Jump to content
Festivalanlæg dk

Hjælp Til Opsætning - Anlæg I Mini Vw

Klinke
 Share

Recommended Posts

Halløj!

Jeg står og skal til at sætte et anlæg op på nu. Det har sådan set fungeret udemærket, men har slugt for meget strøm og bassen brændte af sidste år, derfor har vi valgt at satse på en anden forstærker og dermed også lidt udfordringer som ingen af os har forstand på.

Vi købte for 2 år siden denne pakke:
http://www.carsound.dk/produkt.asp?id=9912&pk=68&produkt=The_Renegade_-_Bilstereopakke_u._autoradio
med en 10" bass en Renegade RX693 6x9" Hattehyldehøjttalere som baghøjtaler og RX6.2C (6.5"/16,5cm) med løs diskant som fronthøjtaler. Muligvis ikke den smarteste løsning, men det er hvad der er at arbejde med.

Vi har nu købt denne forstærker:
http://www.12-v.dk/forstaerkere/tripath-sta508-2x100w.html
men mangler stadig at købe en bass, vi regner dog med at købe en 8" eller 10"

Jeg står dog nu med et par spørgsmål som jeg håber i kan hjælpe mig med.
- Kan det overhovedet betale sig at spille med den forstærker eller er de 2 andre forstækere som er med i pakken mest strømbesparende?
- Som jeg kan se det på den forstærker er det en 2vejs, vi har 2 baghøjtalere, 2 front og 2 diskanter, kan alle føres til den forstærker og kan den trække det? Hvad for nogle komponenter skal jeg i så fald bruge?
- Hvis jeg skal have en forstærker seperat til bassen, har du så et godt bud?
- Hvad for en bass vil du anbefale 8", 10", 12", vores mål er ikke at spille højest men alligevel have en fest for dem der kommer forbi. Er der nogle mærker der er bedre end andre?
- Har vi brug for en anden forstærker til bassen eller kan den lille forstærker trække hele skidtet? Jeg kan ikke rigtig få hele watt budgetet til at gå op, da jeg ikke forstår mig så godt på den slags. Forklar mig det gerne hvis i har tid og lyst :)
- Skal der købes en bilradio eller andet til at kontrollere vollume, bass osv?

Håber i kan hjælpe, det ville betyde en hel del og i er selvfølgelig velkommen til at komme ned i C og få en kold bajer til Roskilde som tak!
Mvh. Camp Bums og Laura

post-1405-0-52472300-1425496427_thumb.jp

Må desværre meddele dig at stort set alt auto-udstyr ikke er særlig velset her inde på forummet, men lad det ikke stoppe dit gode gåpå mod. Som de fleste andre herinde nok også vil fortælle jer, er min anbefaling at droppe alt bil-udstyrs relateret og bygge/købe nye højttalere med rigtigt PA udstyr. Altså højttalerdesigns og enheder der er lavet til fx. koncerter i både udendørs og indendørs rum. Hvis i absolut insisterer på at beholde jeres bil-udstyr vil jeg igen lade jer overveje at skifte til nyt PA udstyr. Hvis i stadig ikke er til at rokke, ved jeg ikke hvilke anbefalinger jeg vil give ift. bas og komponenter. Dog vil jeg sige at i skal holde jer fra at købe på 12-v.dk. Den forstærker han linker til kan købes her: http://www.ebay.com/itm/2-X-100-Watt-4-Ohm-Class-D-Audio-Amplifier-Board-STA508-100W-Stereo-hifi-/351332380257?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item51cd0aae61til 230 kr. Der er ikke indbygget volumeknap.

Beklager den halv deprimerende prædken, men tror i vil ærgre jer i sidste ende, både ift. strømforbrug og budget

Hvis i vælger at droppe biludstyret vil folk mere end gerne hjælpe til herinde :)

Tak for det hurtige svar!

Vi er villige til alt, men pengene sætter et loft :) er det muligt at mødes på halvvejen hvis vi går PA vejen fra nu af? BilHøjtalerne er rimelig integreret i vognen og vi har ikke penge nok til at købe nye højtalere.

Ah ja den forstærker får de lige tilbage, tak for det!

Hvis I står og mangler den forstærker, som I lige har sendt tilbage, og ikke har i sinde at bestille den fra Kina, så har jeg en TK2050 liggende + step-up converter. Stort set samme forstærker, udover at min er passivt kølet, så der er mindre, der kan gå i stykker ;-)

Angående jeres anlæg, så tror jeg vi har brug for at vide, hvor mange penge I har til at bygge for. Så kan vi bedre hjælpe jer. Dog vil udskiftningen af forstærker virkelig gøre underværker på jeres strømforbrug! 

Nej, hele anlægget kan ikke køre på den. Du ville kunne køre de 2 Renegade RX693 højttalere på den. Resten af højttalerne kræver et filter, så vidt jeg kan se, da de ikke er fullrange højttalere. 

Jeg vil fraråde dig at bruge bilhøjttalere, og i stedet starte småt, og så udvide hvert år med et større og bedre anlæg. Altså starte med noget, som du kan blive ved med at bygge videre på. Dette kunne f.eks. være at starte med 2x Behringer 212XL, da det er, hvad dine penge nogenlunde rækker til. Ellers skulle du strække dit budget lidt og bygge en boominator. 

Er du som en klippe og mener, at du simpelthen vil fortsætte med bilhøjttalerne, så skal du bare vide, at de aldrig kommer til at spille lige så højt (eller lige så godt) som et par gode PA højttalere.

Det kan godt være, at det virker noget hårdt at skulle starte forfra, men det er heller ikke fedt at bruge mange penge på noget, som kunne blive meget bedre. Det er i hvert fald sådan, at jeg ser på det.

Hvis du alligevel stadigt er interesseret i at købe forstærkeren, så kan du skrive på 42 52 62 54 :-) 

Jeg kan forstå det generelt er noget lort vi har haft gang i, af mangel på viden. Vi må prøve at sælge det gamle anlæg

Kan du hjælpe mig med hvad jeg helt specifikt skal købe for komplet setup. Jeg kan se at højtalerne koster ca. 1100 stk. Hvad skal der mere til?

Jeg har kørt med en maxamp og 2x Behringer 212XL, og jeg holder stadigt ved, at man bliver skuffet over, hvordan både lydniveauer og kvaliteten er. Man bliver simpelthen nødt til at have en kraftigere forstærker til det setup. Derfor valgte vi også en TK2050, som er forholdsvis billig og stadigt har et fint strømforbrug. Hvis man går med tankerne om at opgradere senere, så ville jeg vælge en Pioneer GMD8604, men så bliver jeres budget måske lidt presset.

Udover dette, så mener jeg at et marine/forbrugsbatteri fra marinetorvet og en solcelle på i hvert fald 50 watt også er et must. Så er det muligt at komme igennem hele festivallen uden at lade batteriet op, så fremt at vejret tillader det. Selvfølgelig skal der også en lade regulator til, men køber man fra Tyskland, så er det billigt. Det er mit forslag.

Jeg synes du skal beholde den awesome bil der!!

Det er snart lidt kedeligt hvis vi alle render rundt med hver vores trækvogn med boominator eller behringer på, eller en campingvognsstel med noget monster på.

Jeg synes underholdnings værdigen i den nuværende vogn er for fed og må bygges videre på!!

Ny forstærker, fx. Pioneer gm-D8604, så smide to simple reflex kasser i på 10-12" pa enheder, få det til at ligne vinduer i bilen, og så fremtidigt når der skal udbygges, kan en Boominator integreres i den, ligesom hesten med boominator i.

Der mange der glemmer underholdnings værdig og oplevelser og kun tænker lyd lyd lyd.:)

Fuck om i har bilenheder når bilen er nice!

Så på med noget lys i baglygter og forlygter, og noget lys i luften udover folk, så er der til en lille fest.:)

Skod anlæg og lys, fester mere end et vildt anlæg uden!

Jeg synes vi skal arbejde videre med hvad der er og lave noget godt med det.:)

En halinator kunne i det tilfælde være ganske udemærket. Den ville kunne erstatte den løsning I har med bilhøjttaleren på taget af bilen lige nu, og så kunne I f.eks. bygge den på, som om at det skulle være en tagboks. Giv den en omgang maling, og så har I egentlig en løsning som er bedre, fylder mindre og i min verden endnu bedre inkorporerer jeres design :-) 

Så kan de altid udvide det til en boominator og senere kan de komme med en anhænger med en Cubo eller lignende på. På den måde får de god lyd og et fedt koncept. 

Jeg fik vidst ikke læst din besked ordenlig :) Her er et par billeder. Den grå flade i midten er en isoleret boks som fungerer som køleskab. Bagerst har bassen stået og ellers batterier og forstærker for resten. Det kan fungere fint hvis vi sælger anlægget og køber det foreslået med 2 pa højtalere, forstærkere og batterier nede i vognen, så må højtalerne stå på selve vognen. Vi har haft lys på for og baglygter der var integreret med bassen, men pga. vi har slugt strøm på ingen tid har vi valgt at pille det fra.

Som udgangspunkt har det spillet højt nok, men vi har altid haft batteriproblemer og søger derfor en bedre løsning, da vi har haft 2 store forstærkere. Bassen brændte tilmed af sidste år og derfor endnu en god grund til at gøre lidt ved det. Hvis 2 Pa højtalere ville kunne gøre det samme eller bedre arbejde og være mere strømbesparende er det jo egentlig en win win, men rent teknisk mangler vi lidt kunnen, så hvad skal jeg helt præcist bruge.
Jeg kan forstå at det bedste bud er 2x Behringer 212XL (http://www.4sound.dk/pa/hoejttalere/passive-hoejttalere/behringer-b212xl-eurolive-black) evt. et bedre/billigere sted at købe den?
En TK2050 som forstærker, den kan trække begge højtalere med god kraft? (http://www.parts-express.com/4x100w-at-4-ohm-tk2050-class-t-digital-audio-amplifier-board--320-335) evt. et bedre/billigere sted at købe den?
- Hvad siger i til kabler, hvad er bedst at bruge til kontrol af volumen? 
- Skal jeg bruge en omformer til bilbatterier eller hvordan foreslår i det?

Tak for svar!

post-1405-0-23271400-1425653191_thumb.jp

post-1405-0-05307900-1425653197_thumb.jp

Jeg synes i skal beholde det princip med bilen, og bygge noget godt ud af det, hvis i synes at det i har nu har fungeret fint, så vil i snildt kunne få det hele med.

Hvad batterier bruger i?

Det med bassen kan jeg ikke helt lure mig frem til.

I mister lidt det at i er den Camp med folkevognen hvis køligere campen som også har behringer højtalere som de 50 andre camps.

Det jo ikke kun om lyd, det jo også oplevelsen, det glemmer folk.

Det er blevet mere at man bare skal have større, vildere og larmende, end der egentligt er noget sjovt eller noget som får folk med.

Jeg synes fx. At Camp luksus anlæg lyder af helved til, men det har en oplevelse. Det ser vildt ud, med bogstaverne, du kan danse på og i det og det bliver kørt af en scooter.

Så jeg håber i vil beholde den og finde en fed løsning til det.

Fx. nogen mindre højtalere end behringeren som kan være under låget, som så kan hæves op når låget hæves, og to 10" basser. Lyset kan i få på igen, samt ekstra og man kunne lave nogen stabilisatore, så man kan danse på den.:)

Det er lækkert du godt kan lide vores vogn :) Men jeg synes nu også det kan blive meget fint hvis højtalerne står på vognen. Man kan altid smide en jydetang på vognen og lave en campingvogn som hænger på den og integrerer højtalerne i den mens der er køleskab og batterier i den første vogn. Men det er et større arbejde at lave en så forholdsvis detaljeret vogn som denne her.
Det vigtigste for os er at vi kan spille tilpas højt og har batteri til mere end 2 dage.

Jeg kunne stadig godt tænke mig at få jeres mening om hvad jeg spurgte om i forrige besked :)

Behringerne er et ganske fornuftigt bud, vi brugte dem i hvert fald sidste år på Roskilde. De fås ikke meget billigere, end der du har set dem, med mindre du er heldig at finde dem brugt.

Angående forstærker, så er TK2050 en glimrende forstærker at trække Begringerne med. Hvis I kører med 2 højttalere, så er der dog ingen grund til at købe en med 4 kanaler, som du linker til, her er 2 tilstrækkeligt. Dog skal der en omformer til bilbatteriet, for at I kan udnytte forstærkerens potentiale. Der skal altså en converter til, som omformer de 12 volt til 24.

Du skriver, at du søger et sted, hvor forstærkeren kan fås billigere. Jeg har en liggende + converteren, som du kan købe, hvis du er interesseret. 

Vi kørte med det overnævnte setup, og vi kom igennem hele festivallen på et bilbatteri på 60 Ah, selvom vi spillede stort set uafbrudt + vi havde lys på og ladet mobiler op. Vi kørte det også med en 50 watt solcelle.

Hvis I går og overvejer at bygge anlægget større næste år, så vil jeg dog anbefale en Pioneer GMD8604, da det er en god forstærker, hvis der skal tilsluttes en bas. Det bliver nok lidt stramt, hvis den skal med i budgetet i år, så I kan enten strække jeres budget lidt, eller i kan sælge ud fra jeres nye anlæg til næste år, og på den måde skifte ud. 

Volumen kontrol kører I bare over mobilen, som I har tilsluttes anlægget. 

Fedt, det lyder også som om at der er bred enighed om at de er de bedste.

Det lyder fremragende, hvad skal du have for det og hvor er du lokaliseret i landet?

Jeg overvejer at investere i et 75ah fra marinetorvet som mange andre også gør, har du nogen ide om hvor lang tid det så kan spille og om det lyder som en god løsning?

I år skal vi bare have styr på anlægget, skal vi udbygge kan vi sælge tk2050eren til den tid :)

Ang. Tilslutning af kabler. Går ud fra at de nødvendige kabler er med højtalerne og det er lige til at tilslutte?

Jeg har sendt dig en privat besked :-)

Kablerne medfølger ikke højttalerne. Her skal I købe 1 af disse, som I så kan skære over på midten, således at de kan tilsluttes begge højttalere og forstærkeren. http://www.thomann.de/dk/the_sssnake_sll22515_speakonkabel.htm?ref=prod_rel_163867_3
Kablet kan selvfølgelig også fås i andre længer.

Du kan nok spille i omegnen af 60 timer, hvis du bruger det batteri fra marinetorvet og TK2050 med 8 ohms højttalere.

Jeg synes du skal beholde den awesome bil der!!

Det er snart lidt kedeligt hvis vi alle render rundt med hver vores trækvogn med boominator eller behringer på, eller en campingvognsstel med noget monster på.

Jeg synes underholdnings værdigen i den nuværende vogn er for fed og må bygges videre på!!

Ny forstærker, fx. Pioneer gm-D8604, så smide to simple reflex kasser i på 10-12" pa enheder, få det til at ligne vinduer i bilen, og så fremtidigt når der skal udbygges, kan en Boominator integreres i den, ligesom hesten med boominator i.

Der mange der glemmer underholdnings værdig og oplevelser og kun tænker lyd lyd lyd.:)

Fuck om i har bilenheder når bilen er nice!

Så på med noget lys i baglygter og forlygter, og noget lys i luften udover folk, så er der til en lille fest.:)

Skod anlæg og lys, fester mere end et vildt anlæg uden!

Jeg synes vi skal arbejde videre med hvad der er og lave noget godt med det.:)

Ville det rent praktisk godt kunne lade sig gøre at sætte alle 4 højtalere fra boominator på stribe i den, fræse ind i træet og sætte højtalerfilt udover så det ligner vinduer? Eller hvordan fungerer det mht magneter, de sidder jo ret tæt i en standart boominator

Ville det rent praktisk godt kunne lade sig gøre at sætte alle 4 højtalere fra boominator på stribe i den, fræse ind i træet og sætte højtalerfilt udover så det ligner vinduer? Eller hvordan fungerer det mht magneter, de sidder jo ret tæt i en standart boominator

​Jeg ville ikke gå efter boominator enhederne vedmindre jeg ville bygge en boominator, og jeres bil er breddere end hvad en boominator er.

Men der er mange andre løsninger! Jeg har kigget lidt rundt på de forskellige små højtalere man kunne få, som ville kunne passe ind.:)

Og med tanke på at i har været tilfredse med jeres nuværende, så er det ikke så svært at finde en god løsning.:)

lige en række spørgsmål jeg har inden.:)

1. Jeres budget var på 4000?

2.hvilke batterier har i i forvejen?

3. Batterier skal også indgå i budget?

​Jeg ville ikke gå efter boominator enhederne vedmindre jeg ville bygge en boominator, og jeres bil er breddere end hvad en boominator er.

Men der er mange andre løsninger! Jeg har kigget lidt rundt på de forskellige små højtalere man kunne få, som ville kunne passe ind.:)

Og med tanke på at i har været tilfredse med jeres nuværende, så er det ikke så svært at finde en god løsning.:)

lige en række spørgsmål jeg har inden.:)

1. Jeres budget var på 4000?

2.hvilke batterier har i i forvejen?

3. Batterier skal også indgå i budget?

Okay, jeg har bare mine spekulationer fordi jeg føler at man får mest for pengene hvis man køber en boominator, både på volumen og bund i lyde. Så det har været til overvejelse om man skulle droppe vognen og satse på sådan en i stedet. 

jeg har lyttet til folk på sitet og pillet det nuværende anlæg ned og er ved at sælge det, så vi starter sådan set fra nul. Vi har ikke nogle ordentlige batterier så her skal vi invitere i nogle, muligvis 75ah fra marinetorvet.

ang budget bliver det nok 1000-1500 større hvis salget af anlægget går godt, men det går nok til batterier. 

Vognen ser nu ud som på billedet og den får selvfølgelig en ny omgang vinylbetræk hvis den skal med

image.jpg

Okay, jeg har bare mine spekulationer fordi jeg føler at man får mest for pengene hvis man køber en boominator, både på volumen og bund i lyde. Så det har været til overvejelse om man skulle droppe vognen og satse på sådan en i stedet. 

jeg har lyttet til folk på sitet og pillet det nuværende anlæg ned og er ved at sælge det, så vi starter sådan set fra nul. Vi har ikke nogle ordentlige batterier så her skal vi invitere i nogle, muligvis 75ah fra marinetorvet.

ang budget bliver det nok 1000-1500 større hvis salget af anlægget går godt, men det går nok til batterier. 

Vognen ser nu ud som på billedet og den får selvfølgelig en ny omgang vinylbetræk hvis den skal med

image.jpg

Beholder i bilen og sælger enhederne?

Hvis fryseboksen bliver taget ud er der jo oceaner af plads til massere af nice ting.:)

Så kunne man lave en trailer med frysekassen et andet tidspunkt.

jeg har fundet lidt forskellige enheder som ikke fylder lige så meget som behringeren, men stadigt med en okay følsomhed.:)

http://www.thomann.de/dk/the_box_pa110_fullrangebox.htm to af dem her kan snilt passe ned i, ellers også komme på stativ, så i spiller over folk og kan dække mere ind. De kan også fås mindre, men det betyder også lavere følsomhed. Den her er på 95 db, hvor at jeres bilhøjtalere var på en omkring 87 db, så det betyder at denne højtaler spiller næsten 4 gange højere per watt end de gamle.:) så kunne det være godt at supplere med noget baskasse, og det kan gøre simpelt og nemt med nogen enheder i en simpel kasse.:)

http://www.dba.dk/hoejttaler-electro-voice-evid/id-1009388572/ Så har jeg kigget på det her, det lyder med garanti bedre end jeres gamle, ved ikke hvor effektiv den bas er udendørs, men den skal nok kunne give noget. De er ikke ligeså følsomme som de andre, men lyder sikkert godt, og med garanti bedre end det gamle. og der er filter i bassen, så der skal man ikke ud i noget aktiv delfilter eller andet.:)

http://www.dba.dk/hoejttaler-electro-voice-evid/id-1013501329/ hvis der er lidt ekstra at gøre med er de her lige klassen over de andre af samme model serie, de spiller lidt højere.:)

Beholder i bilen og sælger enhederne?

Hvis fryseboksen bliver taget ud er der jo oceaner af plads til massere af nice ting.:)

Så kunne man lave en trailer med frysekassen et andet tidspunkt.

jeg har fundet lidt forskellige enheder som ikke fylder lige så meget som behringeren, men stadigt med en okay følsomhed.:)

http://www.thomann.de/dk/the_box_pa110_fullrangebox.htm to af dem her kan snilt passe ned i, ellers også komme på stativ, så i spiller over folk og kan dække mere ind. De kan også fås mindre, men det betyder også lavere følsomhed. Den her er på 95 db, hvor at jeres bilhøjtalere var på en omkring 87 db, så det betyder at denne højtaler spiller næsten 4 gange højere per watt end de gamle.:) så kunne det være godt at supplere med noget baskasse, og det kan gøre simpelt og nemt med nogen enheder i en simpel kasse.:)

http://www.dba.dk/hoejttaler-electro-voice-evid/id-1009388572/ Så har jeg kigget på det her, det lyder med garanti bedre end jeres gamle, ved ikke hvor effektiv den bas er udendørs, men den skal nok kunne give noget. De er ikke ligeså følsomme som de andre, men lyder sikkert godt, og med garanti bedre end det gamle. og der er filter i bassen, så der skal man ikke ud i noget aktiv delfilter eller andet.:)

http://www.dba.dk/hoejttaler-electro-voice-evid/id-1013501329/ hvis der er lidt ekstra at gøre med er de her lige klassen over de andre af samme model serie, de spiller lidt højere.:)

​Ja vi beholder selvfølgelig bilen. Den er unik og der er langt mange timer i at bygge den i sin tid. Anlægget sælger vi så vi kan få noget der passer til et festivalanlæg.
Ja fryseboksen kunne selvføgelig godt tages ud eller gøres mindre.
De højtalere fra thomann, er de ligeså gode eller bedre end behringer 12?
De 2 nederste par synes jeg ikke vil passe til vognen, der skal det være PA højtalere eller højtalere der indbygges i vognen.

En ide som jeg ikke ved om vil fungere i praksis kunne være som på billedet. Fræse ind i træet, skrue højtalere ind og sætte højtaler filt udover, hvordan tror du det ville fungere?

Ps. tag jer ikke af måden låget ser ud på, det var bare lidt det billede jeg havde adgang til. Låget er buet og er 8,5 cm dyb det dybeste sted i midten og 7cm dyb helt oppe i toppen og bunden (kig evt på billede ved forrig post) så det er noget begrænset om der er plads til at indbygge højtalere deri?

IMG_0629.jpg

IMG_0629.thumb.jpg.fe59d7adeec6495ca6e87

Nu siger jeg lige: den bil er fucking vild! Alle de skæve vinkler og runde sider i træ er godt nok for sindssygt. Klap lige ham der har lavet den, på skulderen, fra mig! Den må I altså ikke droppe, ever!

Hvad jeg ville gøre? Hæve lidt penge på min firmakonto, løbe ned og shoppe de PA-højttalere jeg altid har tænkt på. Lægge dem ned, så både bas og diskant kommer til at spille ud af den ene side, i det røde område. Det vil komme til at se lidt underligt ud, at der pludselig er nogle underlige huller i siden.

En løsning ville være at sætte højttalerstof over hullerne, som bliver malet i samme røde farve. Hullerne vil nok dog stadig stå en del ud, så det I gør i stedet er, at I maler den røde del af bilen om, hvor I lader de runde huller til højttalerne være en del af designet, fx i form a sole eller noget i den stil:

Edited by alexlangberg

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.