Jump to content
Festivalanlæg dk

Cubo 15

Hvimsen
 Share

Recommended Posts

Hej Alle!

Jeg har et lille nemt festivalanlæg fra sidste år bestående af 2 behringer 212xl. Det opgrader vi i år med en cubo 15 extended i bunden og de 2 behringer som toppe kørt af en pioneer gmd-8604. Pioneer'en er kommet hjem og den spiller lækkert! :-) Jeg står desværre bare i det problem at jeg ikke kan få lov til at downloade bygningsplanerne til en cubo 15 (med kappa 15 LF driver) inde på freespeakerplans hvor jeg har oprettet en konto? Når jeg trykker på downloadlinket siger den: "Error, You are not authorized to download the selected file".

Er der nogen der kan hjælpe mig med at sende de rigtige filer, eller ved hvad der er galt? :-)

Mvh. Johannes

Link dødt link rettet 4. marts 2016 http://wfind.dk/festivalanlaeg/Cubo15/cubo15stuff_william.zip

Here 
you go. Planer, 3D model (der mangler dog afstivningerne fra bafflen langs frontpladen til toppen. Det fixer jeg lige om lidt... ;)
Har også lavet en skæreplan.
Slå dig løs :)

https://www.dropbox.com/sh/wm5nsj3wytaqtbl/AACFoJbk2YbWe8oNJCKGIE4Ca?dl=0

Here ​
you go. Planer, 3D model (der mangler dog afstivningerne fra bafflen langs frontpladen til toppen. Det fixer jeg lige om lidt... ;)

​Uuuh, hvor lækkert :D
Skal den sketchup ikke op i samlingen på sitet her? :) 

https://www.dropbox.com/sh/wm5nsj3wytaqtbl/AACFoJbk2YbWe8oNJCKGIE4Ca?dl=0

Here ​

Tusind tak William! Det er sku lækkert! :-) Så er det bare om at komme i gang jo :D

• 3 weeks later...

Sharing is caring

Hej igen William! 

Endnu en gang tusind tak for de gode uploads. Jeg er desværre blevet i tvivl om hvordan din indkøbsliste fra Thomann hænger sammen i cubo'en. Hvorfor har du købt 2 forskellige xlr kabler og 2 af hver til 2 cubo'er? :-) vil det sige at jeg skal have et af hvert til en cubo? (Og i hvilken sammenhæng? Troede bare jeg skal købe et enkelt xlr kabel og klippe det over på midten?)

Mvh. Johannes

Du skal slet ikke købe xlr kabler, men derimod speakon. Har ikke optimeret mappen her til andre, så skal ikke kunne sige om der er andet der ligger i blandt hehe, anyway. Grunden til at jeg har valgt at købe forskellige kabler er den måde jeg har opbygget mit anlæg på.

Jeg har en forstærkerkasse med en TK2050 til mine toppe og en Bassface db1.2 til mine bunde. I kassen er monteret 4-polede speakon stik så jeg på +1 og -1 kan sende det forstærkede signal til mine toppe fra TK2050'eren og på +2 og -2 kan jeg sende det forstærkede signal fra Bassfacen til mine Cubo'er.
Der trækkes så et 4-polet (vigtigt) speakon kabel fra kassen til en Cubo og inde i Cuboen sidder der så en lus fra +1 og -1 der går over i stikket ved siden af hvorfra der så kan trækkes et kortede speakon kabel videre op til mine toppe.

Jeg håber det gav mening :)

På denne måde kan jeg også lade være med at bruge cuboerne og bare smide toppene til forstærkerkassen, en negativ ting er dog at mine Cuboer kører på +2 og -2 i speakonkabler, så hvis jeg vil bruge dem i en anden sammenhæng så skal de rykkes over på +1 og -1 hvis nogle andre vil spille med dem. Dette kan fikses med en kabelkonverter af en art, det kan man hurtigt selv lave hvis behovet er der

Tusind tak for hjælpen!!! :-) 

tror jeg forstår det meste! :-) 

Jeg har nu fået købt speakon kabel, håndtag, Kappa 15 lfa og 2 styks Neutrik NL8, 8 pol speakon (vidste ikke om jeg skulle bruge 2 eller 1, så købte 2 for en sikkerhedsskyld)

Jeg er desværre i tvivl om hvordan jeg forbinder Neutrik'sne til Kappa 15 enheden? :/ og har jeg overhovedet købt de rigtige neutriks ? :-)

Mvh. Johannes 

NL8 mener jeg faktisk ikke passer sammen med normale speakon kabler - kan ikke lige sige det med sikkerhed, men jeg mener at alt over 4 poler har en anden stiktype..
Når du skal forbinde enheden til terminalen så smider du bare et godt tykt kabel fast fra enheden og til 1+ og 1- eller hvilke terminaler på stikket du nu vælger at bruge. Der er ikke så meget at være i tvivl om :)

NL8 mener jeg faktisk ikke passer sammen med normale speakon kabler - kan ikke lige sige det med sikkerhed, men jeg mener at alt over 4 poler har en anden stiktype..
Når du skal forbinde enheden til terminalen så smider du bare et godt tykt kabel fast fra enheden og til 1+ og 1- eller hvilke terminaler på stikket du nu vælger at bruge. Der er ikke så meget at være i tvivl om :)

- Ja, jeg har vidst købt de forkerte neutriks. Det er bare mig der er en smule forvirret. :-) men vil det sige at jeg godt kan cutte et speakon kabel (sssnake SLL21502) over og forbinde de indre kabler direkte til cubo'en? 

Også forstår jeg simpelthen ikke hvor og hvordan kablet kommer ud cubo'en? :D ^^ borer man et hul og isolerer (med silikone?) eller hvordan gør man? :-)

Edited by Hvimsen

• 2 months later...

Mega fedt William! Jeg vil gerne i gang med et setup med to cubo15 ext. og to Behringer b212xl, sat op så jeg både kan tilføje mere og skifte mellem maxamp og d8604. Jeg kan sagtens klare at bygge det, men er ikke så sikker i, hvordan elektronikken skal laves .. Kan det lade sig gøre at lave både speakon indgang og udgang i hver cubo, så jeg bare kan trække signalet fra forstærkeren over i første cubo også videre i næste? Kan se at der er to speakon-hunstik i b212xl men er det højre/venstre eller input/output? Jeg kan heller ikke lige lure den bedste måde at skifte mellem forstærkere og forstår ikke 100, hvordan det bliver beskrevet i andre tråde. Håber du kan hjælpe!

Jeg har prøvet at tegne det som jeg tænker det kan lade sig gøre. Altså at begge forstærkere er sluttet til strøm (med tænd/sluk kontakt) og så bare sender hver kanal ud til et speakon stik. herfra videre til højtalere/cuboer som selv sender signalet videre. Kan dette lade sig gøre? Og så bare trække stikkene hen til maxamp20 hvis det skal køre på den. Giver det mening, kan det lade sig gøre og er der en bedre løsning? :)

ledninger højtaler.png

• 7 months later...
  • 1 month later...
14 hours ago, wio123 said:

Når jeg trykker på linket kommer jeg videre til en LinkedIn side, kan dog ikke finde ud af hvor jeg kan se dine 3D planer for Cubo 15. Er det min computer der er helt ude i hampen eller?

Det er mig der har fucket i min dns-opsætning, den skulle gerne omgå den via linket postet oven over, det er så ikke tilfældet -.-

Midlertidigt så find den her:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/3829948/Cubo15.zip

20 hours ago, viktor said:

Man kunne også uploade den herinde under Downloads? ;) 

Det har jeg gjort engang før men nu ser jeg da egentlig lige at Alfred faktisk har uploadet en?

Jeg må også virkelig tage mig sammen.. Jeg har jo fuldt dokumenteret da vi byggede vores for 2 år siden med video og billeder og timelapse haha. Aldrig blevet uploadet xD

2 hours ago, William said:

Det har jeg gjort engang før men nu ser jeg da egentlig lige at Alfred faktisk har uploadet en?

Jeg må også virkelig tage mig sammen.. Jeg har jo fuldt dokumenteret da vi byggede vores for 2 år siden med video og billeder og timelapse haha. Aldrig blevet uploadet xD

Sharing is caring ;)

• 1 year later...
This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.