Jump to content
Festivalanlæg dk

Boominator mini V1

Alex
 Share

Recommended Posts

Så er det blevet min tur til at bygge. Mine krav til anlægget var, at det skulle kunne transporteres af 1 mand, være så effektivt og prisvenligt som muligt og være designet til at virke så vel udenfor som indenfor. Derfor endte valget på en Boominator mini. Grunden til, at jeg ikke valgte V2 versionen er til dels grundet i, at Saturnus bedst kan lide versionen med NS525, fordi den har bedre bass, men også fordi, at SP60 højttalerne åbenbart har fået ændret specifikationerne, hvilket gør, at lyden ikke er optimal. 

Nedenunder ser I den indkøbsliste jeg har lavet. Nogle af tingene er der også et link til. For at gøre det lettest muligt, har jeg bestilt stort set det hele fra Accusafe, især fordi at de har samlet en pakke med de rette filterkomponenter.

Indkøbsliste

Aurasound NS525-255-8A 5.25"                                                                                  356 kr.

Dayton Audio ND16FA-6 5/8"                                                                                      360 kr.

MKI filter                                                                                                                       338 kr.

7.2 Ah SLA batteri                                                                                                        150 kr.

Bluetooth 4.0 modul                                                                                                      210 kr.

Voltmeter                                                                                                                        75 kr.

Maxamp20                                                                                                                     210 kr.

8 mm birk                                                                                                                       240 kr.

250 mL PU trælim                                                                                                            86 kr.

Kemisk metal                                                                                                                  150 kr.

126 g. dæmpeuld                                                                                                              70 kr.

Samlet pris                                                                                                                   2245 kr. 

Grunden, til at det bliver bygget i 8 mm birk, er simpelthen fordi at jeg har mulighed for at hente det ved trælageret hos mig, og således slipper jeg for at betale 300 kroner i fragt. Dette kræver således også, at jeg ændrer størrelsen af kabinettet lidt, men jeg kunne ikke forestille mig, at det markant ændrer på stivheden af kabinettet. 

Samling af filter 

Dette gør mig urolig. Jeg har kigget på en del billeder af, hvordan det skal samles, men jeg må ærligt indrømme, at jeg ikke er super god til at aflæse sådanne tegninger, samt at jeg aldrig har lavet noget lignende, så man må sige, at jeg er sprunget ud, hvor jeg ikke kan bunde. Endnu. Derfor håber jeg, at I kan hjælpe mig med dette, når delene engang i løbet af næste uge kommer hjem. 

Samling af kabinet

Dette føler jeg, at jeg har nogenlunde styr på. Jeg har lavet en Cubo, men jeg er lidt i tvivl om, hvordan at det hele skal samles.. 

1: Hvis jeg har forstået det rigtigt, så kan man nøjes med at lime højttaleren til bafflen med kemisk metal uden brug af skruer og andet? 

2: I og med, at jeg ikke bruger et højttalergitter (fordi jeg ikke kan finde nogen der passer), så kan jeg forstå, at jeg kommer til at mange 0.5 mm i forhold til braceren i midten. Hvad kan jeg gøre, for at fylde dette hulrum op? Også bare en omgang kemisk metal? 

3: Hvilket rækkefølge er det bedst at samle det i? 

4: Hvordan laver man bedst runde huller med en overfræser? Kører man den bare i frihånd, eller skal man have et bestemt værktøj, og hvordan laver man bedst de korrekte afrundede kanter. Jeg har aldrig haft en overfræser i hånden før, så det må være efter princippet, at man bedst lærer, imens man gør det ;-)

Finish af kabinet

Her har jeg gået med ideen om, at jeg gerne vil klæbe noget højtalerstof over bafflen, på yderside, og de resterende steder, vil jeg give den en omgang spritbaseret bejdse, og til sidst slutte af med 1 eller 2 lag klarlak. Er dette noget, som kan anbefales?

Endeligt

Vi bygger at bygge den i løbet af påskeferien, og der vil blive uploadet billeder, så I kan følge med i (forhåbentligt) fremskridtet, som vi laver. I og med at vi begynder at bygge, så dukker der sikkert nogle flere spørgsmål op, som jeg håber, at I også kan hjælpe mig med, men dette var det fra nu :-)

1: Hvis jeg har forstået det rigtigt, så kan man nøjes med at lime højttaleren til bafflen med kemisk metal uden brug af skruer og andet? 

2: I og med, at jeg ikke bruger et højttalergitter (fordi jeg ikke kan finde nogen der passer), så kan jeg forstå, at jeg kommer til at mange 0.5 mm i forhold til braceren i midten. Hvad kan jeg gøre, for at fylde dette hulrum op? Også bare en omgang kemisk metal? 

3: Hvilket rækkefølge er det bedst at samle det i? 

4: Hvordan laver man bedst runde huller med en overfræser? Kører man den bare i frihånd, eller skal man have et bestemt værktøj, og hvordan laver man bedst de korrekte afrundede kanter. Jeg har aldrig haft en overfræser i hånden før, så det må være efter princippet, at man bedst lærer, imens man gør det ;-)

​1. Tjo, det tror jeg såmænd godt du kan gøre. De sidder jo også monteret med center-braceren, så det burde egentlig være fint. Men jeg ville nok alligevel sætte nogle små skruer i, så man er helt sikker.

2. Et stykke 5mm. krydsfinér fra rest-træ i et byggemarked? Eller hvis de ikke har 5mm så noget mindre og fylde resten med lim/kemisk metal.

3. Jeg plejer at montere woofere og tweetere på baffle, og så sætte baffler + center-bracer på bunden. Derefter er det frit slag om du tager top eller sider eller hvordan.

4. Hvis overfræseren har et jig tilhørende jig kan den bruges som en passer, som ESO skriver. Hvis ikke kan du lave noget tilsværende af et stykke resttræ. 

Glæder mig til et se det færdige resultat! :)
Edited by viktor

Jeg har netop modtaget alle delene (udover nogle små ting hist og her) til at kunne begynde på filteret, så vi er klar til at bygge den i påskeferien. En af de ting, som dog kom bag på mig, var at jeg ikke fik en 5,6 µF MKP cap med, men i stedet 2 af henholdsvis 3,3 µF og 2,2 µF. Jeg går ud fra, at disse bare skal seriekobles, for så at få den korrekte værdi? 

Udover dette, så kom jeg også til at tænke på, om filterdelene ikke har nogen poler? Der er hverken angivet minus eller plus, så jeg går ud fra, at det er ligemeget, hvordan at de vender? 

mini_3_50.thumb.jpg.9d3c4aef306dfe02c732

På billede 2, kan man se, hvor små de tweeters egentligt er. Det kom meget bag på mig, men jeg glæder mig til at høre det færdige resultat! 

Jeg vil også gerne takke for de inputs som jeg har fået, det har virkelig hjulpet mig på vej. Jeg vil kvittere med en række flere billeder, når vi begynder at samle mini'en :-)

mini_1_50.jpg

mini_2_50.jpg

mini_4_50.jpg

mini_1_50.thumb.jpg.69189212a2ccdc1a35e5

mini_2_50.thumb.jpg.188a37542f54223d1b0d

mini_3_50.thumb.jpg.9d3c4aef306dfe02c732

mini_4_50.thumb.jpg.4456f3dcff579728d3ea

Edited by zaxder

Parallel, så vidt jeg ved:

http://www.allaboutcircuits.com/vol_1/chpt_13/4.html

Det er ligegyldigt hvilken vej du vender en kondensator og en spole. Det samme med modstande. Det er også ligegyldigt om du sætter dem på + eller - siden af højttaleren. :)

Og ja, de tweeters er virkelig små og billige. De går heller ikke ret langt ned i frekvens, men hvis man kan slippe afsted med at bruge dem, lyder de ganske glimrende. :)

Edited by alexlangberg

Det første filter er blevet lavet.. Jeg er ikke selv super tilfreds med resultatet, da det er ret svært, at arbejde på så lidt plads, plus de massive ledninger, som kommer fra komponenterne, er ret svært at arbejde med. 

Jeg har vedhæftet nogle billeder, så jeg vil høre jer, om I synes, at det kan gå, eller om det vil give problemer.. 

Hvis I kan se åbenlyse fejl, så tager jeg imod henvendelser med kyshånd! ?

Det kan du tro, at de får så! Tak :-) 

Der mangler lige ledninger mellem woofer, tweeter og forstærker samt 1 eller 2 ledninger mellem tweeter og woofer, men ellers skulle de gerne være færdige. 

Vi har også fået skåret næsten alle dele ud, så det sidste bliver lige klaret på mandag :-) 

• 3 weeks later...

Lige en kort opdatering. 

Byggeprocessen har været lidt on and off, så delene er først ved at blive limet sammen. Derfor er de indre dele i minien fra i dag færdig med at blive limet, samtidigt med at den har fået en omgang grunder (eller 5 grundet problemer med træet, som jeg stadigt ikke har løst, men nok burde kunne leve med). Håber på at blive færdig i løbet af næste uge, da jeg venter på en ny laderegulator, da den anden var for stor. Så jeg har bestilt følgende: http://www.kerychip.dk/laderegulator-phocos-eco-10-12v.html

• 9 months later...
This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.