Jump to content
Festivalanlæg dk

JamCamp
 Share

Recommended Posts

Hej folkens. Vi er en gruppe drenge, der skal lave et anlæg til en camp i Dream City (Jam Camp). Formålet med vores camp er, at man kan komme og jamme på instrumenter, som skal køre igennem det anlæg vi skal bygge. Her snakker vi om guitar, bas, keys og vokal. 

Vi kender et live/party-band der mangler et pa anlæg, og som derfor gerne vil købe højttalerne efter Roskilde. Budgettet er derfor rimelig højt (omkring 5000-10000) Vores tanker har været på 2 stk titan 48 og et par omnitop 12. 

Da vi kommer til at bo i dreamcity, behøver anlægget ikke at være mobilt, og vægt har heller ingen betydning.

Men vi har lige et par spørgsmål:

- Er Titan 48 et par gode bundkasser til live instrumenter, eller skal vi helller kigge efter cubo 15?

- Er 2 Omnitop 12 nok til at kunne følge med et par Titan 48, og er Omnitop både mid og top range?

- hvad vil prisen være for materialer og enheder til til 2x Titan 48 og 2x Omnitop12?

Håber i kan hjælpe os!

Hilsen Jam Camp

Har I prøve at lave et budget? Har svært ved at forestille mig to Titan 48 og to OT 12 for under 10.000 kr. Især hvis det skal være godt træ og de "fede" enheder.
Omnitop 12 er toppe, og skal spille sammen med sub(s). I skal nok ikke være bekymret for, om toppene kan følge med bundene. Toppene spiller absurd højt, I kunne godt have 4 stk Titan 48 under.

Jeg har brugt ca. 2800kr pr. Titan48 jeg har bygget, grundet jeg bruger Klasse A 12mm krydsfinér i birk. Jeg valgte også de gode drivers, nemlig Kappalite 3015LF. Så i skal regne med 5600kr til 2 subs hvis de skal være fede, og omkring 1800kr pr. omnitop12? Det vil sige 3600. Forstærker til det hele: GM-D8604, 1800kr. 

Subs: 5600kr

Toppe: 3600kr

Forstærker 1800kr

11.000 kroner lige der. Så er der træ til selve konstruktionen af jeres anlæg, ca. 1000kr. Ledninger, sikringer, batterier samt måske noget lys, 1600kr

13600kr :) 

Det er dog også med topkvalitets træ, men det er det værd! (alle beregninger er MEGET rough. Lav selv beregninger til præcis det i vil bruge i jeres toppe/subs samt lys/ledninger/batterier/træsort osv. for et præcist budget). 

Måske i skulle bygge 2x Cubo15 og 2xOmnitop12? Så spar lidt på lys osv. her i år, så næste år kan i udvide jeres lys og muligvis 4xCubo15. 

Edited by vesthardt

Tak for de hurtige svar, det er for fedt!

Jeg har lige lidt flere spørgsmål.. ;)

Skal man seriøst bruge 1000 kr på træ pr. Titan? Jeg har ingen anelse om hvor meget betydning kvaliteten af træet har for lyden, men synes det lyder af lidt meget?

Hvilke enheder bruger man til Omnitoppen?

Og er Titan og Omnitop gode til "live" lyd, altså lyd fra instrumenter, og hvor mange mennesker vil dette setup kunne spille op, hvis man ikke befinder sig på Roskilde, men derimod indenfor med fx en Lab forstærker?

Jeg ved ikke om titan bruger 18mm, men selv 18mm har jeg aldrig stødt på det til over 1000 kr pladen. På Bygmax koster en 18mm birkekrydsfiner B/BB WBP 789 kr. Vi har brugt en 18 mm støbefiner til en 400-500 kr og det fungerer fremragende. 

Titan er 12mm. 

Og ja, kvaliteten af træet har betydning. Det er specielt noget der er vigtigt i en subwoofer, hvor du vil have et materiale så stift som muligt, så der afsættes minimal energi i træet. Vibrationer i et kabinet virker absorberende og bass-performance forringes deraf, hvis der ikke bruges gode materialer. Det værende sagt, så kan man altså godt bygge dem i fyr, som er noget billigere, uden at det har fatale konsekvenser (jeg byggede mine i fyr, og de lød stadig fremragende). Det vigtigste er sådan set bare at man er grundig og får lavet et kabinet uden leaks :) 

Og du kan næsten ligeså godt regne rundhåndet med tallene, for der vil altid være lidt uforudsete udgifter, som du ikke lige havde forudset :) 

Ja og afhængig af hvor brede du laver Titan48 skal man bruge ca. 2 plader til hvert kabinet. Lavede mine 50cm brede og brugte lige over 2 plader pr styk. Så jo, til Titan48 kan du sagtens komme op på de 1000kr for træ pr. styk. Du kan dog godt spare, fyret som viktor nævner lyder som en god løsning. 

Tror vi følger rådet fra Viktor med at bruge fyr. :)

Jeg har hørt at jo bredere man bygger dem, jo bedre lyder de. Og da det ikke skal bygges på en vogn, er størrelsen jo ikke et problem. Så hvor bredde er største?

Og er der nogle der ved, hvor mange mennesker dette setup ca. kan spille op, hvis man befinder sig indenfor med en fx Lab forstærker?

Du kan bygge single cabs med 15" drivers  helt op til 36" ekstern bredde, eller 91,44cm brede. Men sørg for at du får paneler med en helt lige overflade (uden hulninger ved knaster osv.) da det gør performance meget værre. Ifølge billfitzmaurice.com er 2 kabinetter nok til 300 mennesker, men det er indendørs. Så regn med omkring 100-150 :) 

Jeg tror ikk de bliver så brede, vi skal jo også lige kunne få dem igennem en dør ;)

Men som sagt skal anlægget efter Roskilde primært bruges til live-optrædelser indenfor. Kan omnitoppene godt følge med titanerne der? Og kan Titan godt gå dybt nok ned til en bas og stortromme?

Og til sidst, kan det passe at man skal bruge, Eminence Beta-12A-2 til Omnitop 12? http://www.thomann.de/dk/eminence_beta12.htm

Tak for alle de hurtige svar, det er virkelig lækkert! 

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.