Jump to content
Festivalanlæg dk

Roskilde 15'' Filter og Mellem tone Spørgsmål

nineblanc
 Share

Recommended Posts

Hej allesammen

Jeg har fået kastet jobbet om at lave vores anlæg, i hovedet i år.

efter at have læst en masse tråde, og lidt til, er jeg nu næsten kommet frem til hvordan det skal hænge sammen (tror jeg nok) har bare lige et par spørgsmål om dele filtre.. men først opsætningen her:

Amp : Alpine PMX-f640

2x Hp10w

4x mpt-001

1x JBL-GTO1260br (bass boks)

Ideen er at få det meste af bassen fra den her bass boks jeg har liggende, og bygge den sammen med resten. at have bassen til at køre på de 2 kanaler fra forsærkeren i bro kobling,, og så bruge filtret der fra.

de 2 hp10w som mellem tone, med et dele filter på (Går ud fra at det burde starte på 400hz?)

og så de 4 mpt-001 starter på 4000 hz..

delefiltret jeg havde kigget på til dette er http://www.ljudia.no/produkter/tilbehor/delefilter/3-veis/zachry-car-400-4000-hz

er der nogle der kan fortælle mig om det vil kunne fungere? eller ikke,

evt hvad der er forkert, og hvorfor det er :) ville sætte stor pris på lidt feedback...

Hej Nineblanc,

Ud fra hvad jeg har kunnet finde ved en smule googling er den forstærker du har linket en class A/B forstærker, hvilket vil sige at den trækker langt mere strøm end en class D forstærker. Mange her inde anbefaler en Pioneer GM-d8604,da den har fantastiske specs, samt indbygget HPF/LPF. Den koster en smule mere end den du har linket, men jeg vil mene at det er pengene værd!

Med hensyn til dine woofer og tweeters, har du tænkt dig at køre 2 tweeters pr. woofer? Og i dit tilfælde er de tweeters du har udvalgt såkaldte Piezo tweeters. Det vil sige at de ikke har behov for en X-over for at fungere, men blot en modstand mellem wooferen og tweeteren. (Se evt. en af de mange byggetråde hvor folk har bygget Boominators, da den bruger de samme enheder).

Mit forslag til dig ville være, hvis du ellers har tid og finesse til det, at investere pengene i en boominator / 2 halfinators som toppe. Fantastisk lydkvalitet, og du skal virkelig lede længe for at finde noget med samme kvalitet til den pris. Din bund kan jeg ikke udtale mig om da jeg aldrig har set den før, så der må nogle af de mere erfarne medlemmer komme med deres input :)

Så vidt jeg kan se, så er det en type AB bilforstærker. Hvis det er korrekt, så er det desværre en no go. I kunne godt bruge den, men efter få timer, så vil jeres batteri være brugt, så hvis I har planer om at spille i mere end 1 dag, så ville jeg nok skifte den ud. 

Noget positivt er dog, at hvis I køber 2* HP10W, så kan I bygge en boominator, (I kan faktisk allerede bygge en halfinator) og det er noget, som jeg helt klart vil anbefale i stedet for. :-) 

Edit: Var ikke hurtig nok ;-) 

Edited by zaxder

Grunden til at vi ikke laver en boominator, er egentlig bare fordi der er så mange af dem -.- vi ville hellere leve noget der så lidt anderledes ud :D og hvor vi kunne gøre lidt mere brug af bas boksen,

Sad og tegnede lidt igår hvordan det skulle se ud..

Kasserne til hp10w passer i litermål, til det samme som den ville være i en boominator, så ikke noget der.

det som er i midten er basboksen. og så øverst de 4 tweetere. det vil desuden være plads til at have 2 eller flere 60 amp batterier indeni..

Det er heller ikke noget problem at skaffe en pioneer GM-D8604, (selvom batteritid ikke er noget problem, da vi nemt kan have 5 bilbatterier med :) )

fårstår stadig ikke helt det med modstanden på tweeterene? altså hvordan man regner ud hvor stor den skal være, og også precis hvor den skal sidde. har hørt noget om at tweetere'ne skal sidde i paralel, efter wooferen, 

Modstanden på tweeterne sætter du på for at fjerne de øverste frekvenser - piezoerne er kendt for få en metallisk klang i de højere frekvenser. 47 ohm 3 watt tror jeg at de bruger i boominatoren.
I mine øjne ville jeg synes du skulle udvide anlægget ovenfor med en hp10w mere, da du så får 2 gange 4 ohm kanaler i stedet for 1 kanal 2,66 ohm, som ovenfor. Nu går jeg selvfølgelig udfra at du parallel kobler dine højtalere :)

Edited by Martinalves

Det er sandt, der er mange boominators, men der også fordi den bare virker! Men med det sagt, er det også fedt at I prøver noget andet :)

Mit umiddelbare indtryk er at det ser rimelig tungt ud? 60Ah batterier kan snildt veje 15-20 kg, og med en basboks + 2x hp10w bliver den hurtigt rigtig svær at slæbe rundt på. Så skulle I måske modulopbygge den i stedet?

Kasserne til hp10w passer i litermål, til det samme som den ville være i en boominator, så ikke noget der.

​Så er dine kasser på størrelse med hvad der er i en boominator? For i så fald skal der jo være 2 woofere i hver kasse. Eller har du "halveret" kassen, så magneten på dine hp10w's er lige op mod bagsiden af kassen? Umiddelbart tror jeg ikke at det er optimalt, men det skal du ikke tage mig på ordet for, jeg er langt fra erfaren som nogle andre herinde.

Mit forslag til dig ville i alle tilfælde være at modulopbygge dit anlæg. I stedet for at bygge dine woofers sammen med basboksen, giv dem separate kabinetter som er nemmere at slæbe rundt. Din ryg kommer til at takke dig, især hvis du gerne vil have flere 60Ah batterier i anlægget.

Og endelig, modstanden må jeg desværre melde pas på. I en Boominator er en 47Ohm modstand det optimale, så umiddelbart ville det være mit svar. Igen vil jeg dog overlade det svar til en af de mere erfarne anlægsbyggere.

Held og lykke med projektet, jeg glæder mig til at se det ude på pladsen!

det virker måske meget stort på billedet :D 

men det er kun 1,1 m x 60 x 50, så det er ikke så voldsomt stort, og batterierne kan jo altid køres ind på en trækvogn uden for anlægget, der er vel ingen grund til at slæbe dem allesammen på samme tid.. 

tror jeg vil prøve at få fat i 2 hp10w mere,

betyder formen på kassen meget til de hp10w? eller er det ikke nok, så længe litermålet passer..?

det hele er noget jeg har :)

hvor i alverden finder i mål og sådan på de der boominators? har søgt hele nettet nu, og kan intet finde om mål osv, 

tænkter at lave den lidt mere boominator agtig måske,,

og så bare med JBL'en i midten. 

​Download sketchup modellen af den. Der er alle målene:
https://3dwarehouse.sketchup.com/model.html?redirect=1&mid=ed70429792f0ff9d421ffb972735edc

​Endnu en lille opdatering.

Laver nu HP10w og Piezo tweeter'ne i en kasse helt magen til den fra boominator, med 2 af hver enhed i hver kasse, magneterne mod hinanden osv.

Blot med vores Basboks midt i, og en lille overbygning til baterier,/ forstærker osv, 

Vi har en vogn til den, så vægt kommer ikke til at være noget problem, det tager vi som det kommer :) 

image1_(1).thumb.JPG.a188d868a6f5cfa734e

image2_(1).thumb.JPG.05a53e35a79954776bd

image3_(1).thumb.JPG.4e03d3db44bb8d12f84

enheder lige nu

4xHP10w

4xpiezo tweter

1x jbl gto1260br bass boks,

1 JBL GM-d8604 4 kanals. 

Skriv endelig jeres mening om det :)   Mål i alt er 129x60x45  (BxHxD)

så mangler jeg egentlig bare at høre om jeg har forstået det rigtigt med de her modstande... 

går ud fra at det er noget som ligner det her? altså + på den første hp10w, og så fra den og videre ,.. der efter modstand ind, inden den første tweeter..

IMG_1233.thumb.JPG.938c5cfbc0952964247ba

Sætter stor på pris på jeres svar :)

image1_(1).thumb.JPG.a188d868a6f5cfa734e

image2_(1).thumb.JPG.05a53e35a79954776bd

image3_(1).thumb.JPG.4e03d3db44bb8d12f84

IMG_1233.thumb.JPG.938c5cfbc0952964247ba

Kiggede lige nærmere på din woofer.:)

som mange gør med bil audio er der lidt marketing fusk ind over. Når de angiver en spl på 93 db, så er det ved 2,83v/1m, og på en 4 ohm enhed svære det til 3 db over hvad vi er vant til ved 1w/1m, så i realitetten er din enhed 90db 1w/1m.

Jeg gætter på at din kabinet er det med porten i siden og du vil derfor komme til at lukke den port til med din nuværende konstruktion, så mit forslag er at bygge dette anbelfalede kabinet fra JBL til den, som vil passe meget bedre udendørs end de andre.:)http://www.team-bhp.com/forum/iipcache/59498.jpg

Eller sælge den og få fat på noget mere effektivt.:)

så mit forslag er at bygge dette anbelfalede kabinet fra JBL til den, som vil passe meget bedre udendørs end de andre.:)http://www.team-bhp.com/forum/iipcache/59498.jpg

Egentlig havde jeg bare tænkt mig at lave hul så basrefleks porten stadig kunne få luft...   Hvis jeg alligevel skal til at lave et nyt kabinet, kan det så kkke bedre betale sig at lave noget cube eller scoop af en art? 

​Har du brugt spraypaint-tool'et ? XD

Jeps :) det var lige det mest overskuelige.. Har jeg lavet det rigtigt , eller er det helt ved siden af? 

Egentlig havde jeg bare tænkt mig at lave hul så basrefleks porten stadig kunne få luft...   Hvis jeg alligevel skal til at lave et nyt kabinet, kan det så kkke bedre betale sig at lave noget cube eller scoop af en art? 

​En plade MDF koster ikke mange basøre, skal bare beskyttes mere.

Det koster op imod en 2000-3000 at bygge cubo.

Men en Cubo 15 vil helt sikkert kunne gøre godt.:)

Scoop er der rigtigt meget diskution om,( har set to bruger på Speakerplans, blive bandet i et scoop forum.) tror det svært at lave et godt scoop.

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.