Jump to content
Festivalanlæg dk

Skanderborgator Mini - bygges i påskeferien =)

Finderup
 Share

Recommended Posts

Hej FA! Så skete det! Efter at have kræset om den varme grød i længere tid (læs: 1½ år) har jeg endelig taget mig sammen til at starte projektet. 2015 skal være året, hvor vores camp har musik, og en Boominator Mini opfylder alle vores krav. Der skal lyde en taRk til Saturnus for at gøre hans design Open Source. Lækkert at der stadig findes folk, som har lyst til at dele! Back on track. Der er ikke mange dage til påskeferien, så den skal have max pedal. Den overordnede strategi er: 1. Designe elektronikrummet. 2. Bestille alle delene. 3. Bruge hele påskeferien på at samle den. (Jeg har 11 dage og lur mig om det ikke kommer til at tage dem alle..) 4. Medbringe den til Smukfest. Jeg har styr på punkt 4, men de resterende 75% halter lidt. Jeg kan se at Abeburet har oprettet en ligende tråd for nogle uger siden, så en del af mit info har jeg lånt hos ham. Kigger vi først på indkøbssedlen har jeg bestilt følgende: [TABLE="border: 1, cellpadding: 1, width: 1000"] [TR] [TD]Komponent[/TD] [TD]Model[/TD] [TD]Antal[/TD] [TD]Link[/TD] [/TR] [TR] [TD]Woofere[/TD] [TD]Monacor SP60/8[/TD] [TD]4[/TD] [TD]http://store.accusafe.nl/complete-sets/boominator-sets/boominator-mini-speakerset-en-filter-set[/TD] [/TR] [TR] [TD]Tweeters[/TD] [TD]Dayton Audio ND16FA-6[/TD] [TD]4[/TD] [TD]http://store.accusafe.nl/complete-sets/boominator-sets/boominator-mini-speakerset-en-filter-set[/TD] [/TR] [TR] [TD]Amp[/TD] [TD]Maxamp20 -3,5mm jack connector[/TD] [TD]1[/TD] [TD]http://store.accusafe.nl/modules/versterkers/maxamp20-met-3-5mm-connector[/TD] [/TR] [TR] [TD]Filter[/TD] [TD]6.8µF MKT film capacitor [/TD] [TD]4[/TD] [TD]http://store.accusafe.nl/complete-sets/boominator-sets/boominator-mini-speakerset-en-filter-set[/TD] [/TR] [TR] [TD]Filter[/TD] [TD]Panasonic Capacitor 470uF 35V[/TD] [TD]2[/TD] [TD]http://store.accusafe.nl/complete-sets/boominator-sets/boominator-mini-speakerset-en-filter-set[/TD] [/TR] [TR] [TD]Filter[/TD] [TD]Epcos Smoorspoel 15uH 610mA 20MHz[/TD] [TD]2[/TD] [TD]http://store.accusafe.nl/complete-sets/boominator-sets/boominator-mini-speakerset-en-filter-set[/TD] [/TR] [TR] [TD]Filter[/TD] [TD]Boominator Mini en Micro Filter PCB[/TD] [TD]2[/TD] [TD]http://store.accusafe.nl/complete-sets/boominator-sets/boominator-mini-en-micro-filter-pcb[/TD] [/TR] [TR] [TD]Maling[/TD] [TD]Warnex sort struktur[/TD] [TD]1[/TD] [TD]http://www.thomann.de/gb/warnex_strukturlack_1kg.htm[/TD] [/TR] [TR] [TD]Fyld[/TD] [TD]Akustisk uld[/TD] [TD]1[/TD] [TD] http://elektronik-lavpris.dk/p95877/...øjttaler_byg/?[/TD] [/TR] [TR] [TD]Gitre[/TD] [TD]Højtalergitter 6" grov[/TD] [TD]4[/TD] [TD]http://elektronik-lavpris.dk/p91317/BN019160_H%C3%B8jttalergitter_6_grov/[/TD] [/TR] [TR] [TD]Elektronik Rum[/TD] [TD]Knapper und alles[/TD] [TD] [/TD] [TD]??[/TD] [/TR] [TR] [TD]Power[/TD] [TD] [/TD] [TD] [/TD] [TD]??[/TD] [/TR] [/TABLE] Batteri Jeg har læst på de forskellige fora (her, speakerplans og diy) og tendensen er den samme. Enten gå efter et billigt, men tungt SLA batteri eller hoppe i den anden grøft og tage et LifePO4, som er let og åndsvagt dyrt. Samtidig skal man være opmærksom på, om der er et (insert navn på 3 bogstaver, som jeg ikke kan huske)-printplade i batteriet eller om den skal sidde i laderen. Hvad siger erfaringerne herinde? Og hvor kan man få sådan et batteri? Jeg har fundet forskellige links fra folk, men enten koster fragten 4x prisen for batteriet, eller også ender man med noget Chinagøjl, som ikke leverede det lovede. Alle input er velkomne, da jeg virkelig er lost. Samtidig har jeg set flere forskellige layouts af kassen. Er der nogle herinde, som kan verificere at nedenstående tegning er den nyeste til Monacor woofere? [ATTACH=CONFIG]n30369[/ATTACH] Elektronik Rum Elektronikrummet er jævnført ovenstående tegning 26mm bredt og 142 mm langt. Breden kan selvfølgelig ændres (hvilket næsten er påkrævet, hvis valget falder på et SLA batteri). Jeg har ledt med lys og lygte, men har ikke fundet meget inspiration til, hvordan folk har designet det. Hvad skal man have af knapper? En hurtig brainstorm gav følgende:

• Afbryder til batteriet
  • volumeknap
  • MiniJack kabel, som kan forbindes til en telefon/mp3-afspiller etc.

Men kun 3 punkter er min hjerne allerede ved at eksplodere. Hvilke knapper skal man vælge? Hvordan skal man mounte dem, så de ikke er sårbare / tager skade ved transport etc. Dernæst er jeg ikke fan af en fysisk ledning. Det leder mig så videre til sidste spørgsmål i denne omgang. Har nogle af jer erfaringer med en Raspberry Pi? Mvh Finderup

Så vidt jeg har læst, så skulle der være nogle problemer med at bygge mini'en da specifikationerne på woofersne er blevet ændret en lille smule. Det blev der i hvert fald snakket om inde på boominator mini tråden på fsp.. :-) Så jeg mener, at Saturnus skulle til at designe et nyt filter eller design..

Er det ikke også noget med der er nogen krav på smukfest omkring batterier? Noget med det kun må være "husbatterier", såsom AA, D og AAA. Måske med lidt overtalen kan sådan et batteri godtages som "husbatteri". Ellers så integrer batteriet og sig det sidder indeni og kommer ikke ud, det nok noget med skrald de vil undgå.

Jeg har ladet mig fortælle af Saturnus (blandt andet) at der er nogle issues med Monacor SP60/8 versionen og SLA batterier.

Den med Aura 525 er nok min egen foretrukne egentlig fordi den vejer betydeligt mindre og har en anelse bedre bas. Den er også klart den billigste da man kan bruge almindelig blybatterier i den hvor SP60 version sådan set kræver lifepo4 batterier fordi den er det mindre så blybatterier simpelthen ikke kan være i den. SP60 versionen er den endelige version simpelthen fordi de andre enheder ikke fremstilles mere.
Men det har du styr på kan jeg se... Jeg er selv i gang med at bygge en boominator mini med Aura 525'erne så kan godt give dig en masse input. Man skal dog bruge andre spoler og caps til filtre hvis man vælger Aura'erne - her har jeg lavet indkøbslister og det hele... Og ja det billede der er det nyeste, har efterhånden set en del tråde stille det spørgsmål i min søgen for Boominator mini designs.

Er det ikke også noget med der er nogen krav på smukfest omkring batterier? Noget med det kun må være "husbatterier", såsom AA, D og AAA. Måske med lidt overtalen kan sådan et batteri godtages som "husbatteri". Ellers så integrer batteriet og sig det sidder indeni og kommer ikke ud, det nok noget med skrald de vil undgå.
Første gang jeg var på Smukfest (2013) fik vi konfiskeret et SLA batteri fordi de sagde at man kun måtte bruge "almindelige husholdningsbatterier", så derfor kørte vi med 16 x D batterier sidste år i stedet: image_1035.jpg Jeg kan dog ikke se at der står noget om det på deres hjemmeside længere efter de har fået ny hjemmeside, så det kan godt være at de har lavet reglerne om :-) I så fald skal jeg da have investeret i nogle LiFePO4 batterier!

Jeg har ladet mig fortælle af Saturnus (blandt andet) at der er nogle issues med Monacor SP60/8 versionen og SLA batterier. Men det har du styr på kan jeg se... Jeg er selv i gang med at bygge en boominator mini med Aura 525'erne så kan godt give dig en masse input. Man skal dog bruge andre spoler og caps til filtre hvis man vælger Aura'erne - her har jeg lavet indkøbslister og det hele... Og ja det billede der er det nyeste, har efterhånden set en del tråde stille det spørgsmål i min søgen for Boominator mini designs.
Jeg er meget interesseret i indkøbslisten til filteret, så hvis du ville poste den, så ville jeg være meget taknemlig :-)

Hey trolle, det var sgu da dig jeg snakkede om! Jeg er rene's fætter, var til julefrokost hos din familie med min søster og rene haha. Hvor har du købt dine holdere til batterierne? :-)
Haha, jamen hej :-) Verden er lille! Jeg har købt holderne hos Elektronik Lavpris: http://elektronik-lavpris.dk/c7212/Batterier_+_tilbeh%C3%B8r/Holdere_+_clips_+_n%C3%A6b/%C3%85bne_holdere/D_-_R20/

Men det har du styr på kan jeg se... Jeg er selv i gang med at bygge en boominator mini med Aura 525'erne så kan godt give dig en masse input. Man skal dog bruge andre spoler og caps til filtre hvis man vælger Aura'erne - her har jeg lavet indkøbslister og det hele... Og ja det billede der er det nyeste, har efterhånden set en del tråde stille det spørgsmål i min søgen for Boominator mini designs.

Jeg er meget interesseret i indkøbslisten til filteret, så hvis du ville poste den, så ville jeg være meget taknemlig :-)

Guest Zaxder

den står allerede i min tråd her: '?do=embed' frameborder='0' data-embedContent>>

du skal dog huske på at det filter ikke er optimalt hvis du bygger med Monacor SP60/8...

Jeg har selv i tankerne at bygge versionen med Aura 525, og tusind tak for linket til din tråd. Den er super hjælpsom! 

Det eneste problem jeg har, er at jeg simpelthen ikke kan finde ud af, hvad du har købt pga. opdateringen af siden her, så enten må jeg vente og se, hvornår de sidste bugs bliver rettet, og ellers ville det være super fedt, hvis du gad sende et dokument med indkøbslisten (hvis du har sådan en, vel og mærke)

Det skal dog siges, at jeg er meget interesseret i Sketchup versionen af Boominator mini'en :-)

Jeg har selv i tankerne at bygge versionen med Aura 525, og tusind tak for linket til din tråd. Den er super hjælpsom! 

Det eneste problem jeg har, er at jeg simpelthen ikke kan finde ud af, hvad du har købt pga. opdateringen af siden her, så enten må jeg vente og se, hvornår de sidste bugs bliver rettet, og ellers ville det være super fedt, hvis du gad sende et dokument med indkøbslisten (hvis du har sådan en, vel og mærke)

Det skal dog siges, at jeg er meget interesseret i Sketchup versionen af Boominator mini'en :-)

smid mig en mail på mmthomsen0@gmail.com - så skal jeg få sendt det til dig hurtigst muligt :o

Hej FA.

Så blev der endelig tid til at "lege" igen.

Dagens gode nyhed. Jeg har fået pakkepost! (its all coming together) (click for biggere picture)

10638082_10154568150175298_842177933_n.t

Det betyder at jeg pt. mangler:

Træ:

Jeg har kig på noget 5-6 lags birkefiner fra Jem og Fix. Hvis folk har andre forslag / erfaringer de gerne vil dele er de mere end velkommen.

Batterier:

Jeg har efterhånden besluttet mig at investere i et LifePO4. Nu kommer 1.000.000 kr. spørgsmålet. Hvor får man fat i noget som virker? Det samme gælder med opladeren.

Jeg har overvejet at smide en post inde i Batterier/Strøm-forumet, men jeg kan se at alexlangberg allerede har en post derinde, som dækker mine spørgsmål. Desværre er der ikke mange svar derinde.

Hvis I stod og manglede et LifePO4 batteri + oplader + PCBBoard. Hvor ville I så købe det?

Elektronikrummet:

Elektronikrummet sejler stadig. Jeg kan simpelthen ikke finde ud af, hvordan jeg skal designe det. Jeg har ledt med lys og lygte, set billeder af forskellige boominators, men jeg er stadig lost.

Opsummeret er mine største bekymringer:

1. Hvordan laver man en løsning, så man nemt kan oplade batteriet. Skal man designe rummet, så batteriet kan tages ud, når det skal oplades.
  2. Hvordan laver man en løsning med det (undskyld udtrykket) forpulede minijack-ledning, så man kan have en tilslutning, uden at den hænger udenfor og dingler.
  3. Hvor har I købt knapper / display fra? Ebay? Har I en god forhandler, som I kan anbefale?
  4. Man skal kunne tilgå rummet. Hvilken approach er mest hensigtmæssig: 

a) Sætter pladen fast med skruer, som kan fjernes, når pladen skal ned. Ikke særlig praktisk, hvis man står på festival'en og pludselig får lyst/behov for at åbne den.

B) Bruge magneter. Ehh - ikke smart med elektronik og batterier.

c) Bruge en slags nøglelås, og så et hængsel i bunden. Frygter at denne løsning kommer til at rasle.               

Mvh Finderup.

PS: @ Abeburet - jeg tror du har ret. En Raspberry PI vil sluge for meget strøm. Jeg har kigget på forskellige Bluetooth moduler, men har endnu ikke fundet en clear winner. Har du erfaringer med nogle af dem?

1. Vil mene du skal lave et lukket rum uden nogen mulighed for at komme ind. Den letteste løsning som jeg ved mange herinde bruger inklusiv mig selv er at tage en solcelle laderegulator hvor man bruge en laptop oplader i stedet for en solcelle til at lade sit batteri op

2. Du skal have et hun jack som går fra amp til fronten af dit kabinet. Så kan du bare sættet et jack til jack kabel mellem boominator og telefon. Når du gør det på denne måde har du mulighed for at tilslutte forskellige ting såsom phone osv.

3. Brug ebay

4. idk

Hvis jeg var dig ville jeg helt klart bruge et bluetooth modul, da du som det siger, nemt kan blive lidt uhandy med et jack hængende. De fleste bruger vidst dette http://store.sure-electronics.com/aa-ab41136 da det er Bluetooth 4.0, som du kan sende lyd i bedre kvalitet. 

1. Jeg tror jeg ville lave en løsning, hvor du havde et XLR, speakon eller en anden form for stik med han/hun, der kan låses, monteret udadtil på din mini. Indvendigt har du det stationære stik koblet til dit batteri, sammen med en kontakt af en slags så du kan skifte fra "forbrug" til opladning. Så gør enten som ESO siger med en laderegulator og en 13V-17V strømforsyning, du så bare skal montere dit stik(XLR, Speakon, etc.) Alternativt kan du bare sætte dit foretrukne stik på din oplader. Nu har jeg ikke så meget styr på opladning af LifePO4 batterier, men ovenstående burde virke med normale SLA batterier.

2. Bluetooth og evt. en splitter med til jack du har indeni elektronikrummet, hvis der skulle gå noget galt med bluetooth eller devices uden bluetooth også kan tilkobles.

3. Som ESO siger, fra ESO eller f. eks. Farnell el. lign. hvis du kan få adgang til det. 

4. Ved godt du har kigget på nogle af de andre miniboominator builds, men synes stadig at de fungerede ret godt. Jeg ville lave en mulighed for at låse det uanset hvad. 

• 3 weeks later...

Så blev det påskeferie og byggeriet startede!

De forskellige dele er skåret ud, 33mm hulerne er lavet så nu mangler jeg kun dem til wooferne. Woop Woop - det kører bare.. Og snap - så kom første problem. Hvordan sætter man tweeters fast?

De små Dayton Audio ND16FA-6 passer til hullet, men hvordan sætter folk dem fast? Fugemasse rundt om? Modsat woofer'ne er der ikke "huller" til skruer etc.

Og bonus spørgsmål: Er det nødvendigt at bruge metallim? Jeg havde håbet, at skruer + fugemasse var nok til at holde Monacor'ne på plads.

Ellers står den på lodning af filterne i aften. Flere billedere følger i morgen (hvis jeg har noget at vise...) :D

IMAG0355.jpg

De forskellige dele er skåret ud, 33mm hulerne er lavet så nu mangler jeg kun dem til wooferne. Woop Woop - det kører bare.. Og snap - så kom første problem. Hvordan sætter man tweeters fast?

De små Dayton Audio ND16FA-6 passer til hullet, men hvordan sætter folk dem fast? Fugemasse rundt om? Modsat woofer'ne er der ikke "huller" til skruer etc.

Ja, det er den største ulempe ved de tweeters. Det er virkelig tåbeligt, at de ikke lige har lavet nogle skruehuller. Jeg savede hullerne lige lidt mindre end tweeteren, så de kunne mases fast. Det virker til at være sådan de er designet. Det har ikke givet nogle problemer i en boomblaster vi har haft med på Roskilde flere gange. Men man kunne sikkert godt give dem en gang limpistol eller lignende, hvis man er i tvivl.

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.