Jump to content
Festivalanlæg dk

Stabil måde at få PA højtalere op i 2m (ca) ?

MarkusHansen
 Share

Recommended Posts

Hey! Jeg står her i år som ansvarlig for at bygge festival anlæg, og da min viden er begrænset på emnet er jeg gået væk fra en stor trækvogn, og regner med at købe 2x JBL JRX m212 (http://www.thomann.de/dk/jbl_jrx_212_m.htm?sid=47046f5e4f9c76eeaedd9d3489738ba9)

Vi har allerede forstærker og batterier osv, og en Cubo18 som spiller bunden noget så tilfredsstillende. 

Mit spørgsmål er som følgende; Hvordan skal jeg dog få 2x 20kg's PA højtalere op i 2 meters højde, uden at de bliver ustabile? Jeg har en  eller anden idé om at folk evt er fulde på Roskilde Festival, og vil nødigt at højtalerne går i stykker, eller endnu værre at festen stopper brat. 

Lige pt er mine idéer som følgende;

1; Standard stativer med parasol fødder som vi fylder med vand derude.

2; Standard stativer med sandsække (tungt og upraktisk) 

3; hjemmelavede 3.5cm tykke jernrør som bankes i jorden med et gevind så man kan komme op i højden (en "pløk" på 40 cm med gevind i toppen) og så et resterende stykke rør på en 160 cm vel, som man skruer ovenpå. Min frygt er bare at et 3.5cm hjernrør er super svært at banke i jorden, selv hvis vi skar det spidst, og, tror ikke det er specielt stabilt når det kommer op i 2 meters højde (Hvilket jo er den ideelle højde for toppe? 

Tak på forhånd! 

Edited by MarkusHansen

Jeg synes nu almindelige stativer virker temmeligt stabile, så længe man sørger for at køre den nederste pind godt langt ned, så benene kommer så langt ud til siderne som muligt. Hvis I køber nogle i god kvalitet, kan de som regel holde op til 50 kg.

Placering betyder også en del. Heller tage dem lidt længere tilbage og op i luften, end at risikere at Fede-Dorit oppe foran udser sig den ene som stripperstang.

Jeg synes nu almindelige stativer virker temmeligt stabile, så længe man sørger for at køre den nederste pind godt langt ned, så benene kommer så langt ud til siderne som muligt. Hvis I køber nogle i god kvalitet, kan de som regel holde op til 50 kg.

Placering betyder også en del. Heller tage dem lidt længere tilbage og op i luften, end at risikere at Fede-Dorit oppe foran udser sig den ene som stripperstang.

​Uden tvivl at stativerne er stabile. Men er overbevist om at ved en stor fest i ens camp vil folk komme til at falde over benene, og vælte hele lortet. Så ville meget gerne finde en løsning som var Fede-Dorit sikker, selvom det selvfølgelig ikke er meningen man skal bruge dem som stripper stang. 

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.