Jump to content
Festivalanlæg dk

KHesse's Boominator 2015

KHesse
 Share

Recommended Posts

Så blev det endelig min tur! Efter have at have researchet, googlet, set videoer, og sparet op siden september, har jeg endelig købt billet til Roskilde, og dele til min Boominator! Jeg glæder mig som et lille barn til at komme i gang med at bygge. Jeg skal en tur i Johannes Fog i weekenden for at købe træ, lim, fugemasse, skruer og alt det blandede. I går købte jeg næsten alle de nødvendige dele fra Accusafe og Elektronik-Lavpris, og regner med at jeg kan begynde at bygge i starten af maj!

Jeg har vedhæftet min indkøbsliste, så I alle kan se hvad jeg har købt osv. Med de priser jeg har skrevet ind, løber det op i lige mere end 3000 kr, men det er eks. fragt og moms, så den samlede pris kommer formentlig til at ligge omkring 3,5-4k når man medregner det, plus de ting jeg ikke lige har kunnet finde på Fog's hjemmeside.

(Indkøbslisten er opbygget sådan at "1" i "købt?" kolonnen sætter den resterende pris til 0 kr. Hvis I skifter den til 0 viser den pris*antal. På den måde kan jeg holde styr på hvad jeg har købt, og hvor meget de resterende ting kommer til at koste).

En ting som jeg har siddet og diskuteret med mig selv er den bedste måde at forbinde telefoner til anlægget på en idiotsikker måde. Jeg havde overvejet at tage et 3.5mm kabel, skære det over på midten, og så tage de tre wires indeni og montere i et speakon eller XLR stik, hvor jeg så monterer en panel-connector i kassen, som låser forbindelsen fast. Er der nogle af jer som har haft succes med noget lignende? Umiddelbart bliver jeg forvirret, når jeg sidder med et overskåret 3.5mm kabel, da der er en rød wire, en hvid wire, samt nogle kobbertråde som omkranser de to. Jeg tænker at rød og hvid er højre/venstre, og de resterende kobbertråde er en form for fælles jord? Eller er det et helt håbløst foretagende, og jeg skal bare holde mig til at bruge en normal 3.5mm forbindelse?

Jeg glæder mig til at kunne opdatere mere herinde!

Edit 14. maj 2015 - Jeg har opdateret Parts list.xlsx

Parts list.xlsx

Edited by KHesse

Du har helt ret med hensyn til dit jack stick. Det er fælles jord. Hvis du vil have stereo skal du benytte dig at jorden når du lodder skidtet sammen, men hvis det er fint med mono kan du bare nøjes med rød og hvid :)  
Jeg har ikke prøvet med XLR stik, men jeg ville som abeburet skriver montere et hunjack. ellers kan du købe et bluetooth modul, hvilket fungere ret godt (det koster bare en smule strøm).

monter et hunjack i boominatoren..... det er klart det nemmeste. 

​Mit eneste problem med hunjack er, at alle de hunjack jeg har arbejdet med indtil videre er bredere i huset, end ude på spidsen som man stikker gennem pladen. Det gør det meget sværere at bore et pænt hul, da den første del af hullet skal have en hvis diameter, mens den sidste mm af hullet skal have en mindre diameter. Som fx den her http://s3.showmecables.com/images/catalog/product/3-5mm-Stereo-Jack-Panel-Mount-Connector-Metal-1.jpg. Derfor leder jeg efter løsninger som er nemmere at indarbejde.

Problemet med kablet som du linker til er, som jeg ser det, at 12mm træ er for tykt til at kunne montere det, right?

Hvis du ikke har samlet det hele, kan du på indersiden fræse træet lidt ned, så stikket passer bedre? 

Du har helt ret med hensyn til dit jack stick. Det er fælles jord. Hvis du vil have stereo skal du benytte dig at jorden når du lodder skidtet sammen, men hvis det er fint med mono kan du bare nøjes med rød og hvid :)  
Jeg har ikke prøvet med XLR stik, men jeg ville som abeburet skriver montere et hunjack. ellers kan du købe et bluetooth modul, hvilket fungere ret godt (det koster bare en smule strøm).

Jeg er lidt i tvivl om hvad du mener, men hvis man vil have mono er det enten rød sammen med stel eller hvid sammen med stel.

Jeg ved ikke om du måske kan brude det her stik​
http://www.thomann.de/dk/sommer_cable_hij35sefd.htm

Det jeg har gjort er at bore hele vejen igennem pladen med samme diameter som det bredeste af hun-jackstikket, sat en møtrik på der er lidt bredere end hullet, dykket hullet, sat hun-jackstikket igennem pladen med lim, sat møtrikken på, trykket det ned så det sidder i niveau med pladeoverladen. Det ser rigtig fint ud, så længe man lige tænker sig om :) 

Jeg er lidt i tvivl om hvad du mener, men hvis man vil have mono er det enten rød sammen med stel eller hvid sammen med stel.
Jeg ved ikke om du måske kan brude det her stik​
http://www.thomann.de/dk/sommer_cable_hij35sefd.htm

​Det kan du sagtens bruge, det passer til montering i en D-size udskæring, så hvis du køber sådan en plade:
http://www.thomann.de/dk/adam_hall_8708_schale.htm
Kan ​du montere jack-stik og et speakon/powercon.. eller en tænd sluk knap.
Mener thomann har en der passer til en D-size udskæring. Så sparer du kræfter på selv at skulle bore huller.

Det jeg mener er at hvis du ikke bruge jord/stel får du monolyd. Bruger du jorden får du stereo - jorden skal bruges på den "lange" terminal på jack-stikket.
http://media.tumblr.com/tumblr_mc9gib3y521qf00w4.jpg

Så er jeg endelig i gang. Er lige kommet tilbage fra Fog, og fra den tur har jeg lært 2 meget vigtige ting:

1: Det er dyrt at få skæret sit træ på deres maskiner. Jeg kunne købe en hel 1220x2440mm krydsfinerplade for 300 kr, og så selv skære den ud hvis jeg følte for det. Prisen i alt for det træ jeg skulle bruge + skær på deres maskine? 748 kr... Av for den. Jeg håber dog det har været prisen værd, at jeg nu er sikker på næsten alle stykkernes størrelse.

2: Ja, næsten alle. Lektion 2 er aldrig at tage i byggemarked efter en druktur. For i stedet for at bede om to plader af 39,3x27,6, kommer du til at bede om to styks af 93,3x27,6. Så nu er det frem med rundsaven, og så få skæret den plade til. På den lyse side har jeg nu noget resttræ jeg kan bruge hvis noget går helt galt!

Jeg når nok ikke lavet så meget mere i dag, men næste punkt hedder i morgen at få skæret mine træplader til med rundsaven, og så få bygget en circle jig til min overfræser, så jeg kan komme i gang med at lave huller til woofers!

IMG_20150418_111801.jpg

Så blev det jul, eller noget der minder om det i hvert fald! Fik min pakke fra AccuSafe i går, og jeg må sgu sige at HP-10W'erne er virkelig lækre! Glæder mig til at bygge i næste uge :D

Et spørgsmål til de kloge derude: Jeg har rodet gennem mine kopbor, og har desværre ikke et på 68mm, som hullerne i bracen ellers skal være. Jeg har dog et på 66mm, og et på 71mm. Vil 66mm/71mm gøre en stor forskel for lydkvaliteten? Eller skal jeg prøve at fikse dem med min overfræser i stedet?

Et spørgsmål til de kloge derude: Jeg har rodet gennem mine kopbor, og har desværre ikke et på 68mm, som hullerne i bracen ellers skal være. Jeg har dog et på 66mm, og et på 71mm. Vil 66mm/71mm gøre en stor forskel for lydkvaliteten? Eller skal jeg prøve at fikse dem med min overfræser i stedet?

​Det vil ikke gøre videre forskel :) Brug 71mm, så tager du lidt ekstra vægt af anlægget (omend meget lidt)

Så starter vi i morgen! Jeg har lige stået i værkstedet og målt på dette og hint, og er kommet i problemer med mit voltmeter. Jeg har købt dette voltmeter (ligner det også er hvad dkvolt sælger her), og jeg kan SIMPELTHEN ikke få "benene" eller hvad man kalder dem, på siden til at bevæge sig. Jeg havde forestillet mig den skulle fungere nemt som andre komponenter med snaplås, men uanset hvor meget vold jeg bruger, kan jeg ikke få dem til at bevæge sig det mindste... Er der nogle her som har det samme voltmeter, og har prøvet noget lignende? Eller må jeg bare give op på den, og købe et andet i stedet?

Så skete der endelig noget med anlægget! Jeg har haft fri hele dagen (hurra for gymnasiet), og det begynder at tage form. Jeg har fået skåret alle de nødvendige huller i baffles, samt huller til elektronikrummet. Det skal dog siges, at det ikke har været uden problemer.

Efter at have lavet 2½ hul med min overfræser+circle jig, knækkede mit bit pludselig. Så var det ellers at finde stiksaven frem og være forsigtig på udskæringerne.

Til tweeters har jeg studeret SketchUp filen flere hundrede gange, og har altid gået ud fra at jeg skulle bruge det firkantede hul til mine tweeters. Pludselig går det jo op for mig, at jeg skal have et rundt hul, og ikke en firkant til MPT-001. Heldigvis var det kun den første udskæring jeg var begyndt på, så jeg tror stadig at det hele kan reddes hvis jeg tænker mig lidt om.

Alt i alt, dejligt endelig at komme i gang. Ville gerne have nået lidt mere, men sådan blev det ikke. Fredag er en helligdag, så forhåbentlig bliver der også tid til et par timers arbejde der. Planen er i hvert fald at få monteret woofers + tweeters, samt lavet alle huller i center braces på fredag!

Billeder - https://onedrive.live.com/redir?resid=f636da1806589268!7634&authkey=!AGTfzOzM5V2o7lY&ithint=folder%2cjpg

Planen i morgen er somt sagt at montere woofers + tweeters, men jeg har et spørgsmål vedrørende det. Jeg har flere steder hørt at det er nok at bruge fugemassen til at montere elementerne, da kassens konstruktion holder alting sikkert på plads. Men præcis hvor meget skal der bruges? Skal jeg bare give den en omgang oven på woofers?

Eller hedder det baffle- fugemasse - højtalergitter - fugemasse - woofer - mere fugemasse?

Andre steder har jeg set at nogle har brugt metriske skruer til at montere deres elementer, sikkert for at give det lidt ekstra sikkerhed. Jeg går ud fra at de bare har boret forsigtigt gennem højtalergitteret der hvor skruerne skal være? Som jeg ser det er fordelen med det setup at man "kun" behøver fugemassen til at gøre kassen lufttæt, og ikke også til at holde elementerne på plads. Hvad er det foretrukne setup her på forummet?

Nu er jeg endelig færdig med at bore og skære alle huller, og er sådan set parat til at samle min Boominator. Jeg prøvede at sætte tingene sammen tidligere, bare for at få en idé om hvordan det kommer til at se ud, og stødte på et mindre problem... Nemlig at jeg har nogle millimeter luft i overskud, som set i billedet. Lige umiddelbart ligner det at det er ca. 12 mm, så er min løsning her at bore et stort hul i min center brace, og så sætte enhederne helt sammen vha. det kemiske metal? Eller har jeg fucket noget op gevaldigt et andet sted, som I lige kan se ud fra billederne? :3

Billeder - https://onedrive.live.com/redir?resid=f636da1806589268!7634&authkey=!AGTfzOzM5V2o7lY&ithint=folder%2Cjpg

IMG_20150502_190354.jpg

ESO, ja det frygter jeg lidt, men jeg har fået det hele skæret på hos Johannes Fog i deres trælasthandel, så alting burde være på millimeteren... Nu sidder jeg lige og kigger i albums inde på Boominator Facebooksiden, og der ser jeg fx i "Mathias Vandels Boominator", at han har skåret et hul til sine woofers. Link

Og her er en som Phaedras har lavet, hvor de også er lige op af hinanden. Ved dog ikke om den gælder, da den tilsyneladende er uden center brace. Link

Jeg tror jeg i morgen prøver at sætte dem mod hinanden uden center brace, og hvis alting så passer kan jeg jo gå ud fra at problemet ligger der. Så må jeg jo bare i gang med at lave et hul som woofers kan røre hinanden gennem.

Hvis det kun er den ene side, som mangler 12 mm, så burde du også lige tjekke, om der er noget, som ikke er super skævt. Det burde det jo være, siden du kun mangler 12 mm det ene sted. 

Er der nogle utætheder i din kasse, så vil dette nemlig forringe lyden, så det er godt lige at få styr på, præcis hvad der er galt, således at du kan rette op på det :-) 

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.