Jump to content
Festivalanlæg dk

Hvor Får I Jeres Batterier Fra?

KHesse
 Share

Recommended Posts

Det største jeg har kunnet finde når jeg googler rundt er 18Ah forbrugsbatterier. Selvfølgelig er det også en mulighed at få fat i bil/båd/lastbils-batterier hvis jeg gerne vil have flere Ampere-timer, selvfølgelig med det i baghovedet at de ikke kan aflades mere end ca 60%. Så hvis jeg gerne vil over de 18Ah, hedder det så bilbatterier hele vejen?

Det skal hertil nævnes at båd/marine batterier oftes også er forbrugsbatterier. Af egen erfaring har jeg aldrig købt batterier fra nye da det simpelt er for dyrt ift. vores Roskilde budget. Et 120 AH GEL batteri på t-hansen koster f. eks. 3.399 kr http://www.thansen.dk/camping-fritid/elartikler/agm-gel-batterier/batteri-es1300-exide-equipment-gel-120-ah/n-1040802177/pn-624541697/

Men søg brugt eller andre muligheder. Vi har f. eks. været meget heldige i året at få fingre i 4 x 80AH AGM batterier der har været brugt som reserve til et større datacenter. Dvs. de har stået i 2 år med impulslader og har derfor slet ikke været igennem en eneste cyklus. Da de alligevel skulle smides ud fik vi dem for et smil og et håndtryk. 

Snyd Alfred, de AGM'er ville jeg gerne have haft ;)

Jeg vil dog sige at man med fordel kan købe fra nyt, der er forskellige klasser af batterier. Startbatterier som er dem du, KHesse, henviser til med en afladningsprocent på kun 60. Forbrugsbatterier der stadig indeholder syre, men i en anden opbygning og som sælges hos blandt andet marinetorvet kan købes for 650,- for 75Ah og det kommer du langt med :-)

Herefter kan man begynde at snakke AGM batterier mm. der indeholder en gel istedet for flydende syre. Dem kan man vende og dreje som det passer en, de lader hurtigere og er væsentligt mere bestandige, men koster så altså også derefter :)

Jeg har det nævnte 75Ah batteri fra marinetorvet fastmonteret i min "kontrolboks" med stikpanel og forstærkere mm. som blot har udgange til højttalere. Derud over til roskildebrug har vi mulighed for at koble batterier eksternt på til når vi ikke vil tænke over batteriforbruget og bare skal feste hvilket jo sker.. hver nat.. alle dage.. haha  :D Og her bruger vi 2 x 225Ah lastbilbatterier samt 2 x 175Ah forbrugsbatterier som vi alle har fået næsten gratis.

Hvor i alverden får i dog alle de gratis batterier henne? Jeg må se at blive venner med nogle flere truckere! :P

Jeg tror vi samlede en 7-8 bilbatterier i varierende stand som bare stod hist og her. Hvis man ikke bygger et voldsomt seriøst anlæg, ville jeg med fordel spare lidt penge i budgettet på batterier. 

Tag et smut forbi vejende omkring dig når der er storskrald. Mit lokale kollegie smider også en lind strøm af bilbatterier ud. Spørg mig ikke hvorfor :)

• 3 weeks later...
This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.