Jump to content
Festivalanlæg dk

MathiasL
 Share

Recommended Posts

Hej!

Er i fuldt igang med mit første anlæg, og i den forbindelse har jeg investeret i 2x 5W solceller. De skal forbindes til et lille 12 volts batteri via en laderegulator.
Mit spørgsmål er: 

Skal jeg serieforbinde eller parallelforbinde de to solpaneller for at få mest ud af dem?

På forhånd tak :-)

Hilsen Mathias

Der står 12 volt.. Ellers er det her de oplysninger jeg har:

- Peak power: 5W
- Maximum power voltage: 17.5V
- Maximum power current: 0.28A
- Open circuit voltage: 21.6V
- Short circuit current: 0.30A
- Power allowance range: +/- 3%

Kredeskou har helt ret. Ville netop gerne vide hvad spændingen var på så man netop kunne finde ud af hvordan man kom tættest på 12v. Men nu de allerede er på 12v skal de bare sættes i parallel.

Tak for de brugbar svar! :-)

http://www.mysolarshop.co.uk/images/sysdiag-connecting-solar-panels-par.jpg

^
Så sådan her ville være helt okay at gøre?

Har også et supplerende spørgsmål.. Læste i et andet forum at man SKAL bruge en diode for at undgå at strømmen løber den forkerte vej (Dvs. fra batteriet til solcellen)
Har en laderegulator på.. Vil denne ikke gøre det samme, eller er en diode nødvendigt?
Og skal jeg sætte nogen form for sikring på?

Mange tak!

Nu er jeg løbet ind i en mindre hovedpine (endnu en)

På min lade regulator er der kun en output port til tilslutning af div. el-apparater. Kan jeg godt bare fyre 4-5 12 volts apparater op i den ports (self. alle + kablerne i + og - i minus portene), eller skal jeg bruge en form for splitter, eller lignende?

Jeg skal have følgende ting der sluger strøm på anlægget:

Forstærker (TA2020)
Music controller+ LED Lys
Bluetooth
Voltmeter
USB-udtag (Sætter jeg nok på et lidt mindre 
separat batteri for sig selv, så hvis opladninger sluger for meget, så kan musikken stadig køre)

Har uploaded et billede af hvordan jeg forstiller mig det hele skal sættes sammen. (med undtagelse af USB-udtag på separat batteri)

Hvad synes i?

Ser det fornuftigt ud, eller er det helt ude at skide?

Tager gerne imod alle små og store forslag med kyshånd!

Boominator Setup PARALLEL.jpg

Hvis jeg ikke er helt gal på den kan du godt sætte de apparater til som du nævner. Du skal jo bare forestille dig at din laderegulator har den samme funktion som dit batteri (ville jeg gætte på). På min boominator har jeg i hvert fald flere ting sat til mit lille 12v batteri og det kan det godt klare, det bruger naturligvis bare mere strøm :) 

Så vidt jeg ved, skal du huske en ensretter diode, hvis den ikke er integreret i solcellen. Som du selv siger, kan strømmen løbe tilbage i solcellen, så at sige, og bruge strømmen fra batteriet.
Jeg har brugt en SCHOTTKY ensretter diode - 3A / 40V fra elextra.

Det er vist allerede diskuteret her: 
http://www.festivalanlaeg.dk/topic/297-solcelleopsætning/

• 3 months later...

Laderegulatoren bør vel have indbygget ensretter. De fleste er reverse beskyttet sikker netop via dioder. Mht. udtaget på regulatoren er det ofte begrænset til en vis ampere styrke feks. samme som regulatoren er påskrevet. Man kan bare droppe udtaget og koble direkte på batteriet via en eller flere passende SIKRINGER som virker til at være et totalt fremmedord her på forum. Det er 12 volt med store strømstyrker der rodes med. Ledninger uden korrekt dimensionering eller sikring smelter og risikerer at brænde ved kortslutning. De fleste regulator udtag er desuden hvilket kan være fint nok, beskyttet mod overafladning således at de automatisk afbryder ved ca. 10,5 volt (på 12 volt systemer) for at beskytte batterierne.

Laderegulatoren bør vel have indbygget ensretter. De fleste er reverse beskyttet sikker netop via dioder. Mht. udtaget på regulatoren er det ofte begrænset til en vis ampere styrke feks. samme som regulatoren er påskrevet. Man kan bare droppe udtaget og koble direkte på batteriet via en eller flere passende SIKRINGER som virker til at være et totalt fremmedord her på forum. Det er 12 volt med store strømstyrker der rodes med. Ledninger uden korrekt dimensionering eller sikring smelter og risikerer at brænde ved kortslutning. De fleste regulator udtag er desuden hvilket kan være fint nok, beskyttet mod overafladning således at de automatisk afbryder ved ca. 10,5 volt (på 12 volt systemer) for at beskytte batterierne.

Sikringer bliver hyppigt omtalt her på forummet, så som et nyt medlem, tror jeg at du skal bruge lidt mere tid på at læse indlæg. 

10,5 volte absolut minimum, og lades batteriet ikke op med det samme, så tager det efterfølgende skade.

Der bliver råbt sikring meget meget meget ofte herinde :) Hvordan du mener det er et fremmedord er mig en gåde ?

• 3 years later...
On 13.7.2015 at 10:16, Viktor said:

Der bliver råbt sikring meget meget meget ofte herinde :) Hvordan du mener det er et fremmedord er mig en gåde ?

sikke en overraskelse fra en admin der svarer. har nogle spørgsmål der skulle gerne svares på indenfor 2 dage hvis det er muligt er serie satte solceller + + eller + - parrallel ++ eller + - hvad med serieparrallel sat solceller husker nemlig ikke hvordan de er sat sammen vær

hurtig med at svare please ASAP

• 3 weeks later...
On 7.5.2019 at 20:09, hoppeloppe aka oliver said:

sikke en overraskelse fra en admin der svarer. har nogle spørgsmål der skulle gerne svares på indenfor 2 dage hvis det er muligt er serie satte solceller + + eller + - parrallel ++ eller + - hvad med serieparrallel sat solceller husker nemlig ikke hvordan de er sat sammen vær

Parallel er + til + og - til -.Første solcelles + kobles til anden solcelles +, og det samme skal gøres med -.

Serie er + til -. Her kobler du den FØRSTE solcelles + sammen med den ANDEN solcelles -, så du til sidst har en + og - fra hver sin solcelle.

On 7.5.2019 at 20:09, hoppeloppe aka oliver said:

Alle os Admins er ved at være nogle gamle hoveder, så det ikke altid vi lige har tid til at svare på alt på forummet 🙂

Min vi har nogle fantastiske og værdsatte brugere som ellers plejer til at være gode.

Victors svar er rigtigt nok, og forskellen er om du fordobler dine watt eller fordobler dine volt.

Det forskelligt hvad der bedst, for nogle regulatorer kan godt tage højere volt ind, fx 24v og give en større lade strøm ved 12v. Det går vi fx. I Tropicana.

@Victor

2 hours ago, Ganon said:

Victors svar er rigtigt nok, og forskellen er om du fordobler dine watt eller fordobler dine volt.

Det forskelligt hvad der bedst, for nogle regulatorer kan godt tage højere volt ind, fx 24v og give en større lade strøm ved 12v. Det går vi fx. I Tropicana.

Det er både rigtigt og forkert. Der er ingen forskel i watt om du parallel- eller serieforbinder. 

Jo højere spændingsforskel jo lavere tab i form af varme gennem ledningerne. Mange herinde bruger de billigste PWM laderegulatorer, og her er det en ulempe jo længere væk fra batteriets spænding, som man kommer. En PWM arbejder med cirka 1 v over batteriets spænding, mens en MPPT arbejder ved panelets spænding, derfor vil man miste rigtig meget effekt ved at køre med 2x 12v solcelle i serie på et 12 v batteri. 

Lad os sammenligne 2 solceller af 100 watt.

solcelle 1: 20 volt, 5 ampere

solcelle 2: 50 volt, 2 ampere 

En PWM vil arbejde med panelet som overstående, altså (vi antager 12 volt batteri):

solcelle 1: 13 v * 5 ampere = 65 watt

socelle 2: 13 v * 2 ampere = 26 watt 

Altså en betydelig forskel. En MPPT vil ikke opleve dette :)

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.