Jump to content
Festivalanlæg dk

Behringer 212xl vs Img Stage Line PAB-112 MK2

Klinke
 Share

Recommended Posts

Hej FA!
Jeg vil lige høre om disse højtalere
Hvordan er disse højtalere http://tec-connect.dk/pab-112mk2.html?utm_source=pricerunner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricerunner
Overfor behringer 212xl http://www.4sound.dk/pa/hoejttalere/passive-hoejttalere/behringer-b212xl-eurolive-black

Her tænker jeg på lydkvalitet, om IMG højtalerne skal bruge en større forstærker end maxamp20, tk2050, sta508 som kan trække 2 behringer212xl.
Hvis jeg forstår specifikationerne rigtig har Behringer en lydfølsomhed på 95 og IMG på 96/98 alt efter hvilken side man kigger på.
Hvis der er en som har erfaring med disse højtalere kom gerne med dem
Forklar mig gerne hvad for nogle specifikationer der ellers er værd at vide noget om.

På forhånd tak!

What? 1100-1200 kr. for Behringer? Er det kronekursen der er faldet så meget, eller hvordan? Tror jeg gav omkring 700-800 for mine sidste år? :huh:

Vigtige parametre:

1. SPL (1 W/1 m) - hvor højt den spiller ved 1W. Jo højere, jo bedre og jo mindre forstærker nødvendig.
  2. Frequency range - hvor dybe og høje toner kan den spille? De fleste kan godt spille alle høje toner, men jo dybere den går ned i Hz, jo mere bas.
  3. Vægt - husk, at du også skal bære dem rundt...
  4. Impedance - hvis du skal koble flere højttalere i serie/parallel
  5. Wmax, hvor mange Watt den højst kan holde til. Generelt bruger vi ret små forstærkere herinde, så det er yderst sjældent et problem.

Desværre er det de færreste, der har bred erfaring med PA-højttalere, da de i sagens natur er ret dyre og holder længe. Men jeg håber da, at nogle kan byde ind med mere. Generelt vil jeg vove at påstå, at langt det meste PA med 95dB ved 1W/1 m eller mere vil være godt nok til de fleste. Vil de lyde forskelligt? Ja. Vil de lyde dårligt? Næppe. Det er de færreste af os, der arbejder professionelt på et plan, hvor forskellen i lydkvalitet mellem højttalere i denne prisklasse betyder det store.

What? 1100-1200 kr. for Behringer? Er det kronekursen der er faldet så meget, eller hvordan? Tror jeg gav omkring 700-800 for mine sidste år? :huh:

Vigtige parametre:

1. SPL (1 W/1 m) - hvor højt den spiller ved 1W. Jo højere, jo bedre og jo mindre forstærker nødvendig.
  2. Frequency range - hvor dybe og høje toner kan den spille? De fleste kan godt spille alle høje toner, men jo dybere den går ned i Hz, jo mere bas.
  3. Vægt - husk, at du også skal bære dem rundt...
  4. Impedance - hvis du skal koble flere højttalere i serie/parallel
  5. Wmax, hvor mange Watt den højst kan holde til. Generelt bruger vi ret små forstærkere herinde, så det er yderst sjældent et problem.

Desværre er det de færreste, der har bred erfaring med PA-højttalere, da de i sagens natur er ret dyre og holder længe. Men jeg håber da, at nogle kan byde ind med mere. Generelt vil jeg vove at påstå, at langt det meste PA med 95dB ved 1W/1 m eller mere vil være godt nok til de fleste. Vil de lyde forskelligt? Ja. Vil de lyde dårligt? Næppe. Det er de færreste af os, der arbejder professionelt på et plan, hvor forskellen i lydkvalitet mellem højttalere i denne prisklasse betyder det store.

​Okay, så ligner de en hel del hinanden de 2 sæt højtalere.
Men jeg kan se at behringer har en wmax på 800 hvor IMG har en på 500, tilgengælnd har IMG en højere og lavere frekvens. Jo flere watt jo højere lyd eller har det intet at sige?

Jeg lavede et anlæg med stage line højtalerene for studenter huset KBH, men fik aldrig rigtigt hørt dem igennem, men de virkede fornuftige nok.:)

Kan desværre ikke samligne med Behringer, kan måske hvis jeg heldig få fiks fakset noget på mandag.:)

​Okay, så ligner de en hel del hinanden de 2 sæt højtalere.Men jeg kan se at behringer har en wmax på 800 hvor IMG har en på 500, tilgengælnd har IMG en højere og lavere frekvens. Jo flere watt jo højere lyd eller har det intet at sige?

​Watt-angivelsen angiver udelukkende, hvor meget de maksimalt kan holde til. Den parameter bruges udelukkende til at vurdere, om højttalerne kan holde til en bestemt forstærker. Hvis forstærkeren kan levere 1000W og højttaleren kun er rated til 500W, skal man passe på.

Hvor højt de reelt spiller bliver afgjort af SPL (1 W/1 m). Det giver meget god mening. Sagt på godt dansk: "Hvor højt (SPL) spiller højttaleren ved 1 meters afstand, hvis man spiller musik ved 1W?" Højttalerne får altså samme mængde input, så den bedste højttaler er selvfølgelig den, der giver mest output udfra dette.

Edited by alexlangberg

​Watt-angivelsen angiver udelukkende, hvor meget de maksimalt kan holde til. Den parameter bruges udelukkende til at vurdere, om højttalerne kan holde til en bestemt forstærker. Hvis forstærkeren kan levere 1000W og højttaleren kun er rated til 500W, skal man passe på.

Hvor højt de reelt spiller bliver afgjort af SPL (1 W/1 m). Det giver meget god mening. Sagt på godt dansk: "Hvor højt (SPL) spiller højttaleren ved 1 meters afstand, hvis man spiller musik ved 1W?" Højttalerne får altså samme mængde input, så den bedste højttaler er selvfølgelig den, der giver mest output udfra dette.

Fedt, allerede meget klogere, tak!

så ser de IMG da udemærket ud. Har i et godt foreslag til forstærker hvis man har sådan 2 IMG højtalere?

Hvis du har plads i budgettet så køb en Pioneer GM-D8604 så kan du altid udvide med en bund eller to sat i parallel og brokoblet på pioneer til næste år. 

Dens strømforbrug ligger på ca. 4ah :)

Den yder ikke for mange watt ift at højtalerne kun har wmax på 500? 

En strømudregning er jeg ikk så skarp på, så sætter jeg de 2 IMG stage Line sammen med en pioneergmd8604 og bruger et 75ah forbrugsbatteri fra marinetorvet, hvor lang tid kan de så spille på det ene batteri?

Der står mere om Pioneer GM-D8604 forstærkeren her:

Vil mene den er mere effektiv end en tk2050 og den kan også køre de IMG højtalere du kigger på. 

Brokoblet kan du få 300w i 4 ohm det er cirka det halve altså 150w. Og der ligger forbruget som du kan læse på ca. 4.4 A.

Batteriet er forbrugs og kan aflades med 80% altså får du følgende regnestykke: 75 x 0.8 = 60ah divider det med strømforbrug på 4.4 A og så finder du frem til at kunne spille i 13.6 timer ved fuld knald. Evt. Så få fat i en solcelle til at lade op med om dagen, der er en der sælger 105w CIGS celler på dba til 500 bobs.

Okay. Det lyder nemt at sætte op. Jeg er dog i tvivl om budgettet holder til solceller oveni. Hvad ville den næstbedste forstærker være? Og hvor godt ville de spille med den?

Eller skal jeg ud i nogle andre batterier for at kunne spille længere tid pr. Batteri? 

Planen er pt. At købe 2 75ah batterier 

Der står mere om Pioneer GM-D8604 forstærkeren her:

Vil mene den er mere effektiv end en tk2050 og den kan også køre de IMG højtalere du kigger på. 

Brokoblet kan du få 300w i 4 ohm det er cirka det halve altså 150w. Og der ligger forbruget som du kan læse på ca. 4.4 A.

Batteriet er forbrugs og kan aflades med 80% altså får du følgende regnestykke: 75 x 0.8 = 60ah divider det med strømforbrug på 4.4 A og så finder du frem til at kunne spille i 13.6 timer ved fuld knald. Evt. Så få fat i en solcelle til at lade op med om dagen, der er en der sælger 105w CIGS celler på dba til 500 bobs.

​Kan forstå at det anbefales en mindre forstærker til at spille om dagen og en større til at spille om natten for at spare strøm.
Mit spørgsmål er om vi kan købe en mindre forstærker, som er mere effektiv rent strømmæssigt, men kan få ligeså god kvalitet og kan spille ligeså højt som pioneer? (tk2050, maxamp20, ta2020,sta508, bassface)
Jeg er nemlig i tvivl om vi får råd til pioneer i år, hvis vi også skal have solcelle op og køre

Vi overvejer at udbygge med 2 cubo15 til næste år og kan i den sammenhæng købe pinoeer, så har vi et super godt anlæg

​Kan forstå at det anbefales en mindre forstærker til at spille om dagen og en større til at spille om natten for at spare strøm.Mit spørgsmål er om vi kan købe en mindre forstærker, som er mere effektiv rent strømmæssigt, men kan få ligeså god kvalitet og kan spille ligeså højt som pioneer? (tk2050, maxamp20, ta2020,sta508, bassface)
Jeg er nemlig i tvivl om vi får råd til pioneer i år, hvis vi også skal have solcelle op og køre

Vi overvejer at udbygge med 2 cubo15 til næste år og kan i den sammenhæng købe pinoeer, så har vi et super godt anlæg

MaxAmp20 kender jeg ikke power og forbrug af, men en ta2020 kan købes for ingen penge dvs. 150 kr. På eBay +/-. Og sådan en om dagen og pioneer om natten ville være ideelt. Hvad lyder jeres budget på 4000.- ca. Hvis det var mig ville jeg se om jeg ikke kunne presse budgettet med 1-2000 ekstra så det hele rykkede i år og er klar til bare at udvide med 2 cubo15 til næste år. BassFace bruger forresten mere end Pioneer hvis vi snakker db1.2 modellen fra BF. Og solcelle med laderegulator er 600. Har faktisk 1-2 liggende du kan købe hvis det var? :)

MaxAmp20 kender jeg ikke power og forbrug af, men en ta2020 kan købes for ingen penge dvs. 150 kr. På eBay +/-. Og sådan en om dagen og pioneer om natten ville være ideelt. Hvad lyder jeres budget på 4000.- ca. Hvis det var mig ville jeg se om jeg ikke kunne presse budgettet med 1-2000 ekstra så det hele rykkede i år og er klar til bare at udvide med 2 cubo15 til næste år. BassFace bruger forresten mere end Pioneer hvis vi snakker db1.2 modellen fra BF. Og solcelle med laderegulator er 600. Har faktisk 1-2 liggende du kan købe hvis det var? :)

​Ah okay. Så du mener at vi får det mest optimale ud af lyden ved at købe en pioneer? Køber vi en ta2020 skal vi vel også have en stepup konveter oveni? Har du solceller med laderegulator liggende?

​Ah okay. Så du mener at vi får det mest optimale ud af lyden ved at købe en pioneer? Køber vi en ta2020 skal vi vel også have en stepup konveter oveni? Har du solceller med laderegulator liggende?

Ta2020 kører 12v så det behøver i ikke, kan se Alfred også har svaret i din anden tråd mht. Amps mht. Maxamp og STA.

Mener jeg tidligere skrev det men solcelle købes af en gut på Amager, laderegulator har jeg 2 stk. liggende på 10A da jeg skal bruge nogle større har jeg fundet ud af. 

Ta2020 kører 12v så det behøver i ikke, kan se Alfred også har svaret i din anden tråd mht. Amps mht. Maxamp og STA.

Mener jeg tidligere skrev det men solcelle købes af en gut på Amager, laderegulator har jeg 2 stk. liggende på 10A da jeg skal bruge nogle større har jeg fundet ud af. 

​Okay. Så skulle budgettet skride kan vi altid nappe en ta2020, dette er den bedste jeg kan finde http://www.ebay.com/itm/MUSE-M20-EX2-TA2020-T-Amp-Mini-Stereo-Amplifier-20WX2-/180682648455 kan i finde en bedre?

Ja jeg overvejer kraftigt at smutte ud og købe sådan en solcelle. Jeg er interesseret i den laderegulator, hvad skal du have for 1?
Større? Det lyder stort, hvad er du i gang med at bygge?

Maxamp er mere effektiv end en ta2020, flere watt, lavere forbrug og bedre bygget, samt sikring af omvendt polaritet og alt muligt gejl. 

Og du behøver ikke volume knap og case hvis du alligevel bygger det ind i anlægget, bare ren forstærker board er billigere, alt kan jo styres på afspilleren.

Edited by Ganon

Maxamp er mere effektiv end en ta2020, flere watt, lavere forbrug og bedre bygget, samt sikring af omvendt polaritet og alt muligt gejl. 

Og du behøver ikke volume knap og case hvis du alligevel bygger det ind i anlægget, bare ren forstærker board er billigere, alt kan jo styres på afspilleren.

Det var tænkt som at anlægget kunne bruges uden selve vognen den er trods alt en smule klodset at rende rundt med ift bare højtalerne og forstærker. Overvejer at spænde den op på et stykke træ med en beskyttelsesplade foran, den skal vel have gode muligheder for at få luft for ikke at overophede? 

Lækkert, volumenknappen er droppet hvis den er fuldstændig ligegyldig ?

​Vil også give ganon helt ret der!

Der er KUN fordele ved at tage en maxamp frem for en ta2020. Er selv rigtig glad for min ^^

​Vil også give ganon helt ret der!

Der er KUN fordele ved at tage en maxamp frem for en ta2020. Er selv rigtig glad for min ^^

​Lækkert nok. Jamen så er jeg ved at være godt klar til at få sat det sammen. En sidste lille ting,  kan det bedst betale sig at købe en maxamp 20 hos canopysound eller har i et link til ebay/amazon?

​Lækkert nok. Jamen så er jeg ved at være godt klar til at få sat det sammen. En sidste lille ting,  kan det bedst betale sig at købe en maxamp 20 hos canopysound eller har i et link til ebay/amazon?

​Og ved at købe hos Canopysound støtter du jo også dem som betaler for det fine website her ;) 

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.