Jump to content
Festivalanlæg dk

Camp Bums - Laura fra 2011 til nu og fremtiden

Klinke
 Share

Recommended Posts

Så er tiden inde til at fokusere på RF15. Efter fantastisk hjælp herfra, er det gået op for os at vi havde gang i noget helt forkert, men det bliver der nu rettet op på. Det vil samtidig sige at ingen af os har nogen viden indenfor opsætning af anlæg og jeg beklager hvis jeg virker som en komplet idiot, men jeg er i indlæringsfasen ;)
Vognen blev lavet i 2011, formål at kunne spille lidt op og holde vores øl kolde:
261815_2061410848536_1763204_n.thumb.jpg270610_2061410008515_8059877_n.thumb.jpg

Den spilede da med nogle små aktive højtalere og vi ville selvfølgelig gerne have noget der kunne spille højere. Derfor købte vi et komplet bilanlæg, fik fat i en masse gamle lastbil og bilbatterier. Vi lavede et par nummerplader, satte fælge på og betrak det hele med vinyl (vinyl er ikke med på billedet). Så vognen 2012+2013 så således ud og vejede et par hundrede kilo:
456902_3426130805682_1426540320_o.thumb.
Grundet bassen brændte af og lidt andre problemer, kom vognen aldrig med 2014.
Jeg har nu sat mig for at det skal spille 100 og projektet er over 2 år at få et habilt anlæg op og stå.
VI skal få solgt det gamle bilanlæg, 2 forstærkere på 1100watt suger lidt for meget strøm, opsætningen simpelthen for dårlig til mobilt anlæg.

Den nye plan mht. anlægget:
- 2 passive højtalere: http://www.disconetto.dk/shop/pa-hoejttaler-pab-112mk2-20995p.html
- Pioneer GM-D8604 forstærker: http://www.thansen.dk/product.asp?pn=-576469469
- Speakon kabel
- 2 x 75ah batterier: http://www.marinetorvet.dk/visprodukt.asp?ProduktID=1129
Strømmen:
- Solcelle http://www.dba.dk/solcelle-cigs-105watt-1611/id-1002512831/
- Regulator 10ampere

Hvis budgettet tillader det, køber vi nogle stativer til højtalerne og får malet Laura så hun ser ung og smuk ud igen.

Gennem vejledning har jeg forstået at dette er et nogenlunde setup til en hel festival uden strømproblemer, da anlægget kan spille cirka 16 timer på fuld skrald og det tager ca. den samme tid at lade det andet op imens.
Jeg har dog nogle få spørgsmål som jeg håber i kan hjælpe mig med.
1: speakon kablet skal sættes til forstærkeren, jeg kan forstå at det skæres over og jeg har så 4 ledninger, sort, hvid, rød, gul. Hvor skal de hver især hen på forstærkeren?
2: Er det nødvendigt med en sikring mellem batteriet og forstærkeren, eller er det helt fint med de sikringer der sidder i forstærkeren?
3: Kan se at DBA annoncen er inaktiv, hvad skal jeg gå efter hvis jeg skal have nogenlunde det samme i kvalitet og pris?

Skulle en af jer have en eller flere af ovennævnte ting til salg, så kontakt mig, vi er meget interesseret!
Der kommer helt sikkert flere spørgsmål som processen skrider fremad.

Til næste år er planen så at udbygge med 2 cubo 12 for at få ekstra god bund i lyden, måske bygge noget lys op på hende, da vi jo har for. og baglygter som ville være oplagte med lys i.
Ser vi meget længere frem kunne man forestille sig at vi satte et anhænger træk på bilen og byggede en campingvogn.

261815_2061410848536_1763204_n.thumb.jpg

270610_2061410008515_8059877_n.thumb.jpg

456902_3426130805682_1426540320_o.thumb.

1: Jeg kan forstå, at du har købt 4 polet kabel, så du skal finde ud af, hvilke ledninger, der faktisk er tilsluttet til højttaleren, så skal du finde ud af, hvilken af disse 2 ledninger der er + og - og så tilslutter du ellers dette til forstærkeren brokoplet. Så får hver højttaler 300 watt. 

2: Det er heøjest nødvendigt. Denne forsikring er for at beskytte dit og andres liv, da et kortsluttet batteri kan eksplodere og sende syre ud over det hele. Det ville være ret kedeligt ;-) Så I skal have en god sikring på omkring de 50 ampere, hvis jeg husker rigtigt. Du må lige researche, hvad max current draw for GMD8604 er. 

3:Jeg har forstået, at han stadigt har dem. Prøv at kontakte ham.

1: Jeg kan forstå, at du har købt 4 polet kabel, så du skal finde ud af, hvilke ledninger, der faktisk er tilsluttet til højttaleren, så skal du finde ud af, hvilken af disse 2 ledninger der er + og - og så tilslutter du ellers dette til forstærkeren brokoplet. Så får hver højttaler 300 watt. 

2: Det er heøjest nødvendigt. Denne forsikring er for at beskytte dit og andres liv, da et kortsluttet batteri kan eksplodere og sende syre ud over det hele. Det ville være ret kedeligt ;-) Så I skal have en god sikring på omkring de 50 ampere, hvis jeg husker rigtigt. Du må lige researche, hvad max current draw for GMD8604 er. 

3:Jeg har forstået, at han stadigt har dem. Prøv at kontakte ham.

​1: Det lyder som en hel del nemmere at købe et 2 polet kabel? Så er det vel bare + til + og - til -? Hvordan finder jeg forresten ud af hvad der går til hvad når det er sådan et stik man kaster ind i højtaleren?

2: Kan det passe at det er denne information jeg skal bruge, Max. current consumption (A/4O) 33.5 A? Hvad hedder sådan en sikring egentlig, synes ikke jeg får meget ud af at søge på ledningssikring :)

3: Korrekt, han sælger dem stadig

Saml dit eget speakon, så ved du selv hvad der er hvad og du kan selv bestemme længden samt det er billigere. Jeg ved at neutrik's er ret gode, og det er dem de fleste bruger :) Der er en masse guides på youtube du kan se :) 

Smart. Men det bedste og mest enkle vil være 2 polet ikke? 

Smart. Men det bedste og mest enkle vil være 2 polet ikke? 

Skulle du vælge bare at købe et færdiglavet 2 - polet speakon og klippe over er det super nemt at skille stikket ad og se hvilken farve der er plus i stikket og omvendt har gjort det samme til her i år. Forresten laderegulator har jeg på 10A som i kan købe. :)

Skulle du vælge bare at købe et færdiglavet 2 - polet speakon og klippe over er det super nemt at skille stikket ad og se hvilken farve der er plus i stikket og omvendt har gjort det samme til her i år. Forresten laderegulator har jeg på 10A som i kan købe. :)

Okay, lyder nu som den nemmeste løsning at købe det færdiglavet, men jeg må lige se på det. 

Perfekt! Hvis du har 2 er jeg også interesseret, bare skriv privat hvad du skal have for den/dem ?

Du kan bare søge fladsikring

Jo tak, kan Den her klare jobbet? http://www.thansen.dk/bil/autoudstyr/hifi/hifi-montering/sikringer/sikringsholder-m.-kabel-t.-fladsikring/n1200267217/pn1223837469/

hvad slags kabler ville du anbefale fra batteri til forstærker? 

Går ud fra et voltmeter er en nødvendighed for at batteriet ikke kommer under de 80%? 

Det kan du selvfølgelig godt, der tænkte jeg ikke over :)  

Alternativt, hvis det er for meget arbejde at holde øje med voltmeteret, kan I investere i et AccuSafe 3.5 http://store.accusafe.nl/modules/accu-bewaking/accusafe-v3-5-geassembleerd

Den sørger for at jeres batteri aldrig falder under 11.5V, og tillader jer at skifte mellem strømforsyning og et batteri som I lyster.

Det var ellers smart. Er det så ligemeget om den kommer på + eller - ledingen? 

Når du siger at den tillader at skifte mellem strømforsyning og batteri, er det så i tilfælde af at det er en mindre forstærker som har en strømforsyning og ikke pioneer GM-d8604 som vel bare skal have strøm direkte fra batteriet eller er jeg helt ved siden af?

Den er formentlig mere brugbar i mindre arrangementer som fx en boominator, hvor du også kan rykke den indenfor. Hvis du så gerne vil spille musik behøver du ikke bruge batteriet, men kan i stedet tilslutte den en strømforsyning på op til 30V (opladere til gamle bærbare virker perfekt her). I jeres tilfælde bliver det måske ikke så brugbart, men hvis du skulle holde en havefest ville du ikke behøve at køre med batteri, men kunne i stedet bare trække en forlængerledning ud i haven!

Den er formentlig mere brugbar i mindre arrangementer som fx en boominator, hvor du også kan rykke den indenfor. Hvis du så gerne vil spille musik behøver du ikke bruge batteriet, men kan i stedet tilslutte den en strømforsyning på op til 30V (opladere til gamle bærbare virker perfekt her). I jeres tilfælde bliver det måske ikke så brugbart, men hvis du skulle holde en havefest ville du ikke behøve at køre med batteri, men kunne i stedet bare trække en forlængerledning ud i haven!

Ah jeg er med. Lyder genialt! mange tak! ?

Ang. Lyd niveau kan se at man mister ca. 10 dB ved at køre direkte gennem telefonen. Så derfor overvejer jeg en Bluetooth receiver. 

Har jeg forstået det rigtig hvis niveauet på lyden bliver højere og det er trådløs musik så man ikke behøver tilslutte afspiller til Jack? 

Ang. Lyd niveau kan se at man mister ca. 10 dB ved at køre direkte gennem telefonen. Så derfor overvejer jeg en Bluetooth receiver. 

Har jeg forstået det rigtig hvis niveauet på lyden bliver højere og det er trådløs musik så man ikke behøver tilslutte afspiller til Jack? 

​Nu er vi nede i småtingsafdelingen, fordi vi snakker indgangssignal, som er ret nemt at have med at gøre.

En computer vil spille højere end en telefon. En telefon vil spille højere end en iPod. Et Bluetooth-modul kan ligge både i den ene eller den anden ende, efter type. Og det kan alt sammen justeres med en lille forforstærker (headphone amp), hvis det bliver et problem. Og når der er tale om så stort et anlæg, gør en sådan ikke rigtigt nogen forskel at have med i. I kan sågar vælge at bruge den som generel volumenkontrol. :)

Edited by alexlangberg

​Nu er vi nede i småtingsafdelingen, fordi vi snakker indgangssignal, som er ret nemt at have med at gøre.

En computer vil spille højere end en telefon. En telefon vil spille højere end en iPod. Et Bluetooth-modul kan ligge både i den ene eller den anden ende, efter type. Og det kan alt sammen justeres med en lille forforstærker (headphone amp), hvis det bliver et problem. Og når der er tale om så stort et anlæg, gør en sådan ikke rigtigt nogen forskel at have med i. I kan sågar vælge at bruge den som generel volumenkontrol. :)

Okay ? troede det var en noget større forskel, men er det ikke mere er der ingen grund til at bruge penge på det ?

Lidt spørgsmål til indstillingen af pioneer forstærkeren.
GAIN - Hvad er det? hvad råder i til den skal stå på
LPF/HPF - ville det være en fordel at køre hpf på den ene og LPF på den anden eller skal det bare være på off?
FREQ - Går ud fra den bare skal stå i midten, hvad bruges den til?

PioneerGM-D9500FInputampControl.jpg

Gain kommer helt an på, hvilken kilde i kobler til forstærkeren. Hvis I har en bærbar, som har et kraftigt udgangssignal, så skal gain være mindre, end når man f.eks. bruger en telefon, som har et lavt udgangssignal. Det må i eksperimentere lidt med. 

LPF og HPF behøves I ikke have tændt, da I, så vidt jeg husker, kører med de Behringer højttalere, som allerede har et indbygget filter. 

Freq indstiller på, hvor HPF og LPF skærer frekvensen ved :-) 

Gain kommer helt an på, hvilken kilde i kobler til forstærkeren. Hvis I har en bærbar, som har et kraftigt udgangssignal, så skal gain være mindre, end når man f.eks. bruger en telefon, som har et lavt udgangssignal. Det må i eksperimentere lidt med. 

LPF og HPF behøves I ikke have tændt, da I, så vidt jeg husker, kører med de Behringer højttalere, som allerede har et indbygget filter. 

Freq indstiller på, hvor HPF og LPF skærer frekvensen ved :-) 

Vi bruger telefon, så gain skal være højt, kan man sagtens smide den på max uden den forvrænger? 

Vi kører med er par stageline højtalere, men samme princip. 

Med andre ord så skal freq være i midten, eller er det ligegyldigt hvis hpf/LPF er slået fra?

Det et forskelligt. Nogle mobiler har kraftigere udgangssignal end andre, så I må lytte jer frem til, hvad den skal stå på :-) 

Ja, hvis LPF eller HPF ikke er slået til, så er det ligegyldigt, hvad Freq står på :-) 

Edited by zaxder

Det et forskelligt. Nogle mobiler har kraftigere udgangssignal end andre, så I må lytte jer frem til, hvad den skal stå på :-) 

Ja, hvis LPF eller HPF ikke er slået til, så er det ligegyldigt, hvad Freq står på :-) 

Helt sikkert. Vi prøver os frem. Jeg siger mange tak ?

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.