskede højde? Udover dette er det så bedst de pejer lige ud eller kan det svare sig og påmontere en tophat der kan vinkles som denne: http://www.thomann.de/dk/adam_hall_sm_707_g.htm Og lige et sidste spørgsmål, ville du mod betaling eller noget være frisk på at EQ'e dem? inkl. kørelejlighed?

Cubo'er er ikke 124cm høje. Så vender du dem forkert. Port/horn-udmundning skal være nærmest jorden. Den top hat er også den jeg ville bruge. Se eventuelt denne tråd: http://festivalanlaeg.dk/forum/andet/byggetråde/29719-nyt-anlæg-på-vogn-til-roskilde-2015o Kender ikke nget til OT'er ellers så du skal nok helst have fat på en som har EQet dem før.

Det er Cubo215 præcis dem der er bygget i den her tråd: http://forum.speakerplans.com/cubo215-jbell-ss15-project_topic47737_page8.html Giver de mærkbar og bedre lyd hvis de ligges ned? Ah ja okay, det havde jeg overset der allerede var snakket om sorry :)! Damn, så må jeg ud og spørge rundt omkring på forummet. Men tak for de hurtige svar!

Jeg ville bare have Cubo215'erne stående som du tænker. Af alt hvad jeg har lyttet mig frem til både i haven, indendørs og på roskilde er der næsten ingen forskel på hvordan de stackes, men jeg har kun to styks så har af gode grunde ikke testet i en opstilling som du kommer til at have ud over sidste roskilde hvor vi smed mine cuboer under Campinos cuboer og det lød ganske fortrineligt. Med to standard cuboer (extended med Kappa 15lfa) har jeg hørbart oplevet kraftigst bas når hver cubo har stået så spredt fra hinanden som muligt, det har ikke givet noget umidelbart ekstra når de har stået side mod side eller bund-bund / top-top / bund-top.

Jeg ville bare have Cubo215'erne stående som du tænker. Af alt hvad jeg har lyttet mig frem til både i haven, indendørs og på roskilde er der næsten ingen forskel på hvordan de stackes, men jeg har kun to styks så har af gode grunde ikke testet i en opstilling som du kommer til at have ud over sidste roskilde hvor vi smed mine cuboer under Campinos cuboer og det lød ganske fortrineligt. Med to standard cuboer (extended med Kappa 15lfa) har jeg hørbart oplevet kraftigst bas når hver cubo har stået så spredt fra hinanden som muligt, det har ikke givet noget umidelbart ekstra når de har stået side mod side eller bund-bund / top-top / bund-top.
Perfekt, så bliver det også nemmere at få OT12 over festivalgængernes hoveder. Jeg tænkte at stille dem med en afstand på 5-10 mellem hinanden? og så grave kabler ned? ville det være nok til at give en bedre spredning af lyden?

Bor man på en brandvej er det selvfølgelig mest optimalt at have en (eller to) subber på hver side da subber har rundt regnet nul direktivitet er trykmaksimum næsten præcist midt imellem dem. Kræver selvfølgelig at man deler lejren i to eller man har rigtigt gode genboer.

Mine store W hornkasser har jeg også altid bare brugt oprejst, der er ikke umidelbar forskel ifht når de ligger ned :)
Selvfølgelig er der det. Bare fordi du ikke kan høre det eller ikke har målt efter betyder det ikke at der ikke er forskel for det er der, Koblingslændgen til grænsefladen er anderledes og derfor er der forskel. Om det det er en væsenlig forskel, og om den er hørbar kommer an på mange ting. Men forskel, det er der.

Mine store W hornkasser har jeg også altid bare brugt oprejst, der er ikke umidelbar forskel ifht når de ligger ned :)
Også derfor jeg lægger vægt på "umiddelbar" og "hørbar" i mine opslag. Der er helt sikkert forskel, men om det er nok til at investere i nye stativer eller finde på andre måder at løse problemet på, et jo en hel anden sag. :)

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.