Jump to content
Festivalanlæg dk

Cubo 15 og andre gode råd

Alex
 Share

Recommended Posts

Landet ligger sådan, at det er blevet tid til at opgradere anlægget i forhold til sidste år. Derfor har vi valgt at bygge en Cubo 15 med en kappa 15 lfa i. Måske udvider vi også med 2 halfinators som satteliter, men det må vi lige se, om der bliver penge til. Lige pt. bruge vi 2* Behringer 212XL som toppe. For at gøre det overskueligt, så vælger jeg at dele spørgsmålene op. 1: Vi står og skal vælge, om vi skal benytte krydsfiner i birk, eller om vi skal bruge støbefiner i birk. Jeg hælder mest til at bruge støbefiner, da jeg efter at have læst utallige tråde herinde synes at have forstået, at det skulle give lidt højere lydtryk. Hvad siger I? Er det det værd? Vi har overvejet dette http://www.bauhaus.dk/bygge-elementero/plader/krydsfiner-plexiglas/stobekrydsfiner-n-g-2500x1250x18mm-huskyform.html 2: Når Cuboen skal samles, hvordan gøres dette så bedst? Er det bedst at samle det hele med skruer og epoxylim, eller kan man nøjes med det ene eller det andet? Ligeledes vil jeg også høre, om man skal bruge kemisk metal til at hæfte højttaleren med, eller om det er nok at bruge t-nuts? 3: Er det nødvendigt at bruge en overfræser til at lave det runde hul til højttaleren, eller kan dette gøres med en stiksav og derefter finpudse med noget sandpapir? 4: Hvis vi beslutter os for at bruge støbefiner, er det så muligt at slibe overfladelaget af, således at det er muligt selv at male den bagefter? 5: Jeg overvejer kraftigt at bygge en boominator mini, og derfor vil jeg blot høre, om det er tilstrækkeligt at bruge 6 mm krydsfiner her? Jeg håber I vil hjælpe, da dette bliver vores første byggeri, og derfor har vi brug for alle de råd, som vi kan skrabe til os. På Cubo 15's forum står der desværre ikke noget specielt om samlingen af den.. På forhånd mange tak!

Nu svare jeg bare ud fra hvad jeg har læst/erfaret 1. http://festivalanlaeg.dk/forum/andet/nyttige-tr%C3%A5de/m%C3%A5linger-tests/21078-cubo-15-m%C3%A5linger-st%C3%B8bekrydsfiner-vs-krydsfiner 2 Skruer med undsænkning hvor du har trælim i mellem træet. Derefter kan du altid give det fuge hvis du vil have det yderligere isoleret 3 Overfræseren vil være at fortrække da den vil blive en cirkel. Med lidt stille hånd kan man også bruge stiksav. 4 ved jeg ikke helt. Men mener jeg har set nogen herinde gøre det med deres boominator 5 idk

Har bygget 2 Cubos selv sidste år. Vi brugte støbefiner på den ene og normalt østenfiner på den anden 1. Vi kan ikke høre forskel overhovedet. Støbefiner var en del mere besværligt, da man skal slibe coatingen af for at få limen til at binde medmindre man bruger epoxy som er noget giftigt stads. 2. Som sagt samlede vi med skruer og en trælim på fuge, som udvidede sig. Det bedste at bruge er en polyurethan (PU) lim. Den hærder ved fugt. Kan købes enten på Canopysound.dk eller i diverse byggemarkeder. Ved samling af kabinet så læs desuden Phaedras' guide. Søg på den 3. Hvis du har et cirkel-jig til din overfræser så gå for den. Vi skar begge med stiksav. 4. Vi sleb coating af (læs:den er virkelig, virkelig hård og vi havde svært ved at få den af) og malede resten af kabinettet med en grunder og sort højttalermaling bagefter. Der var ingen problemer Spørg hvis der er andet :)

Tusind tak for svarene, det bliver ganske normal birkefiner, PU lim, en overfræser (hvis vi kan låne en) og en omgang maling :-) Jeg har lige 2 spørgsmål til sidst. Hvordan skal jeg sætte højttaleren fast. Er det nok med t-nuts, eller skal der også lim til? Skal der fastgøres på en bestemt måde, til den plade i Cuboen, som er skåret i en vinkel?

• 3 weeks later...

Altså jaaa, det kan du godt så fremt de virker. Jeg har selv overvejet dem et par gange da de ser ganske fornuftige ud, men jeg tror du vil få en bedre og langt mere fleksibel løsning med miniDSP eller lignende :)

Ja, det kan også bruges til stort set alle setups, det koster bare en del penge og tid. Hvis pengene er der, så bliver det en miniDSP. Ellers må vi nøjes, med hvad vi har i år. Der skal jo være lidt at lave hvert år :-)

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.