Jump to content
Festivalanlæg dk

STA508 forstærker med "set-up converter"

ChristofferSoeholm
 Share

Recommended Posts

Hej derude. 

Jeg sidder og planlægger opsætningen af et festivalanlæg som skal bruges på Roskilde til sommer. Jeg havde tænk mig at finde et sæt mindre PA højtalere, og koble dem til en STA508 forstærker. Der skal gerne knald på lyden, så jeg vil køre forstærkeren på 24V. 

Mit spørgsmål er så, om det er smartest at købe sig sådan en dims her: http://www.ebay.com/itm/NEW-Booster-Power-DC-Converter-Step-Up-Regulator-12V-to-24V-3A-72W-/351150072143 eller om det bedre kan betale sig blot at seriekoble to 12V bilbatterier til 24V?

Der handles på budget her, så det er ret usandsynligt at de bilbatterier vi kommer til at sammenkoble (hvis det er) er ens eller lige brugte. Vil gerne være på den sikre side, men ved heller ikke så meget om sagerne. Håber i kan hjælpe med at finde den rigtige løsning! ;-)

Jeg synes at højtalerne er lige ringet nok for ikke at sige det er et meget dårligt valg, de er opgivet til at have en max spl på 113dB ved 140Wrms @ 8 Ohm, dvs at de har en spl på ca 91.5dB hvilket er ret ringet.

Samtidig er de også på 8Ohm dvs. at du kan afsætte max (24^2)/(2*8) = 32Wrms

I sidste ende kan du derfor med dette setup kun spille 10*log10(36)+91.5 = 107dB

Jeg kender ikke så meget til boominatoren, her må en kyndig lige rette mig hvis jeg tager fejl. Men jeg mener den spiller 115dB dvs at dit setup derfor kun kan levere under det halve lydtryk af en boominator, samtidig med du kun spiller i en retning.

Prøv at find en PA højtaler med 100dB ved 1Wrms

Hvis batterierne ikke er 100 % ens, så skal du under ingen omstændigheder gøre det. 

Den letteste (og billigste) metode er klart at købe en step-up converter, dog er den du linker til ikke kraftig nok. Den skal gerne kunne levere 10 ampere, da forstærkeren kan trække dette i peaks :-) 

Hvis batterierne ikke er 100 % ens, så skal du under ingen omstændigheder gøre det. 

Den letteste (og billigste) metode er klart at købe en step-up converter, dog er den du linker til ikke kraftig nok. Den skal gerne kunne levere 10 ampere, da forstærkeren kan trække dette i peaks :-) 

Batterierne behøver ikke være 100% ens, det er bare det dårligste batteri der bestemmer kapaciteten. 

Når det så er sagt, vil jeg klart også foretrække en step-up converter... :) 

Okay, har kigget lidt på mulighederne. 
Ville det være bedre bare at købe enheder og lave en Halfinator box?:

2 x http://www.ljudia.no/produkter/hoyttaler/element/element/10/p-audio-hp-10w

4 eller 2 x http://www.thomann.de/dk/monacor_ksn_1001.htm

Lave en Halfinator box og finde en passende forstærker? - Støder konstant på den der Maxamp 20 forstærker på nettet, men kan den virkelig spille så højt af sådan en lille skid at være? 2x25W?  

hvis du vil gøre det nemmere, og spare porto så du kun skal have tilsendt fra et enkelt sted - så kan du finde en samlet pakke til en halfinator her:

http://canopysound.dk/da/halfinator-pakke

Alternativt kan du finde komponenter her også:

http://www.bluearan.co.uk/index.php?search=halfinator&x=0&y=0&stk=Any+Stock+Availability&perp=10

Og ja du får ret meget lyd ud af en Maxamp20.... Min boominator mini leverer i hvertfald ret godt! :)

Batterierne behøver ikke være 100% ens, det er bare det dårligste batteri der bestemmer kapaciteten. 

Når det så er sagt, vil jeg klart også foretrække en step-up converter... :) 

​Det skal være 100 % ens batterier, og det er jeg ikke den eneste, som mener. http://www.festivalanlaeg.dk/topic/862-batterier-i-serie-risikoen/#comment-862

​Det skal være 100 % ens batterier, og det er jeg ikke den eneste, som mener. http://www.festivalanlaeg.dk/topic/862-batterier-i-serie-risikoen/#comment-862

​Det ved jeg godt der er flere der siger. Faktum er bare at du sagtens kan gøre det uden de er 100% ens. 

Jeg har selv gjort det en del gange. Du opnår bare klart det bedste resultat ved at have ens batterier. 
Det eneste der skal være ens fra dem er spændingen. Altså kan du kun koble e.g. 12v med 12v og ikke 12v med 6v. 

Som sagt, hvis du har 2 batterier, begge på 12v, men et der har en kapacitet på 12 Ah og et på 7.2 Ah så kan du godt parallelkoble dem til 24v; men du vil kun have 7,2 Ah at arbejde med. Dette skyldes at det er det "svageste" batteri der bestemmer kapaciteten. Jeg har testet det både med LiPo, Bly batterier, syrebatterier osv. 

Abeburet - Jeg har kigget på Canopysound.dk, men de har vist ikke tingene på lager. Jeg har til gengæld fået læst lidt op på tingene, og har fået lavet mig det der lyder til at være den optimale indkøbsliste. 

Jeg har lige tegnet det ind, som jeg går ud fra det skal sættes sammen på billedet.

Det her er hvad jeg tænker på at købe hjem: 

2x P.audio 10W

2x Piezo horn MPT-001

Maxamp 20 forstærker

3,5mm Jackstick JST-PH kabel (det passer vist i Maxamp 20'eren)

- Så er der selvfølgelig det med at lave selve kassen, men det har jeg ikke lige fået læst op på endnu.. :-)

bom bom.jpg

overvej evt. lader, voltmeter + on/off knap hertil samt om du vil have volumen kontrol på bæstet eller ej. Maxamp20 kan give dig begge muligheder :) enten kan du sætte et 10kOhm pot på eller bare bruge den jumper der er med som standard.

Med en jumper sætter du egentlig bare en lus mellem de 2 ben og sætter derfor forstærkeren til at spille ved max konstant - du vil derfor bare bruge volumen kontrollen på din telefon/MP3 afspiller. 

Jeg tror jeg smider et voltmeter på, men nok ikke sætte lader i, men i stedet gøre det muligt at tage batteriet ud og lade det. Det er lidt billigere. :-)

Tror bare jeg vil gøre brug af den jumper (ved ikke hvad en jumper er) der er med så. Er det bare sådan den bliver leveret (altså så den spiller på max konstant) eller er det noget jeg selv skal pille ved? 

Kan det passe, at det alternativt er sådan en her jeg skal have fat i? http://store.accusafe.nl/metalen-potmeter-linear-10k-gesoldeerd-op-jst-ph-kabel 

Ja det er sådan en der, jeg har sat det i mit anlæg - men du har ærligt ikke brug for det..... Du kan sagtens styre volumen fra din telefon. 

Det er kun hvis du VIL have en ekstra volumen kontrol på.

Forstærkeren står bare til max gain når du har den jumper på, sidder så vidt jeg husker allerede på de ben den skal når du får leveret en maxamp20. 

En jumper er en lille plastic hætte med nogle kobbertråde eller lignende, du sætter på 2 ben for at skabe forbindelse (http://pad3.whstatic.com/images/thumb/2/2e/Reset-Your-BIOS-Step-5.jpg/670px-Reset-Your-BIOS-Step-5.jpg ) 

Med en jumper sætter du egentlig bare en lus mellem de 2 ben og sætter derfor forstærkeren til at spille ved max konstant - du vil derfor bare bruge volumen kontrollen på din telefon/MP3 afspiller. 

​Jeg har ikke lige stødt på en jumper før, skal man altid bruge det på sit amp-board hvis ikke man har en volumen-knap? Eller er det specifikt for MaxAmp'en?

Lyd-signalet på MaxAmp20 bliver sendt gennem hvor potmeteret normalt ville være. Siden du ikke har et potmeter til at styre volumen, sætter du jumperen på. Jumperen fungerer ved at danne en bro mellem de to pinde som potmeteret ellers ville regulere. Der er ingen modstand i jumperen, så derfor kører signalet gennem ved sin oprindelige styrke, og du kan nøjes med at justere det via din telefon :)

Abeburet - Jeg har kigget på Canopysound.dk, men de har vist ikke tingene på lager. Jeg har til gengæld fået læst lidt op på tingene, og har fået lavet mig det der lyder til at være den optimale indkøbsliste. 

​Hvis du stadig er interesseret i vores pakke har vi et par stykker på lager endnu. Du får alt hvad du skal bruge af elektronik og der følger connectors med til MaxAmp samt en guide hvor der står alt hvad du skal vide om selve byggeriet ;)

​Det ved jeg godt der er flere der siger. Faktum er bare at du sagtens kan gøre det uden de er 100% ens. 

Jeg har selv gjort det en del gange. Du opnår bare klart det bedste resultat ved at have ens batterier. 
Det eneste der skal være ens fra dem er spændingen. Altså kan du kun koble e.g. 12v med 12v og ikke 12v med 6v. 

Som sagt, hvis du har 2 batterier, begge på 12v, men et der har en kapacitet på 12 Ah og et på 7.2 Ah så kan du godt parallelkoble dem til 24v; men du vil kun have 7,2 Ah at arbejde med. Dette skyldes at det er det "svageste" batteri der bestemmer kapaciteten. Jeg har testet det både med LiPo, Bly batterier, syrebatterier osv. 

​Kan det ikke give problemer at bruge forskellige batterier fra forskellige producenter da der ofte er en lille forskel i spændingen fra producent til producent?

​Kan det ikke give problemer at bruge forskellige batterier fra forskellige producenter da der ofte er en lille forskel i spændingen fra producent til producent?

Det er som regel en minimal forskel. Hvis forskellen er 12.3v og 12.4v så burde du ikke have et problem. Men jeg kan lige så godt sige, at jeg også selv har valgt en stepup converter fordi du undgår meget bøvl :) 

Det er som regel en minimal forskel. Hvis forskellen er 12.3v og 12.4v så burde du ikke have et problem. Men jeg kan lige så godt sige, at jeg også selv har valgt en stepup converter fordi du undgår meget bøvl :) 

​All right :)

Det kan godt være at man undgår meget bøvl, men tilgengæld mister man også noget effekt :D Mener at sådan en step-up converer normalt kun har en effektivitet på omkring 85-90%.

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.