Jump to content
Festivalanlæg dk

Hvilket Træ ?

bart
 Share

Recommended Posts

Hej Roskilde open. Vi er en flok teknikglade tøsebørn der er ved at lave en boominator til Roskilde 12. Vi mangler mere eller mindre kun og købe træ - og her bliver det indviklet! Vi har læst os frem til at det bedste er 12 mm Birke krydsfiner med 7 lag ! men alle de billeder jeg har set osv. af den slags træ har været meget mørkebrunt ligesom det træ saturnus bruger på sin post på DIY Audio - men det vi fandt hos XL-byg var næsten helt hvidt ? og så var det 9 lag og hammer dyrt :( Er det dét forkerte træ vi kigger efter ? og hvor har i købt jeres ? På forhånd tak <3

• Replies 58
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Reply To: Hvilket Træ ? haha, jeg tror i er de første piger jeg har set i dette ekstremt mandsdominerede forum. tillykke! :wink: birkefiner er generelt mega dyrt, men er også det bedste. jeg var dog for nærrig og købte i stedet standart finer. jeg købte det i BAUHAUS, hvor jeg også fik det skåret gratis ud i de rigtige mål osv, men det kræver at i lige tegner det op på et papir inden hvordan i vil have det. de runde huller til højttalerne kunne de ikke klare. ofte kan man være heldig at de har nogle pladerester sat ned i pris. prøv at hold jer til 12mm

Reply To: Hvilket Træ ? Desuden fandt vi ud af at der var 10000 vis af forskellige former for krydsfiner :b Birk - fyr - østen et eller andet osv. ville fyr være at foretrække, hvis nu birk bliver for dyrt ? eller hvad?

Reply To: Hvilket Træ ? læs denne guide.. i guiden skriver Phaedras at: "Der er flere materialer som er glimrende at bygge kabinetter af, dog skal man tænke sig om når man bygger et anlæg som skal bruges udenfor hvor der er chance for en regnbyge eller to.. Derfor er fx MDF og spånplade VIRKELIGT dårlige valg til et festivalanlæg.. Derfor er min prioriterede liste af træ til festival anlæg som følger: 12mm Vandfast østenkrydsfiner 12mm Filmet krydsfiner 12mm Birke/fyr krydsfiner (Birk er en smule tungere end fyr, dog er det nemmere at finde en plade uden knaster) Jeg har selv bygget min Boombox i fyr krydsfiner og det var dejligt nemt at arbejde med. Det er minimale forskelle der er på de forskellige typer krydsfiner nævnt her, nogen vil foretrække den ene slags og andre en anden – hovedpointen er blot: HOLD JER FRA MDF OG SPÅNPLADE" så om i vælger østenkrydsfiner, Filmet krydsfiner, Birkefiner eller fyr-krydsfiner har ikke så stor betydning. tag hvad i føler for, eller hvad der er på tilbud og kig ikke så meget på farven. den skal vel også males..

Reply To: Hvilket Træ ? Det træ jeg har brugt i mit design er WISAFORM BIRCH. Det er relativt dyrt men jeg vil vove påstanden at det er også det bedste efter min mening. Farven kommer af at den er coated med det samme epoxylim som er brugt til at lime lagene sammen med, og det er netop den konstruktion der gør at Wisaform Birch er næsten 5 gange så stift som 5-lags fyrkrydsfinér. Wisaform Birch er også 9-lags men aldrig hvidt. Det I har set er nok Wisaform Elephant. Normalt i trælast hedder den gruppe af krydsfinérplader Wisaform Birch tilhører for støbekrydsfinér, og det er specielt udviklet til at være utroligt stift da det skal modstå trykket fra beton der vil prøve at udvide sig når det udvikler varme under hærdningen. Søg på nettet og ring til forhandleren for at få at vide hvilken type det er de har. http://traekoeb24.dk/catalog/product_info.php?cPath=34_23_36&products_id=51 har det til en rimelig pris selvom beskrivelsen er forkert. Det skal være glat/glat, husk at sige det. PS: I er ikke den første pigelejr med en Boominator men det er den første jeg har hørt der vil lave den selv (uden testoronsk hjælp).

Reply To: Hvilket Træ ? Jeg ville bare købe noget fyr. Det er billigt og fint til formålet. Skal ikke kunne svare for hvor meget stivheden i det andet gør for ydelsen, men jeg tror ikke det er alverden - ikke prisforskellen værd vil jeg formode :) Har selv bygget højtalere i fyr og det har været helt fint.

Reply To: Hvilket Træ ? Forskellen er nu temmelig stor, Viktor. Boominatoren er fuldstændig død når den er bygget rigtigt af det rigtige træ. Selv ved max volumen vibrerer den stort set ikke, ikke en gang en lille smule. Og da vibration er lig med tab af bas formåen og farvning af mellemtonen specielt i det vigtige område hvor sangstemmer ligger, så betyder det altså en del.

Reply To: Hvilket Træ ?

[b]

Hannah Petersen

[/b]: Ja okay

icon_smile.gif

Det prøver vi at kigge lidt på

icon_smile.gif

Kunne se på facebook siden at folk har haft god held i Bauhauss ?

https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/431017_10150621115477503_565427502_9316391_99295994_n.jpg

Er det den samme slags træ som du nævner ?

icon_smile.gif

Det er nemlig også “sort” på ydersiden

icon_smile.gif
Det ser sådan ud. Men ring lige først for at være sikker.

Reply To: Hvilket Træ ? Perfekt :D Det bruger vi så! Vi vil lige sikre os at denne model er den nyeste og at alle mål passer ? :Dhttp://sketchup.google.com/3dwarehouse/details?mid=b38916e3d35b9b8e48e7f28fd1e1399b&prevstart=0 Der er et hul i midten til højtaleren - latså der hvor højtalerne mødes ? skal det være der ? troede bare at højtalere skulle limes på træet og ikke højtaler med højtaler ? sagt på en anden måde, hvilken måde passer med målene ? <3

Reply To: Hvilket Træ ? Korrekt, bortset fra at det er 9mm på tegningen. Men det skal altså være 12mm hele vejen over, og ekstra 12mm som ikke behøver at gå hele vejenn over. Det er en fordel at den sidste ikke gør ellers er der ikke pladsen til piezoen i den rigtige position.

Reply To: Hvilket Træ ? Så er kabinettet i fuld gav med at blive savet ud :D Sad lige og læste lidt på forum - og kan se vi muligvis har fået købt den forkerte forstærker :( Vi fandt nemlig en billig amp9basic på DBA vi fik købt til en hundredelap. Kan se at en på forum har smidt dette diagram ud Er det bare sådan det skal forbindes ? eller hvordan gør vi lige det ? :=) Vi har hp10w og så Monacors udgave af ksn diskanten <3

Reply To: Hvilket Træ ? Desuden kan vi se på sketchup modellen at hullet til hp10w skal være 22 cm ? er det ikke lige småt nok ? selve højtaleren er jo 23,5 ? og 26 hvis man tæller der hvor skruerne skal sidde med ? de skal desuden monteres indvendig ikke ? :) Derudover så står der at hullet til ksn skal være 76,7 mm ? men selve tweeteren er kun 7,5 ? :) Er det den forkerte model vi har fået fat i ? eller kan man bare ikke stole helt på de forskellige mål ?

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.