Jump to content
Festivalanlæg dk

Valg af højtalere - PA

Sarkel
 Share

Recommended Posts

Hej Boys Vi er ved at skulle bygge anlægget til det kommende Roskilde, og er umiddelbart kommet frem til, at vi vælger den "nemme" løsning med et trækvognsanlæg med PA-højtalere. Vi hørte et par lignende anlæg sidste år og et par stykker herinde har rost den slags, så nu prøver vi det. Og da vores ekspertise på det her område er meget lille, så er det en oplagt mulighed. Vi har forstærker - Pioneer GM-8604 - og to gode forbrugsbatterier. Vi kunne dog godt bruge noget hjælp i forhold til valg af højtalere. Vi har haft kig på de "klassiske" Behringer PA-højtalere, passive. Dog har vi luret lidt på muligheden om at købe højtalerene brugt i stedet. Vi kunne dog godt tænke os at høre lidt for/imod det. Kan man hente noget i forhold til kvaliteten kontra prisen, hvis man køber brugte PA-højtalere i samme prisleje som et par nye 15 tommer Behringer, som benyttes af en del? Jeg har forsøgt at finde nogle stykker frem på DBA. http://www.dba.dk/kvalitets-pa-hoejtalere/id-1010914646/ http://www.dba.dk/pa-saet-mackie--synq-cz300-og/id-1012556982/ (en del dyrere men er de også MEGET bedre?) http://www.dba.dk/pa-hoejttalere-peavey-hisys/id-1013296251/ http://www.dba.dk/pa-hoejttalere-ev-electro/id-1002701182/ Håber i kan hjælpe lidt med at finde de rigtige højtalere :-)

Mange af os anbefaler Behringer. Det er - som du måske har regnet ud - ikke fordi det er specielt gode højttalere, men vil ofte være langt bedre til formålet end fx langt de fleste stuehøjttalere. De fleste reelt ikke har brug for mere og et sæt højttalere i samme størrelse vil ved de gode mærker ofte koste fra mindst det dobbelte/tredobbelte og op. Betragt Behringer som det billigste folk herinde ville købe, hvis man ikke er helt sikker på, hvad man laver. At blære sig med Behringer ville være lidt som at dukke op til Le Mans med sin tunede Golf og begynde at forklare folk, at det er verdens vildeste bil. Den vil da ganske givet også være sjovere, end de fleste almindelige biler, men jeg tror næppe, at folk vil tabe kæben over din Golf, på vej ud af Porschen. TLDR: køb endelig noget godt brugt. Du kan finde langt bedre end Behringer, måske endda til samme pris.

• 2 weeks later...

Tak for svaret, Alex. 

Vores problem er bare, at vi ikke helt har kompetencerne til at gennemskue de forskellige specifikationer. Derfor var min bøn egentlig, om der er nogle, der kan pege et par højtalere ud som brugte er bedre end Behringer - og samtidigt i nogenlunde samme prisleje. 

Vi har som sagt hørt meget godt om Behringer - og højtalerne skal kunne spille 20-30 personer op og der er ikke den store forhåbning om den helt fantastiske lyd (dertil rækker vores budget på 4-5000 ikke, det ved vi). Dog har vi en forhåbning om et par højtalere, der frem for alt kan spille højt og selvfølgelig skal det også lyde ret godt. Skal vi bare købe et par Behringer, da det egentlig er det bedste og mest simple at smække sammen til prisen? 

Håber folk kan hjælpe!

Gå efter følsomhed. Den er som regel angivet i stil med "Sensitivity: (1 W @ 1 m) 95 dB" som er forskellig fra fx "Max SPL". I skal nok mindst bruge omkring 95 og I kan nok komme op på en 100 stykker eller mere, hvis I ser jer lidt omkring.

Mindst 12", medmindre I ved, hvad I laver.

Tænk over størrelse og vægt.

Det er i sagens natur ret svært at have bred erfaring med mange forskellige typer højttalere. Der findes ufatteligt mange slags og det er de færreste der har tid, penge eller behov for at teste dem alle.

Igen tak for de gode svar. 

Jeg synes de ser rigtig fornuftige ud, dem som du linker til, Ganon. Dem prøver vi nok at spørge til. 

Når du skriver "reflex bund eller lukket" - hvad vil det så sige? Kunne forestille mig det er noget med kabinettet, men vil meget gerne have det uddybet en smule, hvis jeg kan lokke dig til det. 

Et lukket kabinet er en helt tæt kasse uden nogen form for "luft huller". Den er nem og god kontrolleret lyd.

en reflex bund/portet kasse er med en form for port i, kan være et hul med et rør, et aflangt hul eller hvad ellers. Placering, dybe og bredte på hullet er med til at styrke en frekvens i højtaleren, fx. mere bas, men er svære at kontrollere og lidt svære at bygge.

Et ported fylder også lidt mere.:)

• 2 weeks later...

Tak for svar igen :-) 

Jeg har fundet de her, men der er ikke meget info om specs. Nogen der kender dem og kan sige noget om, hvordan de ville egne sig til et festivalsanlæg? Også set i forhold til Behringerne. De andre højtalere der blev linket til, nåede vi desværre ikke at købe. 

http://www.dba.dk/hoejttaler-jbl-pro-ps15/id-1014485264/

Edited by Sarkel

Haha, det faldt jeg også over. Men vi har en vogn, der er stærk nok, men hvis de ikke er meget bedre end f.eks. Behringer, så gad jeg ikke de ekstra kilo. Hvis noget andet var tilfældet, så var de ekstra kilo ligegyldigt :)

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.