Jump to content
Festivalanlæg dk

Højttalervalg Cubo15, Titan48, Dr300 Og/eller Omnitop12

discole
 Share

Recommended Posts

Hey FA

Nu sidder vi og diskuterer hvilke højttalerkabinetter vi egentlig ville kunne/skulle bygge for at opnå det "optimale" på Roskilde Festival.

Først var planen at bygge 2xCubo15 + 2xOmnitop12. Men diskussionen går nu på om det kan betale sig at sigte lidt højere og evt. bygge 2xTitan48 med 2xOmnitop12 eller endda 2xDR300 istedet. Kan forstå at DR-serien kræver noget erfaring, men det er dog muligt for os at få assistance fra en snedker. Planen er at setup'et skal køre på en Pioneer gm-d8604 og gm-d8601.

Hvad vil I mene? Kan det betale sig for os at bygge 4xCubo15 i stedet for 2xTitan48? Og hvilke toppe ville I, i så fald vælge dertil?

Jeg har selv valgt 4x Titan48 og 2x DR250. Hvis du har mulighed for det, så byg 2x Titan48 og 2x DR250! men det skal lige siges, at selv med en snedker kommer det til at tage LAAAAAAANG tid at bygge de DR250'ere. Du skal fugte træet lidt af gangen, og bøje det i runde former. Fantastiske kabinetter, men hvis du ikke er klar på at bruge mange penge på dels materialer, men aller mest arbejdslønnen til snedkeren, ville jeg gå efter Omnitop12. Det skal også lige siges at DR300 er meget overkill. DR300 er "koncertkabinetter" bygget til store scener. Hvis din bas skal have den mindste chance for at kunne følge med ville jeg oppe til MINIMUM 4 Titan48 kabinetter, måske endda 8..... 

Når det er sagt er Titan48 et fantastisk valg af baskabinet frem for Cubo15, altså hvis du har overskud og plads til at bære rundt på dem. De er trods alt MEGET større end Cubo15.

Håber at jeg var til hjælp :)

Vesthardt

Hmmm... Altså du skal tænke på, at der er stor forskel på hvordan de forskellige kabinetter spiller. Titan48 har et meget stort folded horn, derfor vil den også gå dybere. Cubo15 er et virkelig godt kabinet som giver massere bas, men den kan dog ikke gå lige så dybt som Titan48. Så jeg ville sige, at det kommer meget an på hvilket musik du hører. Hvis du gerne vil spille noget house-ish uden den tungeste bas, ville jeg gå efter Cubo15. Men hvis du går efter at spille noget Trap, festival twerk, bounce etc. ville jeg helt klart gå efter Titan48.

Det skal så også lige siges, at 2 Cubo15 koster mere end 1 Titan48. Til mine DR250'ere ville jeg i hvert fald skulle bruge 6 Cubo15, muligvis 8 for at få god bas. Siden jeg spiller musik der kræver tung og hæftig bas som virkelig giver den der "WOW" følelse, valgte jeg derfor Titan48 kabinettet. 

årh det kan jeg faktisk godt se giver mening, men så lyder titan som et meget godt valg! Vi var bare meget fokuseret på at få så meget bass som muligt på den sparede plads, så da pladsen er mere begrænset end pengene tænkte vi at dobbelt så mange cubo må betyde dobbelt så meget bass, men det giver mening at de opfylder forskellige behov. hvad med både at have et par titan og et par cubo, så man var dækket ind på hele skalaen når man snakker bass.. Eller bliver det bare noget rod hvor de drukner i hinanden? :)

Jeg kan ikke huske hvor, men jeg har nogle steder læst, at alt under 40 Hz næsten kan være ligegyldigt udenfor, med mindre at vi snakker "kæmpe" anlæg som f.eks. Apollo på Roskilde. 

Derfor ved jeg ikke, om det vil være bedre at bygge Cuboer i stedet. Det skal dog siges, at jeg ikke er sikker, så det kan være, at nogle andre kan kommentere på dette. Det er i hvert fald nogle overvejelser, som jeg selv har gjort mig, under forberedelsen af vores anlæg i år. 

Jeg ville også cutte mine Titans på 40 hz, men det jeg mente var at Titan48 er langt mere kraftig på bassen på de 40-60Hz end cuboerne. Titan48 giver et ordenligt slag i brystet :) På resten af frekvenserne er Titan48 også bedre, men det er specielt markant ved de dybere frekvenser

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.