Jump to content
Festivalanlæg dk

Større forstærker!

Nichlas
 Share

Recommended Posts

Hej derude

Jeg havde et anlæg med sidste år, hvor at jeg brugte en ta2020 forstærker til det. Men kunne ikke skrue særlig meget op før forstærkeren slog fra(medmindre jeg skruede helt ned for bassen). Så nu står jeg og gerne vil have en forstærker der kan spille højere i år, og ved ikke hvad jeg skal købe :) vi havde 2 70 batterier med sidste år, og brugte det ene til opladning af tlf, og det andet til selve anlægget, havde ikke brug for opladning under festivalen, så tænker ikke strøm er et problem. 

Højtalerne er 2x Cerwin Vega SL-12 sæt. 

Ved ikke om der skal bruges mere info, ellers må i lige sige til, og på forhånd mange tak!

En Pioneer GMD8604 ville være en rigtig god forstærker. Så kan I også altid udvide næste år :) 
Er det lidt ude for budgettet, så kunne en STA 508 eller en TK2050 også være en mulighed. De 2 sidstnævnte kræver dog en step-up converter, som omformer de 12 volt til 24 volt. 

Jeg ville personligt vælge en Pioneer GMD8604, for man ender altid med at ville bygge større og bedre ;-)

Dog kræver det nok en solcelle, hvis du skal spille hele festivallen..

Edited by zaxder

• 2 weeks later...

"Kræver" er måske lige så meget sagt, STA 508 kan give mere power (selvfølgelig) ved 24 V, men giver stadig langt mere output end ta2020 ved 12 V. STA 508 er som jeg forstår det bare en ny model af tk2050 (det er sikkert mere teknisk end som så). Jeg har en til salg til 700kr, hvis det har interesse. 

"Kræver" er måske lige så meget sagt, STA 508 kan give mere power (selvfølgelig) ved 24 V, men giver stadig langt mere output end ta2020 ved 12 V. STA 508 er som jeg forstår det bare en ny model af tk2050 (det er sikkert mere teknisk end som så). Jeg har en til salg til 700kr, hvis det har interesse. 

​Det er ikke helt korrekt.

Der bliver umiddelbart sagt kræver fordi en STA508 eller TK2050 ved 12v yder ca. det samme som en TA2020, dog med et større idle-forbrug. De kan godt operere i <24volt, men det er altså omsonst at bruge en af de 2 i 12v, da en TA2020 kan give den samme effekt med et lavere strømforbrug. Så hvis man kører i 12v er TA2020 et bedre valg af de 2.

Det er værd at nævne at både TK2050 og STA508 er forstærker-chips, som produceres af hhv. Tripath og STMicro. Der er så flere forskellige producenter som laver forstærkere baseret på disse chips og det er i virkeligheden her at de forskellige forstærkere varierer. F.eks. kan man både købe TK2050 fra sure electronics og mange andre små producenter. Kvalitet og pris hænger oftest sammen her :) 

• 2 weeks later...

Hej igen. 

Først og fremmest tak for svarene, det er rart at der er et forum som dette. 

Angående forstærkeren, så er jeg stadig lidt i tvivl om hvad jeg skal lede efter. Regner med at med den nye forstærker, bliver anlægget det endelige. Og vil helst ikke ud og bruge mere end højst nødvendigt på det(det kommer selfølgelig an på kvaliteten). Findes der ikke en opgradering af ta2020 der kan køre på 12v? Hvis ikke, så ved jeg umiddelbart ikke hvad jeg skal lede efter, når jeg søger efter jeres forskellige bud(er det dem der hedder 2x30W?) Ligeledes ved jeg ikke hvad jeg skal finde af omformer. Har en helt normal omformer der bliver brugt til bil, som der går fra de 12-->24 watt i stikformat, men tænker vel at der vil gå meget strøm til spilde ved brug af den?

Ser helst at med vores 2x70amp batterier, at vi ikke behøver at lade op, men samtidig at anlægget skal kunne fyres mere op, uden at lyden bliver forvrænget. :) 

stepup konvertere er meget billige på ebay, så det er ikke det sværeste. Her ville tk2050 være et godt valg. med hensyn til pioneer'n (som er 12v) er der sikkert en der hurtigt kan regne ud hvad batteri tiden ca. er for dit setup:) 

Jeg har selv lige bestilt en pioneer gm-d8604 på ebay for 1400kr. 

Steup converter:

http://www.ebay.com/itm/New-DC-Converter-12V-to-24V-10A-240W-Step-Up-Boost-Power-Supply-Module-Car-/221464798047?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item339054a35f

Edited by peterbondrup

En 2 kanalet TK2050 bruger cirka 2 ampere, og en Pioneer bruger cirka 4 ampereampere ved fuld smæk. Da du har en samlet batteri kapacitet på 140 Ah, så kan du altså spille henholdsvis 55 timer eller 28 timer, såfremt det er forbrugsbatterier. Ellers skal du trække 20 % fra begge tider :-) 

Altså skal I nok have en solcelle med, så I kan lade jeres batterier op løbende :-) 

Edited by zaxder

En 2 kanalet TK2050 bruger cirka 2 ampere, og en Pioneer bruger cirka 4 ampereampere ved fuld smæk. Da du har en samlet batteri kapacitet på 140 Ah, så kan du altså spille henholdsvis 55 timer eller 28 timer, såfremt det er forbrugsbatterier. Ellers skal du trække 20 % fra begge tider :-) 

Altså skal I nok have en solcelle med, så I kan lade jeres batterier op løbende :-) 

​Okay super! Vil du evt. hjælpe mig med at finde en "passende" TK2050 forstærker? Så jeg ikke går helt galt i byen :) Har ikke forstand på at sammensætte chips osv. i kabinet, så noget jeg ikke behøver at rode for meget med. 

​Okay super! Vil du evt. hjælpe mig med at finde en "passende" TK2050 forstærker? 

Der skulle være en her på siden, som solgte en TK2050 eller en STA508 (stort set samme forstærker) :-) 

I forhold til hvor højt det bliver.. Hvis I fordobler effekten, som forstærkeren spytter ud, så svarer dette til en stigning på 3 dB, og en stigning på 10 DB svarer til at lyden som vi opfatter den, er blevet dobbelt så høj. Sååå.. Det må du selv lige regne på :-) 

(Hvis dette ikke er korrekt, så må en endelig rette på mig, sådan har jeg i hvert fald forstået det) :-) 

Der skulle være en her på siden, som solgte en TK2050 eller en STA508 (stort set samme forstærker) :-) 

I forhold til hvor højt det bliver.. Hvis I fordobler effekten, som forstærkeren spytter ud, så svarer dette til en stigning på 3 dB, og en stigning på 10 DB svarer til at lyden som vi opfatter den, er blevet dobbelt så høj. Sååå.. Det må du selv lige regne på :-) 

(Hvis dette ikke er korrekt, så må en endelig rette på mig, sådan har jeg i hvert fald forstået det) :-) 

​Som jeg har forstået det er dB ikke en lineær kurve, men istedet eksponentiel. Derfor kan man altså ikke snakke om at 10 dB er en fordobling, da det kommer an på hvilken startværdi man har. :) 

​Som jeg har forstået det er dB ikke en lineær kurve, men istedet eksponentiel. Derfor kan man altså ikke snakke om at 10 dB er en fordobling, da det kommer an på hvilken startværdi man har. :) 

Det er en logaritmisk skala, hvorved en forhøjelse på 10 dB svarer til det dobbelte lydtryk :-) 

Ja! Lige netop det er en logaritmisk skala. Det er bestemt udfra forskellen i to effekstørrelser, (eller amplitudestørrelser):
Lp=10*(P1/P2) db. En fordobling af lydenergi giver et forøgelse af lydtryksniveauet på 3 dB.
Altså to højtalere spiller dobbelt så højt som en. 
En subjektiv fordobling af lydtryksniveauet er ca. 10 dB, dvs. en følelse af dobbelt så højt lydtryk er svarende til ca. 10 dB.

Ja! Lige netop det er en logaritmisk skala. Det er bestemt udfra forskellen i to effekstørrelser, (eller amplitudestørrelser):
Lp=10*(P1/P2) db. En fordobling af lydenergi giver et forøgelse af lydtryksniveauet på 3 dB.
En subjektiv fordobling af lydtryksniveauet er ca. 10 dB, dvs. en følelse af dobbelt så højt lydtryk er svarende til ca. 10 dB.

​Men er der ikke kun hvis vi er oppe omkring 90dB? tænker at en logaritmisk vel ikke kan have en fordoblingskonstant på 10dB i alle værdier? Jeg er ikke den store ekspert, håber bare på at kunne lære noget :) 

​Slåfejl? To højtalere spiller netop ikke dobbelt så højt som én. Fordobling af højtalere vil give +3dB. Dette er en fordobling af Lydintensiteten: http://en.wikipedia.org/wiki/Sound_intensity og altså ikke lydtrykket. En lydtryksfordobling er +6dB.

​Men er der ikke kun hvis vi er oppe omkring 90dB? tænker at en logaritmisk vel ikke kan have en fordoblingskonstant på 10dB i alle værdier? Jeg er ikke den store ekspert, håber bare på at kunne lære noget :) 

​Hvorfor kan den ikke det? ;) 

Det er en logaritmisk skala, hvorved en forhøjelse på 10 dB svarer til det dobbelte lydtryk :-) 

​Det er lidt forkert formuleret. Tror du forstår det rigtigt nok, men 10dB er altså ikke det dobbelte lydtryk. +6dB. er det dobbelte lydtryk. 10dB er hvor det menneskelige øre typisk opfatter et lydniveau som "dobbelt så højt".

​Det er lidt forkert formuleret. Tror du forstår det rigtigt nok, men 10dB er altså ikke det dobbelte lydtryk. +6dB. er det dobbelte lydtryk. 10dB er hvor det menneskelige øre typisk opfatter et lydniveau som "dobbelt så højt".

Ahhh, så er jeg med. Tak for det :-) 

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.