Jump to content
Festivalanlæg dk

Jack 12 - Melded array eller fladt array?

Alfred
 Share

Recommended Posts

Vi er igang med at bygge to Jack 12 og skal snart til at montere piezoer. Som udgangspunkt ville vi lave fladt array og købte derfor 16 Goldwood's hjem fra USA. Her den anden dag læste jeg så om fordelene ved melded, nemlig den lang større spredning. Det var her også nævnt at flat array var anbefalet til lyttescenarier, hvor lyttereren var 9 m eller mere væk fra enheden. Det lyder ikke idéelt for os, da det primært skal spille på Roskilde eller til mindre forsamlinger. Desuden var vi i tvivl om vi ville få et "lydtomt" hul mellem højttalerene relativt tæt ved vognen. Der er ca. 1,8 m i mellem de to højttalere. Hvilke erfaringer har folk med melted vs. fladt, og vil det kunne lade sig gøre at lave et melted med bare 8 enheder i hver Jack? Er det nemt at konstruere piezokonstruktionen? Tak på forhånd

Nu kan jeg ikke lige huske spredningsgraden for 1016'eren, men jeg står også overfor at skulle bygge Jack12 og det bliver med meldedarray :) Der er langt større spredning og det bliver begrænsede situationer hvor jeg ikke ønsker dette. Et eksempel kunne være indendørs brug for at mindske reflektioner fra vægge med mindre.

Nu kan jeg ikke lige huske spredningsgraden for 1016'eren, men jeg står også overfor at skulle bygge Jack12 og det bliver med meldedarray :) Der er langt større spredning og det bliver begrænsede situationer hvor jeg ikke ønsker dette. Et eksempel kunne være indendørs brug for at mindske reflektioner fra vægge med mindre.
Tak for svar! Er det muligt at bygge meldedarray med 8 piezoer pr. højttaler? Kan man så bare lade være at skære top- og bundkanten af? Og skal de limes sammen i kanterne eller bare skrues i bracers?

Nu skrev jeg lige med Pheadras, spredningen på Goldwooderne er 90 grader i fladt array og det bliver så 120 i melded med diffuser. Han anbefaler flat-array, så måske man burde gå med det istedet. Fik ikke lige fat på hvorfor han anbefaler flat. Mener det står i planerne hvordan man laver melded array hvis i vil det, jeg skal lige overveje det igen tror jeg, for troede ikke spredningen var 90 grader men nærmere 60 og så ville jeg gerne have større spredning på. Jeg skal lige i tænkeboks :) Har heller ikke penge til andet end træ pt..

Nu skrev jeg lige med Pheadras' date=' spredningen på Goldwooderne er 90 grader i fladt array og det bliver så 120 i melded med diffuser. Han anbefaler flat-array, så måske man burde gå med det istedet. Fik ikke lige fat på hvorfor han anbefaler flat. Mener det står i planerne hvordan man laver melded array hvis i vil det, jeg skal lige overveje det igen tror jeg, for troede ikke spredningen var 90 grader men nærmere 60 og så ville jeg gerne have større spredning på. Jeg skal lige i tænkeboks :) Har heller ikke penge til andet end træ pt..
Tusind tak for det! Selvom de skriver at det er nemt at skære dem til melded og lime dem, virker det så meget mere simpelt at lave flat. Jeg havde også håbet at nogen der havde hørt Omnitop/Jack/andre bfm planer med melded array og flat array kunne fortælle hvordan den reele forskel lød Jeg tror vi bygger flat, men skal nok holde dig opdateret. Man kan vel altid skære dem til melded bagefter, bare ikke omvendt ;)

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.