Jump to content
Festivalanlæg dk

Højtalervalg til Maxamp20

Flakez
 Share

Recommended Posts

Hej Venner. Jeg har købt mig en Maxamp 20 forstærker som er tiltænkt til at spille et lille kolonihavehus op (19m2). Jeg er dog ret grøn på området hvad angår højtalere, og kan ikke finde ud af hvor meget den lille forstærker kan klare at spille op. Rundt omkring her på forummet bliver der flere gange linket til passive PA højtalere på 200W RMS, men i forhold til forstærkerens specifikationer passer det jo slet ikke. Disse er opgivet til 22,5W pr. kanal. Hvordan passer det sammen? Jeg kan også læse mig frem til jeg skal have fat i nogle højtalere med høj følsomhed, men dette kan jeg heller ikke rigtig finde rundt i. Kan i give mig nogle råd til at finde nogle højtalere der kan klare jobbet, med en bare ok lyd. Budgettet er ikke for stort, tænker max. 1000 kr. for et sæt. Kan det lade sig gøre? Forstærker - http://canopysound.dk/da/maxamp-20 PA på 200W RMS - http://www.conradelektronik.dk/?websale8=conrad-dkπ=304118&channel=conrad-dk&queryFromSuggest=1&refKey=Ci6E8kGFg På forhånd tak. :)

Du blander nogle ting lidt sammen når du ser på watt-ratings på denne måde. Din forstærker leverer en effekt opgivet i watt, som du også skriver. De watt der opgives på en højtaler er dog et udtryk for hvilken effekt højtaleren kan håndtere uden at tage skade. Det er ikke ens betydende med at du SKAL levere denne effekt. Faktisk er forholdet mellem effekt og volumen en logaritmisk størrelse, så når du "kun" giver en højtaler 22,5 W betyder det ikke at du får ~10 gange så lidt lyd, som ved 200W. Så når vi nu ved at langt de fleste højtalere sagtens kan håndtere din forstærkers effekt, siger vi at det er følsomheden du skal gå efter. For denne bestemmer nemlig hvor meget lyd/volumen du får fra din højtaler.

@Viktor 

Okay,så er det på plads. Tak. 

Hvor "lille" en følsomhed er så acceptabelt? Går ud fra det er, des højere dB jo bedre. 

Kan se sådan noget som Dali Concept 2 der bliver nævnt længere nede ligger på 87,0 dB. - Men hvor langt kan man tillade sig at gå ned? 

Og så falder jeg over sådan noget som THD+N, det kan jeg heller ikker lige gennemskue. Er det noget i kan udpensle? :) :) 

@ESO

Tænker det er lige overkill nok med dem der. Det var mest bare forvirring over hvordan det hang sammen med watt. Dit link virker desværre ikke. 

@Ganon, alexlangberg

Det lyder fristende med nogle mindre, brugte hifi. Concept 2 ser rigtig fin ud, og tror jeg vil lede lidt efter sådan nogle brugt. Hvad med en 1'er, ville det du? 

Og ja, det er mest bare til indenfor i et lille havehus, og måske med mulighed for at rykke det udenfor ved lejligheder. Men næppe noget fest med højt lydniveau. Ville en Concept 2 eller 1 kunne høres udendørs? 

Jeg takker for hjælpen og beklager evt. tåbelige spørgsmål. :) 

Jeg ville nok ikke vælge noget der ligger under 90db/w, det kommer lidt an på hvor højt du gerne vil spille. Det kan også godt være de der concept 2 er helt fine til dit behov. Til et roskilde-anlæg (altså som spiller udendørs) plejer vi at anbefale 96+, men der skal ikke ligeså meget til for at spille sådan et lille kolonihavehus op. Du kan måske få lov at prøve dem med din forstærker inden du køber?

Her står THD+N meget godt beskrevet, men det er ikke umiddelbart noget du behøver koncentrere dig om: http://www.ap.com/solutions/introtoaudiotest/thd+n

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.