Jump to content
Festivalanlæg dk

Salg af lign. boominator

ESO
 Share

Recommended Posts

Tag at læs denne artikel samt tjek deres hjemmeside: http://www.mx.dk/penge_erhverv/nyheder/story/11035279

Er det bare mig eller ligner designet boominatoren og halfinatorens design?

Det virker lidt grisk at tjene penge på andres værk (i dette tilfælde saturnus boominator), selvom der juridisk IKKE er noget galt i det de gør.

Men synes lige jeg ville dele den med jer andre da festivalanlæg er noget mange af os går op i

Enhederne ligner for mig de samme, men så længe de ikke bygger på nogle af de samme principper som boominatoren kan jeg ikke se det ulovlige, og man vil nok ikke kunne køre en sag på dem. Når det så er sagt, kan jeg sagtens se ligheden mellem "soundboks" og boominatoren, og jeg håber da de ved hvad de har gang i :D 

For lige at quote Saturnus fra et opslag på facebook - kommenteret af op til flere herinde fra:

Da målene er anderledes og porten er anderledes udformet mister man stort set alle fordele ved at bruge netop de enheder i et kompakt kabinet

Så helt det store problem er det vist ikke :)

Jeg kan også se, at de bruger 2x 11.1 volts lithium batterier, så jeg håber da, at de har styr på det, for ellers kan det næsten være en tikkende bombe, som de har lavet jo.

​Må man spørge hvorfor? Kan ikke helt se hvad der skulle gå galt. Udover det er en lav spænding

Hvis det er Li-ion batterier, så skal de i hvert fald have styr på, at sikkerhedskredsløbet er i orden, ellers kan der gå ild i dem, og hvis den så står i et telt, så kan det få katastrofale følger. Det skal de selvfølgelig også, hvis det er LiFePO4, men de er lidt mere hårdføre. 

Det næste er, hvordan de kan gøre det så billigt. Et Li-ion batteri, med den kapacitet og spændingsforskel, koster cirka 100 dollars i USA, så hvis det er danske priser, så bliver det i hvert fald mindst 1000 kroner, at vi lander pr. batteri. Så der ryger cirka halvdelen af budgettet alene på batteriet, hvis det endda kan gøre det. Det kan jeg ikke helt forstå, hvordan de kan gøre.   

Hmm jeg ved det ikke. Men som sagt skrives der i artiklen at de har fundet en måde at reducere vægten. Derfor kan det jo godt være det ikke er traditionelle batteri. Dog skriver de at det er li batterier så jeg ved det virkelig ikke....

LiFePO4 kan købes for 500-600 kr. inkl. kredsløb, for 7Ah. Det er slet ikke urealistisk, at de kan holde den lave pris med almindelige LiPo-batterier.

LiPo-batterier er ikke i sig selv farlige, under de rigtige forhold. Der sidder bl.a. et i den mobiltelefon, der sikkert ligger i din lomme lige nu. Problemet med LiPo er, at de skal lades og behandles helt rigtigt. Det er nemt, når man masseproducerer noget, men svært, når man selv sidder og fedter rundt med det.

Edited by alexlangberg

LiFePO4 kan købes for 500-600 kr. inkl. kredsløb, for 7Ah. Det er slet ikke urealistisk, at de kan holde den lave pris med almindelige LiPo-batterier.

LiPo-batterier er ikke i sig selv farlige, under de rigtige forhold. Der sidder bl.a. et i den mobiltelefon, der sikkert ligger i din lomme lige nu. Problemet med LiPo er, at de skal lades og behandles helt rigtigt. Det er nemt, når man masseproducerer noget, men svært, når man selv sidder og fedter rundt med det.

Mig bekendt bruger de fleste mobiler Li-ion batterier.. Har selv haft lidt erfaringer med LiPo batterier, og hvis ikke de bliver ladet af en LiPo lader med balancesystem, der sørger for at alle celler blive ladet til samme niveau, så får man hurtigt ødelagt batteripakken.. Cellerne pustes op eller i værste fald selvantænder.. Desuden kan de vist også finde på at selvantænde selvom de bliver ladet korrekt, derfor skal de helst altid oplades i brandsikre ladeposer.. Se evt denne video

​Ja, det har jeg også set, men det er jo også næsten den halve kapacitet. 12 Ah versionerne ligger til lige omkring de 1000 kroner, så hvordan de kan sælge dem for under den halve pris, det er jeg meget interesseret i at høre mere om. For så er det da klart noget, som jeg kunne finde på at investere i, da det næsten er prisen for et SLA batteri med samme kapacitet. 

Desuden vil jeg også påpege, at batteriet vejer næsten det halve, og er næsten halvt så stort, som dette 12 Ah LiFePO4 batteri. http://www.ev-power.eu/LiFePO4-w-PCM-6V-12V/LiFePO4-Battery-Pack-12V-12Ah-PCM.html

Dette får mig endnu mere til at tænke, at kapaciteten ikke kan være rigtig. Det er ikke fordi, at jeg prøver at skyde deres side i sænk, men man bliver nødt til at reklamere fair, eller i hvert fald angive nogle flere specifikationer. 

Mig bekendt bruger de fleste mobiler Li-ion batterier.. Har selv haft lidt erfaringer med LiPo batterier, og hvis ikke de bliver ladet af en LiPo lader med balancesystem, der sørger for at alle celler blive ladet til samme niveau, så får man hurtigt ødelagt batteripakken.. Cellerne pustes op eller i værste fald selvantænder.. Desuden kan de vist også finde på at selvantænde selvom de bliver ladet korrekt, derfor skal de helst altid oplades i brandsikre ladeposer.. Se evt denne

">video

Hehe, det er bare mig der kegler rundt, det var selvfølgelig Li-ion batterier jeg mente, som der blev snakket om tidligere. LiPo skal man virkelig tænke sig om med.

Det billede de viser her passer næppe. Den har to sider der er stort set lige lange og en sidste, der er en halv gang længere. På billedet er den helt flad. Desuden er den på 11,1V? Det lyder lidt... fladt? Kunne forestille mig, at de stadig er ved at få den del på plads. Giv dem lidt tid. :)

Tja, hvis de bare bruger 3S LiPo batterier så er de ikke specielt dyre. Jeg har selv et til at ligge som faktisk driver en højtaler med Maxamp20 ganske ganske fint. 

Det kan også uden problemer drive min Amp9, dog ikke i længere tid da spændingen er for lav ved en afladnings-% på 40-50%.... 

De er faktisk heller ikke specielt dyre, vejer næsten ingenting, og er ikke specielt farlige HVIS man ved hvad man har med at gøre. De sælger en speciel lader sammen med batterierne, som formentlig måler på de enkelte celler, ellers sidder den kreds i batterierne. 

Der ud over, så bryder LiPo'er ikke bare i brand når de ligger, de skal lades forkert eller udsættes for ekstrem varme før de bryder i brand, til gengæld er de heller ikke til at slukke igen når de først er brudt i brand. 

Til gengæld puster de sig op.. Jeg ved så ikke hvad der vil ske når de er pakket i en hård plastskal.. :rolleyes:

Jeg havde på et tidspunkt en pakke, hvoraf en af cellerne pustede sig op, det ødelagde serieforbindelsen i pakken (jeg forsøgte mig ikke i, at splitte pakken op og få et 2-cellet batteri, det havde nok virket..) 

Til gengæld puster de sig op.. Jeg ved så ikke hvad der vil ske når de er pakket i en hård plastskal.. :rolleyes:

Jeg havde på et tidspunkt en pakke, hvoraf en af cellerne pustede sig op, det ødelagde serieforbindelsen i pakken (jeg forsøgte mig ikke i, at splitte pakken op og få et 2-cellet batteri, det havde nok virket..) 

​Det kan man sagtens :) Er selv ved at gøre det ved nogle 4s jeg har fået af en der flyver modelfly. Det vigtigste er bare at man sørger for at ens lader stadig har forbindelse til at kunne måle på alle cellerne og at man sikre sig at den lader korrekt. 

• 3 weeks later...

Hej drenge!

Som Alfred har skrevet, er jeg en af dem der står bag SoundBoks. Jeg er ikke den mest tekniske i teamet, men jeg vil alligevel lige opklare lidt misforståelser og forklare lidt.
Jeg vil først lige understrege, at vi ikke selv sidder og roder med vores batterier. De bliver OEM produceret, og derefter testet af eksterne konsulenter herhjemme. 
Vi har fået testet kapaciteten, og den er som vi lover - vi er ikke ude på at snyde nogen. Der er flere grunde til at vi kan få det så billigt - for det første har vi testet en stor mængde leverandører for at finde de bedste og billigste, og for det andet køber vi selvfølgelig hjem i forholdsvist store mængder. 

Videre, så er der angivet at de udsender 12 aH ved 11,1 amperetimer, da det er den voltage og kapacitet battericellerne reelt har, og det er derfor det mest korrekte. Der er dog naturligvis en converter, som gør at batteriet udsender 12v. Dette gør jo så, at kapaciteten er 11,1 aH. 

Vores batterier er Lithium-Polymer, og der er derfor naturligvis derfor balancesystem i vores ladere. Ligeledes er vores celler og vores samlede produkt naturligvis CE-mærket, og strømsikkerhedstestet. Der er derfor absolut ingen problemer sikkerhedsmæssigt. 

Jeg håber dette kan opklare lidt af misforståelserne. Hvis der er yderligere spørgsmål, vil jeg meget gerne være behjælpelig, og i kan altid give mig et kald på 52401801. 

mvh 

Jesper 

''Videre, så er der angivet at de udsender 12 aH ved 11,1 amperetimer, da det er den voltage og kapacitet battericellerne reelt har, og det er derfor det mest korrekte. Der er dog naturligvis en converter, som gør at batteriet udsender 12v. Dette gør jo så, at kapaciteten er 11,1 aH. '' 

Ups, der var jeg for hurtig, der skal stå at batterierne udsender 11,1 volt, og har 12 amperetimer, da det er den voltage og kapacitet battericellerne reelt har. 

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.