Jump to content
Festivalanlæg dk

Indstille filter på Pioneer forstærker

Alex
 Share

Recommended Posts

Vi fik i dag bygget vores første cubo 15 færdig.Vi kører pt. med 1 Cubo og 2x Behringer 12xl. Problemet er, hvordan vi skal indstille filteret på vores Pioneer GMD-8604. Vores setup er som dette billede. https://drive.google.com/file/d/0B6hFcTmF5_XCei04czJVNHhvd1k/view?usp=sharing Jeg er klar over, at LPF skal være på cirka 125 for cuboen, men da vi indstillede den til det, så kunne vi stadigt høre f.eks. sangeren synge. Godt nok ikke så tydeligt, men jeg er bare i tvivl om dette er normalt? Udover dette, så har jeg også forstået at HPF skal indstilles til cirka 40 Hz, da alt udover det, blot går til spilde udenfor. Jeg kan dog ikke se, hvordan begge filtre kan slås til på samme tid? Man har kun muligheden for at have slideren på enten LFP eller HPF for hver kanal. For A-kanalen, hvor Behringerne spiller, så skal der vel ikke bruges filter, da de er fullrange? Er der nogen, der kan hjælpe med dette? :-)

et LPF på 125Hz er meget højt sat for Cuboen. Det afhænger selvfølgelig af konstruktion, trætype mm. men normalt siger man at Cubo15 går op til cirka 110Hz. Ved omkring 120-130Hz ressonerer det kraftigt og lyder forfærdeligt. Samtidig skal du tænke på at filteret jo ikke "cutter" skarpt der hvor du sætter det, men har en neddæmpningskurve på x antal dB/oktav. Sansyneligvis 24 eller 48 så jeg ville nærmere sætte den til 110Hz istedet. Hvis du kan så sæt toppene til at spille fra 100Hz og op da Cuboerne jo spiller det frekvensbånd under alligevel. Så undgår du at de interfererer med hinanden, men kan ikke huske om man kan det med det relativt simple filter på GM D-8604'eren.

et LPF på 125Hz er meget højt sat for Cuboen. Det afhænger selvfølgelig af konstruktion, trætype mm. men normalt siger man at Cubo15 går op til cirka 110Hz. Ved omkring 120-130Hz ressonerer det kraftigt og lyder forfærdeligt. Samtidig skal du tænke på at filteret jo ikke "cutter" skarpt der hvor du sætter det, men har en neddæmpningskurve på x antal dB/oktav. Sansyneligvis 24 eller 48 så jeg ville nærmere sætte den til 110Hz istedet. Hvis du kan så sæt toppene til at spille fra 100Hz og op da Cuboerne jo spiller det frekvensbånd under alligevel. Så undgår du at de interfererer med hinanden, men kan ikke huske om man kan det med det relativt simple filter på GM D-8604'eren.
Det mener jeg godt man kan - men min hukommelse er heller ikke så fantastisk XD

Jeg sætter det til 110 så :-) Mit eneste problem er, at jeg ikke kan skære alle frekvenser under 40 Hz fra, da LPF og HPF ikke kan være aktiveret på samme tid.. Dog skriver Saturnus, at man skal gøre dette...
Det tror jeg ikke du kan på pioneer forstærkeren. Det er normalt det filter man kalder subsonic filter, men det findes ikke på pioneer forstærkeren. I kan evt købe en minidsp. Hvad bruger i til at afspille musik fra? tlf, computer eller?

Jeg sætter det til 110 så :-) Mit eneste problem er, at jeg ikke kan skære alle frekvenser under 40 Hz fra, da LPF og HPF ikke kan være aktiveret på samme tid.. Dog skriver Saturnus, at man skal gøre dette...
Sker der noget, ved ikke at have sub filter på? Det ville være lidt træls, hvis vi også skulle ud og investere i en miniDSP.. Synes bare altid jeg har læst, at den her Pioneer forstærker var akt som man havde brug for, med det setup vi har.. Vi spiller fra telefonen :-)

I kan sagtens bruge den uden subsonic filter, men det vil jo bruge noget strøm at spille frekvensområdet 20 til 40-50hz, noget strøm som ikke rigtig giver noget lyd. Men ellers sker der ikke noget, det kommer til at lyde lige så godt. Evt kan i måske downloade en eq app til den tlf i spiller musik fra så kan skrue ned for den dybe bass der :)

Det har du selvfølgelig ret i. Jeg må lige se, om jeg kan finde sådan en app et sted. Tusind tak for hjælpen :-)

Ellers vil jeg altså sige at miniDSP'en er en riiiiigtig god investering. Én ting er at man deler de rigtige steder i sit setup, noget helt andet er eq'ing. En miniDSP kan virkelig gøre underværker for sit anlæg og er alle pengene værd :)

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.