Jump to content
Festivalanlæg dk

2 X Boominator Og 2 X Cubo15

Martinalves
 Share

Recommended Posts

Hej FA

Så er det blevet tid til at udbygge anlægget til RF15'.

Jeg har efterhånden brugt rigtig mange timer her inde, for at læse om diverse set-ups og løsninger, synes selv at jeg er ved at have nogenlunde styr på det!
Jeg ligger inde med 2 x Cubo15 og 2 x Boominator (Credit til Saturnus)!

Udover dette har jeg:
BassFace 1.2
140 Ah Lastbilbatteri (Skal have fat på nogle flere).

Regner med at købe:

Pioneer GM-d8604

MiniDSP

+ Lys osv.

Jeg regner med at kører de to cuboer parrallel på BassFace og de to Boominators på Pioneer.

Mit dilemma ligger i at jeg ikke kan beslutte mig for hvordan jeg opstille showet, jeg er kommet frem til to løsninger, jeg ved ikke om den ene er helt legit?

1. Det hele ryger op på en trækvogn hvor jeg stiller Boominators på vertikalt ovenpå Cuboerne. Så vil jeg bruge alle fire kanaler på Pioneeren til at køre de to Boominators.

2. Lave to separate "tårne", som kan stå med en 5-10 meters afstand og dermed dække et større område. Så ville jeg have en flight-case/rack i mellem, som skulle indeholder forstærker, batterier, MiniDSP mm. Pioneeren skulle så brokobles så jeg ville køre 1 Boominator på en kanal, for at undgå at skulle trække 3 kabler. Regner med at trække 4.0 mm2 kabler. Kunne man nøjes med 2,5 mm2 til Boominators?

Spørgsmål:
Kan en brokoblet Pioneer GM-d8604 klare en boominator på en kanal? - eller kan Boominatoren?
Ender vi ikke bare ved en 75 watt pr. højtaler? - Jeg kommer jo til at fjerne den dybeste bund, så de burde ikke dykke ligeså meget i impedans, eller er det mig der har misforstået det?

Hvad bruger BassFace af strøm i 4-ohm? 

Sidstnævnte løsning ville i mine øjne være det fedeste. Men der dog nogle ulemper som f.eks. at der skal trækkes kabler, og at 4-polet speak-on ikke er helt gratis, så det ville nok blive 2 kabler som skulle trækkes.

Hvad mener i om min ide? Kom gerne med inputs!

På forhånd tak for jeres hjælp og ekspertise

Det er ikke noget der altid er bred enighed om, men jeg vil altid klart foretrække løsningen med to tårne. Lyden bliver mere jævnt fordelt over et større område. Jeg synes ret tit man ser vogne med en bredde på 3-4m, der bare står og blæser ind i de forreste 20 mennesker. Så har man alt, alt for høj lyd oppe forrest og underlig, variende lyd længere bagved, efterhånden som folk oppe foran bevæger sig rundt.

Så hellere få lyden op eller ud til siderne. Min erfaring er, at folk stiller sig der, hvor DJ'en står. Som regel, fordi det også er der, der er lys. Lige med undtagelse selvfølgelig, af ham der har taget for mange stoffer og står med hovedet inde i subwooferen. Ham kan man nok ikke gøre så meget ved.

Hahaha!
Ja, du har ret! 
Det er også helt klart det jeg foretrækker, men kan pioneeren klare det brokoblet?

Fordi de 4-polede kabler koster bare knasten!

Jeg tænker at jeg laver det i nogle moduler, med hjul på tingene så de nemt kan transporteres ind på camping pladsen.
Tak for dit svar alexlangberg!

Synes nu ikke 4-polet kabel er så dyrt igen: http://www.thomann.de/dk/the_sssnake_ssk_425_bk.htm
Hold tungen lige i munden, når du kabler op på forstærkeren. Du vil gerne have en Boominator på left og en Boominator på right på kanal A eller B, som du indstiller til high pass filter. Cuboerne ville jeg placere i midten af setuppet med mundingerne mod hinanden, og lade dem spille mono, brokoblet på den anden kanal (A eller B ), som du indstiller til low pass filter.
Filtrene indstiller du på ca. samme frekvens, et sted lidt over 100hz, sådan ca. hvad der svarer til 5-10 minutter i på et ur ;)

Hey Adrian
Jeg tror du har misforstået mig en smule :)
Jeg har i løsning #2 tænkt mig at lave to tårne som står med en 5-10 meters afstand. Og jeg har både en BassFace og en Pioneer. Så Pioneeren (brokoblet) skal udelukkende køre boominator, som du siger left og right. Og bassfacen er en monoblok, som skal drive de to Cuboer. Men dit bud ville vær en god ide hvis jeg ville have det stående et sted på en trækvogn - hvis jeg ikke ville bruge BassFace.
Jeg skal jo bruge 4-polet 4 x mm2http://www.thomann.de/dk/cordial_cls_440.htm

Det er jo sådan set også til at betale, men når man kan få 20 m OFC 2 x mm2 på ebay for en 150 kr. er det lidt svært at hamle op med.

Ahh ja, glemte lige at du også har bassfacen.
Men jeg ville stadig placere Cuboerne i midten af setuppet, frem for ude i siderne, for at få et mere ensartet lydtryk i bunden, frem for en masse huller :)

Du behøver slet ikke 4mm2 til dine toppe, faktisk ville 1,5mm2 være rigeligt. Bare hold alle kabeltræk så korte som overhovedet muligt.

Du kan self. også have to 2-polede kabler, men det er nitten i forholdt til ét samlet ;) Nu ved jeg ikke hvor travlt du har, men ja, man kan helt sikkert få det endnu billigere på eBay :)

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.