Jump to content
Festivalanlæg dk

Forstærker Muse M50

rosenstand
 Share

Recommended Posts

Kære Roskilde-open Allerførst skal i have kæmpe ros for jeres engagement med dette site, det initiativer som jeres der er med til at gøre Roskilde til mere end en almindelig festival. Dette gælder også Saturnus og jer andre eksperter, stor respekt for jeres hjælpsomhed og tålmodighed! Vi er nogle garvede Roskilde-folk som bygger anlæg for 2. år i træk. Sidste år blev vi ofre for "autostereo--> batterihelvedes forbandelsen". Med hjælp fra dette forum er vi nu godt på vej mod et bedre lydsystem. Vi bygger en kasse på hjul, med solcelle og 12v mobiladapter, temaet bliver "Pacman-arcade": http://sketchup.google.com/3dwarehouse/details?mid=44f2a23f841485909ca7e6ca7c95de50&prevstart=0 Bas bliver formegentlig, på Saturnus opfordring, fra p.audio (ihvertfald nogle med følsomhed +96db) dertil mellemtoner + piezo horn. Endvidere overvejer 2*10" bassenheder på siderne. Valget af forstærker står på nuværende tidspunkt imellem TA2020 eller amp9. Med frygt for at sætte jeres tålmodighed på prøve, vil jeg gerne vide én gang for alle om TA2020 kan klare mosten i et system som vores. Efter at have læst adskillige threads synes jeg der er meget delte meninger om dette spørgsmål. Den virker i Boominators anatomi, som har nogenlunde samme højtalersetup. Men den bygger vi ikke, da vi skal have lys henover anlægget i 2 meters højde, altså et system lidt i stil med Roskilde-opens 2011 design. Så var det jeg faldt over denne her: http://www.amazon.co.uk/Muse-M50-TPA3123-Stereo-Amplifier/dp/B005OSFWPQ Den virker til at være en del kraftigere (2*50w) end lillebroderen M20(2*20w) og den ligner umiddelbart en løsning for os. Chippen er en TPA-3123, er der noget man bør vide om den før man køber? Held og lykke til jer alle med anlægsbyggeriet! Mvh. Camp Lejr

Reply To: Forstærker Muse M50 Tak for det hurtige svar Anders. Så hvis vi ender med 2*12" + 2*10" vil du anbefale en Tk2050? Hvad med Muse M50 TPA3123? Det tiltrækker meget, at man med en færdigbygget forstærker undgår for meget pilleri mht. lodning osv. Jeg har dog læst et sted at man mod en ekstra fee kan få 41hz.com folkene til at hjælpe lidt på vej..?

Reply To: Forstærker Muse M50 Hej Jesper og tak for ordene! Saturnus og Phaedras gør et kæmpe bidrag til siden, men jeg vil da lige benytte lejligheden til at takke alle de andre som hjælper herinde. Vi håber snart at invitere til et arrangement i festivalsugen for alle på forummet, så vi kan mødes og eventuelt vise anlæg frem (hvis de ikke er for store til at slæbe med). Mere info kommer i næste uge. Anyway, jeg synes vi glemmer strømforbruget. Når man har lys, cigaretstiksladere og større forstærkere i er vi oppe og bruge en del strøm. Hvad har I af batteri? Tror I skal overveje noget solenergi under alle omstændigheder. Opladning af mobiler tager også smertefuldt meget strøm - en opladning skærer 2-3 timer af musiktiden, så det er nødvendigt at sikre sig noget strøm til det :) Hvad angår lys, så ved jeg ikke om du har købt noget endnu, men vi står lige på vippen til at launche en ny webshop med blandt andet LED-bånd, som er en kanon løsning til lys.

Reply To: Forstærker Muse M50 Tak for de gode inputs! Mht. 15" mener jeg at have læst et sted, at akustikken udendørs dræber den helt dybe bass som man får ved 15 og opefter. Altså at det bedre kan betale sig med "mid-range" (medmindre vi self snakker systemer i van damme / promillestørrelse) 2*15" kommer nok også til at sætte de fysiske begrænsinger på prøve (måske et projekt for roskilde 13). Vil i mene at vi ville være bedre tjent med 1*15" fremfor 2*12? Som vi havde planlagt (Sketch-up i mit øverste post): 2*12" bas, 4*mellemtone, 4*piezo eller: 2*12" bas, 2*10" bas, 4 piezo Hvis vi holder batterier og div. ledninger ude af ligningen har vi et budget på 3-4000 kr, derudover ca. 1000 kr. til solcelle, controller og cigaretstik. Vi er heldigvis velsignet med en automekaniker, hvorfor vi også har 7 batterier mellem 50-100 mAh til rådighed, med mulighed for nye da nogle af dem nok er for kneppede til at tage med iår. Jeg vidste ikke at mobilopladninger slugte SÅ meget, men vi laver måske en laderboks, seperat fra anlægget, hvor vi sætter solcellen til (vi regner med 30W fra ebay). Altså så anlægget+LED alene får 5-6 batterier til festivalen. Er der nogen der har prøvet sig med sådan en boks før? Vi har ikke købt LED endnu! Vi ser frem til i får dem i shoppen:-)

Reply To: Forstærker Muse M50 Det er rigtigt, at man ikke skal regne med den dybe bas udendørs. Det er bassen som kan mærkes i mellemgulvet, som er vigtig. Hvis i bruger HP-12W, så er det ikke så vigtig med mellemtone-enheder. Plus i så ikke behøver at lave delefiltre, da man mere eller mindre bare kan koble HP-12W og tweeters på forstærkeren. Prøv evt at læse nogle af de andre tråde her på siden. :)

Reply To: Forstærker Muse M50 Hey Jesper! Tak for de rosende ord. Hvad angår dit solcelleprojekt så kan jeg fortælle vores 85W solcelle ladede med max. 5.5 ampere (altså 66W) sidste år. Så hvis du kun anskaffer en 30W solcelle får du måske en 20-25W ud af den under perfekte forhold (hvilket det jo ikke altid er på Roskilde). Jeg har søgt lidt på nettet og det ser ud til at det tager ca. 3W at oplade en mobil, men det tal må du ikke hænge mig op på for det er sikkert meget forskelligt fra mobil til mobil. Du kan jo evt. spørge en mobil producent hvis du vil have en beregning inden du køber.

Reply To: Forstærker Muse M50

[b]

Tobias

[/b]: Jeg har søgt lidt på nettet og det ser ud til at det tager ca. 3W at oplade en mobil, men det tal må du ikke hænge mig op på for det er sikkert meget forskelligt fra mobil til mobil. Du kan jo evt. spørge en mobil producent hvis du vil have en beregning inden du køber.

Et meget repræsentativt batteri er nok det i iPhone 4. Det er 3.7V 1420mAh. Altså ca. 5.3Wh. Tabet i telefonen er næsten lineært, så 3.7/5=74% effektivitet. Og nok det samme i 12V USB/iPhone laderen til cigarettænderen. Dvs. ca. 46% tab. I alt skal man regne med at en opladning tager 10W i alt. Fordelt over de standard 3 timers opladning på USB charger bliver det rigitgt nok ca. 3.3Wh, altså 3.3W i timen, men det skal den jo gøre i 3 timer. Så resultattet er at en opladning tager ca. 10W. Man også sige at én opladning stjæler en Ah fra batteriet da maximal afladning er til ca. 80%, og 10W/12.5V=0.8A. Og 0.8A effektiv er lig med 1A nominel kapacitet.

Reply To: Forstærker Muse M50 Tak for svarene og udregningenerne. Bestemt gode inputs, jeg forstår det som, at vi på en solskinsdag godt kan lade en mobil op (1A) på et 30W solpanel (1,72-1,93A) Vi har besluttet os for at koble mobilopladere og led lys til et seperat batteri som kommer til at stå ved siden af "musikbatterierne" inde i lydboksen. Ny inkøbsliste (lyd): Mht. Højtalere har vi på jeres opfordring valgt at droppe mellemtone og ender formegentlig med: 2*hp 12w 2*hp 10w 4*PH-2510 (diskant) via intertechnik.de Endvidere har vi 2* 6*9 JBL, hvis vi måtte få brug for mellemtonen (desværre ingen specs) Hvad siger i til det? Forstærker bliver sure tk2050 Vi overvejer også en ta2020 til at spille lavt på og have i reserve, nok bare lepai. Nogen som har efaringer med at bruge forskellige amps på en festival? bliver det noget rod, eller kan man gøre det simpelt?

Reply To: Forstærker Muse M50

[b]

Phaedras

[/b]: 1. Dine CLSC15 og 12 har forskellige respons og har brug for at blive EQet hver for sig 2. Hvis du stiller dem op ved siden af hinanden vil du opleve comb filtering, dvs øret hører kopier af den samme lyd med en lille forsinkelse – det lyder ikke godt..

Ville mene (uden at være 100 % sikker) at det er nogenlunde samme problem du står med når du vælger at bruge både hp12w og hp10w, hold dig til hp12w eller nogle andre..

Reply To: Forstærker Muse M50 Du har nok ret Anders, Vi går for 4*12hp! + 4 diskant Den eneste grund til, at vi ville vælge 2*10 var sådan set at vi var bekymrede for mellemtonen, men jeg kan godt se nu at det ikke bliver et problem. piezoerne går ned til 1200 hz!. 4*12" it is!

• 11 months later...

Re: Forstærker Muse M50 Jeg bruger tda1562 den yder op til 70 watt i 4 ohm, har lavet en aktiv højtaler med denne chip [nofollowlink:1vqrg0o6]http://techmind.dk/elektronik/aktiv-hojtaler-hack/[/nofollowlink:1vqrg0o6]. Der er osse diagram og printlayout på siden

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.