Jump to content
Festivalanlæg dk

LifePO4 batterier - nogle der har erfaringer med disse?

Abeburet
 Share

Recommended Posts

Hej folkens Jeg overvejer lidt at købe nogle LifePO4 batterier hjem for at holde vægten nede på mit næstkommende projekt. Her overvejer jeg mere specifikt at købe et par batterier hjem sammen med min far næste gang han skal have nogle til hans modelfly…. Så vil lige høre om der er nogen der har erfaringer med noget lignende dette: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__66309__multistar_high_capacity_4s_16000mah_multi_rotor_lipo_pack_eu_warehouse_.html batteriet står i 565 kr + porto, ligger på 16 Ah og vejer 1.3 kg. Der er et utal af batterier til fornuftige penge på det site, med forskellige kapaciteter. Man kunne overveje at erhverve sig 2 stk på 8Ah, for at kunne skifte og lade. Det leverer dog 14.8v og kræver at du anskaffer dig det rigtige ladeudstyr. (kan erhverves for 300kr -ish) samtidig kan man overveje at lave et lille kredsløb der slår batteriet fra hvis det når ned på kritisk niveau da de dør hvis du aflader dem for meget. Dette burde relativt nemt kunne klares med en zener-diode og en transistor, dog ikke lige undersøgt dette i detaljer endnu. Der er med garanti andre muligheder også. En lille bekymring er min påtænkte forstærker Maxamp20 der har en supply voltage range på 4.5-14v, og hvordan den vil klare sig på sådan et batteri…. Men har svært ved at se at det kan forvolde de store problemer.

Ellers så må man kunne få en ganske fornuftig spændingsregulator der ikke sluger alt for meget strøm. Så ligger spændingen klippestabilt på 12V eller hvad man nu ønsker. Jeg har personligt erfaret at vores TK2050 lyder væsentligt bedre ved 13,2V end ved 12V. Og den clipper ikke når man har skruet fuldt op for sin iPhone, det kan den godt finde på ved 12V. Så hvis man kunne få noget i retningen af en 15V-13V regulator? Med mindre det næsten nærmest bare kan klares med en fornuftig modstand. Skal jeg ikke kunne sige :)

Ellers så må man kunne få en ganske fornuftig spændingsregulator der ikke sluger alt for meget strøm. Så ligger spændingen klippestabilt på 12V eller hvad man nu ønsker. Jeg har personligt erfaret at vores TK2050 lyder væsentligt bedre ved 13,2V end ved 12V. Og den clipper ikke når man har skruet fuldt op for sin iPhone, det kan den godt finde på ved 12V. Så hvis man kunne få noget i retningen af en 15V-13V regulator? Med mindre det næsten nærmest bare kan klares med en fornuftig modstand. Skal jeg ikke kunne sige :)
Jeg tror jeg ender med at bruge et blybatteri i første omgang. Og så på et senere tidspunkt skifte til LifePO4 hvis jeg vil skære lidt vægt ud af anlæget. At tilføje regulatorer, samt en kreds der slår fra når batteriet rammer 20%-ish er bare at tilføje flere ting i systemet der kan gå i stykker/fejle... Men tak for input :)

Jeg har selv gået med samme tanker, men det du linker til, er LiPo og ikke LiFePO4. Til gengæld går jeg lidt og overvejer, om man på et tidspunkt skulle prøve de her af: http://www.ev-power.eu/LiFePO4-w-PCM...7-5Ah-PCM.html Vi har haft det oppe at vende nogle gange nu, så kunne godt være vi skulle lave noget gruppekøb på et tidspunkt, da de så vidt jeg husker koster ret meget i fragt.

Jeg har selv gået med samme tanker, men det du linker til, er LiPo og ikke LiFePO4. Til gengæld går jeg lidt og overvejer, om man på et tidspunkt skulle prøve de her af: http://www.ev-power.eu/LiFePO4-w-PCM...7-5Ah-PCM.html Vi har haft det oppe at vende nogle gange nu, så kunne godt være vi skulle lave noget gruppekøb på et tidspunkt, da de så vidt jeg husker koster ret meget i fragt.
Ah my bad, gik lidt for hurtigt da jeg skrev posten… Jeg har adgang til nogle 3S udgaver på ca. 12v som jeg skal teste mens jeg bygger mit anlæg. Skal nok lige vende tilbage med resultaterne :) Der kan man nemlig få et 5.2 Ah batteri for ca. 180 kr. der vejer lige omkring 400g. Ender dog med at bygge efter bly batterier, hvor efter jeg så kan skære noget vægt fra hvis jeg kan få en nogenlunde fast drift på dem :) Skal nok skrive lidt om resultaterne når jeg får prøvet det.

Det ville være fedt! :) Jeg gør det samme. Plads til et standard 7Ah blybatteri og så må man tage det derfra...

• 2 months later...

Nu har jeg fået testet lidt med LiPo'erne (3S)… Der er masser at komme efter i dem. Specielt hvis du bruger en Maxamp20 og ikke har behov for 12v hele vejen. 

et batteri ligger på max 4.2-4.4V og aflades som i kan se på kurven - sådan ca. 

LV91V.thumb.gif.0d94930477654ca76334d4ce

så et 3S som jeg har et par stykker af ligger oppe omkring 12.8v ved 100%, falder til 11.1V ved 20%. 

Men når du kan få 3Ah batterier der vejer ~200g, så er det fint med mig :) Igen bare husk det er ekstremt vigtigt med den rigtige lader… Og lad kun batterier op når du er hjemme :P 

Kan lige nævne at jeg spillede ved hygge volumen i 5 timer den anden aften (i stuen) på min boominator mini med en maxamp20 på et 2.2 Ah LiPo - det faldt til omkring 80% og havde stadig en spænding på 12.6v…. Så der er masser at komme efter i LiPo'erne

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.