Jump to content
Festivalanlæg dk

CUBO15 - På rette vej?

CampUkendtCamp
 Share

Recommended Posts

Halløj FA. Sidste år byggede jeg en ganske udemærket boominator som jeg er yderst tilfreds med. Den skabte ikke de helt store problemer og jeg/vi er nu ude efter et større projekt at gå igang med.. Vores valg blev en Cubo15 som bund også vil vi bruge vores Boominator som top. Pengene er ikke dem der er allerflest af for tiden, så vi syntes at en Cubo15 virker som det bedste valg til prisen! Nu skal vi så bare være helt sikre på at projektet lykkedes. Cubo'en vil blive monteret med en Eminence Kappalite 3015LF enhed, også tænker vi at vende magneten 'ud' eller 'nedad'?? - Er dette optimalt? Nu til priser og de nødvendige ting. CUBO15: Eminence Kappalite 3015Lf - 1700,- på thomann. Materialer (træ, skruer, lim, ledninger, maling) 1500,- = 3200,- Dertil skal vi bruge en forstærker og der kan jeg forstå at en Pioneer GMD 8604 til at trække cuboen og boominatoren vil være helt optimalt? Forstærker: Pioneer GMD 8604 - 1700,- IALT = 4900,- Dertil skal vi have købt noget batteri til den nye forstærker istedet for vores maxamp20 i vores boominator. -- Nu til selve spørgsmålet. Kan man bygge en Cubo15 og købe en Pioneer GDM 8604 for 4900? - eller er det helt skudt ved siden af? :-) - Jeg har læst massere af tråde herinde og ved godt at mit spørgsmål er besvaret halvt, jeg ville dog være helt sikker inden jeg bevæger mig ud i dette... Må i have en god aften! :-)

Det lyder umiddelbart realistisk. Kappalite enheden er heller ikke nødvendig, da den blot er at foretrække hvis vægt er i høj prioritet. 1500 for materialer lyder også som et fint bud, så har i også lidt fleksibilitet ift. valg af træ og udbud af dette. Herunder er det jo også hvad man selv vil have af ekstra tilbehør som håndtag, stikudtag osv. 

Hmmm, nyt spørgsmål..

Hvis vi nu vælger at bygge 2 cubo'er har jeg læst i en tidligere tråd som Saturnus har besvaret med at en Boominator godt kan følge med dem, den skal bare have mere power end fra den amp6 (som de havde i deres). Vi benytter os at en maxamp20, som leverer 2*50 watt. Hvad leverer denne amp6? 2*100 syntes jeg at kunne finde frem til? :-) Men, som jeg så også kunne forstå da jeg læste imellem linjerne, vil det sige at pioneer kun kan trække de 2 cuboer og ikke også boominatoren? - eller har jeg misforstået noget? Hvis jeg har, og vi også skal have ny forstærker til boominatoren, hvilken skal vi så have fat i for at cuboerne ikke løber boominatoren over ende? :-) For OT12 løber jo Cubo fuldstændig i smadder.. Så er alternativet at man kunne bruge en minidsp og give dem nogle mindre watt.. men nu er vi ude i at bygge lidt for meget.. :D

AMP6 Basic er 2x25W, og det er Maxamp 20 også. Ved ikke lige hvor du har fået de 2x50 watt fra.

Pioneeren kan sagtens trække 2x cubo + boominator. Det er klart, at cuboerne sagtens kan klare flere watt end pioneeren kan yde, men du vil blive helt tilfreds med 2x cubo i parallel på en brokoblet kanal på pioneeren (300W i hver cubo), og så boominatoren på de to resterende kanaler (100W pr. side i boominatoren). Dog skal du passe på din boominator, for pioneeren kan sagtens give den et slag på tasken. Brændte mine diskanter af sidste år, så pas på din gain :)

Så ved jeg heller ikke lige hvorfor der kører en diskurs om at OT12 er for vilde til cuboen? Det er klart, at hvis man fyrer den helt spade vil de løbe fra cuboerne, men Cubo + OT12 er da et skønt makkerpar som lyder pisse godt sammen. Fordelen ved at bruge OT12 kontra boominatoren som top ser jeg klar i, at det er nemmere at få dem op i luften (stativ, vogn osv.), samt spredningen.

Har du en plan for hvordan du vil få boominatoren op i luften? Hvis du alligevel bare har tænkt dig at bruge boominatoren oven på cuboen kan du lige så godt nøjen med 1x cubo. Det havde vi sidste år, og det lyder pisse fedt!

P.S. KAPPA-15LFA fungerer glimrende i en extended version, og koster kun lidt over 1000 kr (eks. fragt). http://www.thomann.de/dk/eminence_kappa_15lf.htm

AMP6 Basic er 2x25W, og det er Maxamp 20 også. Ved ikke lige hvor du har fået de 2x50 watt fra.

Pioneeren kan sagtens trække 2x cubo + boominator. Det er klart, at cuboerne sagtens kan klare flere watt end pioneeren kan yde, men du vil blive helt tilfreds med 2x cubo i parallel på en brokoblet kanal på pioneeren (300W i hver cubo), og så boominatoren på de to resterende kanaler (100W pr. side i boominatoren). Dog skal du passe på din boominator, for pioneeren kan sagtens give den et slag på tasken. Brændte mine diskanter af sidste år, så pas på din gain :)

Så ved jeg heller ikke lige hvorfor der kører en diskurs om at OT12 er for vilde til cuboen? Det er klart, at hvis man fyrer den helt spade vil de løbe fra cuboerne, men Cubo + OT12 er da et skønt makkerpar som lyder pisse godt sammen. Fordelen ved at bruge OT12 kontra boominatoren som top ser jeg klar i, at det er nemmere at få dem op i luften (stativ, vogn osv.), samt spredningen.

Har du en plan for hvordan du vil få boominatoren op i luften? Hvis du alligevel bare har tænkt dig at bruge boominatoren oven på cuboen kan du lige så godt nøjen med 1x cubo. Det havde vi sidste år, og det lyder pisse fedt!

P.S. KAPPA-15LFA fungerer glimrende i en extended version, og koster kun lidt over 1000 kr (eks. fragt). http://www.thomann.de/dk/eminence_kappa_15lf.htm

Det med de 2*50 watt var en fejl fra min side.. Har ikke roddet med noget højttaler/forstærker grej siden i sommers så min viden er lige lidt rusten!  ;) 

- Det med OT12 løber fra Cubo var at jeg syntes folk siger man skal have 4-6 Cuboer pr. 2 OT12... Det var derfor! :-) 

Altså hvis boominatoren står direkte ovenpå Cuboen vil du at 1 er fin? - men hvis boominatoren kommer 1-1,5M over de cuboen/cuboerne vil det være bedst med 2? - Kan du forklare mig hvorfor?  :huh:

Så vidt jeg ved er maxamp20 kun 2x20 watt i 8 ohm, men det er underordnet. Amp6 tror jeg ikke er mulig at få fingre i mere, da 41Hz er nede. De fleste bruger STA508 som leverer 2x60 watt i 8 ohm. Det er en klar opgradering, men også et væsentligt højere strømforbrug. Vil man have endnu mere kan man bruge en Pioneer model (søg lidt herinde) som kan brokobles til 2 kanaler i 120 watt eller noget i den stil. 

Ift. 2 cubos og boominator med Pioneer må jeg melde mig svar skyldig, da jeg kun har erfaring med STA og Bassface, som mere eller mindre er det setup Campino brugte, dog bare med amp6. 

Det med at løbe hinanden over ende er jo ikke som sådan et problem. Man justerer jo bare maxlydniveauet på begge højttalere til ens præference. På samme måde kan man sige at ja OT12 "løber fra en cubo", men det betyder ikke at de sagtens kan spille rigtig godt sammen. 

EDIT: Kan se at Daniel har svaret det samme. Så får du den lige en ekstra gang :)

Edited by Alfred

Altså hvis boominatoren står direkte ovenpå Cuboen vil du at 1 er fin? - men hvis boominatoren kommer 1-1,5M over de cuboen/cuboerne vil det være bedst med 2? - Kan du forklare mig hvorfor?  :huh:

Min erfaring var sidste år, at når boominatoren bare er sat oven på cuboen lyder det pisse godt, men så snart der kom mange folk rundt om vore setup spillede boominatoren lige ind i maverne på folk, og det var kun dem som stod nærmest, der fik ordenligt lyd. Derfor tror jeg ikke det ville give mening at have 2 cuboer i sådan et setup, da der bare ville være en masse bas for dem som stod lidt længere væk.

Hvis boominatoren derimod kom op i luften og kunne spille ud over folk ville det i mit hoved give meget mere mening at have 2 cuboer, da folk længere væk ville få lyden fra boominatoren, og derfor kan setuppet godt klare mere bund.

Giver det mening?

Min erfaring var sidste år, at når boominatoren bare er sat oven på cuboen lyder det pisse godt, men så snart der kom mange folk rundt om vore setup spillede boominatoren lige ind i maverne på folk, og det var kun dem som stod nærmest, der fik ordenligt lyd. Derfor tror jeg ikke det ville give mening at have 2 cuboer i sådan et setup, da der bare ville være en masse bas for dem som stod lidt længere væk.

Hvis boominatoren derimod kom op i luften og kunne spille ud over folk ville det i mit hoved give meget mere mening at have 2 cuboer, da folk længere væk ville få lyden fra boominatoren, og derfor kan setuppet godt klare mere bund.

Giver det mening?

Det giver perfekt mening!! Tusinde tak!

- Når jeg sidder og kigger på FSP og Cubo15 kan jeg ikke se nogen billeder inde på 'frontsiden om cubo15' eller finde 'download' knappen.. Er det fordi jeg SKAL være medlem for at disse bliver synlige??

Nu må i simpelthen få¨styr på jeres specs folkens!:P

Maxamp er 22,5 watt ved 12v, 4 ohm, THD+N=10%! Bum.:D
http://maxamp.nl/en/specificaties/

Samt at 2 Cubo med 8 ohms parallel forbundet til en brokoblet Pioneer, så har du 300 watt ud af Pioneeren ved 4 ohm, som skal leveres til to enheder som er 4 ohm i parallelforbundet = 150 watt per cubo.:)

qeustionsaboutCubo@gmail.com Send en mail til Mr. Cubo, han plejer at være rigtig sød og hjælpe.

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.