Jump to content
Festivalanlæg dk

Nybegynder, anlæg byggeri

Mobsen
 Share

Recommended Posts

Jeg har lige nogle spørgsmål, som jeg ikke helt har kunne få svar på i de ellers vanvittigt mange gåde tråde herinde! 

Jeg har aldrig bygget anlæg før og skal bygge et til dette års Roskilde festival, jeg har valgt at købt pakken hos canopysound, batteri fra canopysound (12v 7,2 a), bruge birkkrydsfiner. 

Har læst mig frem til at en del sætter 2 batterier sammen? Er der en fordel eller ide med det? Tænkte bare at køre på det ene og når det var ved at være dødt sætte det andet til og oplade det føstedet. 

Jeg tænker at dagen har vi lav volumen så vi kan snakke sammen, og den anden halvdel er i nærheden af fuld skure. Hvor mange batterier skal der til på sådan en festival? 

Hej Mobsen 

Grunden til at folk sætter to batterier sammen er for at få 24 volt, men da du har købt pakken gennem os og derfor har en maxamp er det ikke noget du skal gøre da du vil brænde forstærkeren af. Så gør bare som du selv siger med at skifte imellem de to batterier.

Hvert batteri kan spille 7,2Ah * 0,8 (afladningsprocent) * 12v = 69,12Wh -> 69,12Wh/5W = 13,82h

og det er altså hvis du spiller på maks, så det vil nok være en fordel hvis i har en lader med så i kan lade i løbet af festivalen. 

Hej Mobsen og velkommen til Festivalanlæg.dk! 

Når man sætter 2 komponenter sammen i et elektrisk system kan man sætte dem i parallel eller i serie. Det samme gælder for batterier. 

NOTE: Husk at hvis du sammensætter 2 batterier skal de være samme type, alder, mærke og kapacitet. 

Serieforbindelse:

Når du sætter 2 batterier i serieforbindelse vil de antal volt der er på hvert batteri blive lagt sammen til en større volt. Det vil sige, at 2 12 volts batterier på hver især 75Ah i serie bliver til 24 volt, og så er kapaciteten (ampere timer) det samme som for et enkelt batteri, altså 75Ah. Da man kan få convertere til næsten ingen penge er denne metode ikke anbefalet. 

Parallelforbindelse:

Hvis du forbinder 2 batterier i parallel vil kapaciteten (i Ah) blive lagt sammen, men antal volt vil forblive det samme som for hvert batteri. Det vil sige, at 2 batterier af 2 volt og 75Ah i parallel vil blive til et signal på 12v og en kapacitet på 150Ah. Fordelen ved denne metode er, at i stedet for at skulle slukke musikken og skifte batteri, tømmer den automatisk alle batterier før den går ud af sig selv. 

Du kan også oplade begge batterier samtidig :)

Nu kender jeg ikke så meget til batteritiden på dit specifikke setup, så hvis du gerne vil have en præcis måling på hvor meget strøm du skal have med kan du bruge dette batteritids diagram som er lavet af viktor her fra siden: http://www.festivalanlaeg.dk/topic/289-beregner-til-batteritid/

Hej Mobsen 

Grunden til at folk sætter to batterier sammen er for at få 24 volt, men da du har købt pakken gennem os og derfor har en maxamp er det ikke noget du skal gøre da du vil brænde forstærkeren af. Så gør bare som du selv siger med at skifte imellem de to batterier.

Hvert batteri kan spille 7,2Ah * 0,8 (afladningsprocent) * 12v = 69,12Wh -> 69,12Wh/5W = 13,82h

og det er altså hvis du spiller på maks, så det vil nok være en fordel hvis i har en lader med så i kan lade i løbet af festivalen. 

​Ja det du beskriver her er serieforbindelse. Han kunne også vælge at parallelforbinde batterierne for at bevare samme antal volt men sammenlægge kapaciteten :) 

Edited by vesthardt

Men hvad for jeg ud af at få flere ampere? Er de 7,2 amp der er i batteriet ikke nok til setupet? 

Skal lige hører, hvis jeg nu skal have solceller på, så jeg slipper for skulle skifte batterier, kan jeg så bøjes med at løbe et batteri, også forbinde solcellen og battrriet gennem en laderegulator? Så behøves jeg kun anskaffe mig et batteri, en laderegulator og en - måske 2 solceller, placeret oven på boominatoren? Så burde vel kunne spille for altid?? (Har tænkt på at købe amorphous solceller) 

Flere amperetimer = musik i længere tid. Som du jo er bekendt med løber et batteri "tør for strøm" før eller siden. Jo flere amparetimer du har, jo længere går der. 7,2ah er ganske fint til dit setup, og som Tobias skriver vil det give dig lyd i omkring 13 timer ved max-volumen (væsentligt længere når du skruer lidt ned). Så hvor mange amperetimer har du bruge for? Det er ikke rigtig til at sige, men hvis du har 2 batterier kan du lade det ene før det andet går død, i hvert fald :)

Med solceller ovenpå og de rette solforhold kan du teoretisk spille indtil noget af udstyret går i stykker (intet fungerer i uendelig tid, jo! ;) ). Det kræver naturligvis også at solcellen er tilpas stor til at kunne nå at lade batteriet ordentligt op i løbet af dage - jeg ville sige 20 watt+ kan gøre det :) 

Men hvad for jeg ud af at få flere ampere? Er de 7,2 amp der er i batteriet ikke nok til setupet? 

Skal lige hører, hvis jeg nu skal have solceller på, så jeg slipper for skulle skifte batterier, kan jeg så bøjes med at løbe et batteri, også forbinde solcellen og battrriet gennem en laderegulator? Så behøves jeg kun anskaffe mig et batteri, en laderegulator og en - måske 2 solceller, placeret oven på boominatoren? Så burde vel kunne spille for altid?? (Har tænkt på at købe amorphous solceller) 

​Bare lige for at slå det fast for en sikkerheds skyld, så er der forskel på Ampere (A) og Amperetimer (Ah). Ampere er effekt, og Amperetimer er en kapacitet. Hvis du har et batteri med 10 Ah, og en effekt på 10A (en forstærker eksempelvis) så kan anlægget spille i 1 time (hvis man går ud fra batteriet kan aflades 100%, hvilket det ikke man men nærmere 80% for et forbrugsbatteri. :) 

Så har jeg også styr på det! Det er virkelig fedt at i er så hjælpsomme! 

Har læst min til frem til at i inde på canopysound, på et tidspunkt havde nogle solceller som passede lige på boominatoren, men kan ikke se at i har dem mere, og mange af de links der er til solceller herinde, kan ikke fås mere.. så ville hører om der var nogen af jer som har fundet nogen for nylig som passer på og levere de +20w? 

​Bare lige for at slå det fast for en sikkerheds skyld, så er der forskel på Ampere (A) og Amperetimer (Ah). Ampere er effekt, og Amperetimer er en kapacitet. Hvis du har et batteri med 10 Ah, og en effekt på 10A (en forstærker eksempelvis) så kan anlægget spille i 1 time (hvis man går ud fra batteriet kan aflades 100%, hvilket det ikke man men nærmere 80% for et forbrugsbatteri. :) 

​Lige for at slå det helt på plads, så er ampere (A) ikke effekt, med derimod strømstyrke. Effekt (P) = U (spændingsforskel målt i volt) gange I (strømstyrke målt i ampere) :)

Har læst mig til frem til at i inde på canopysound, på et tidspunkt havde nogle solceller som passede lige på boominatoren, men kan ikke se at i har dem mere, og mange af de links der er til solceller herinde, kan ikke fås mere.. så ville hører om der var nogen af jer som har fundet nogen for nylig som passer på og levere de +20w? 

​Lige for at slå det helt på plads, så er ampere (A) ikke effekt, med derimod strømstyrke. Effekt (P) = U (spændingsforskel målt i volt) gange I (strømstyrke målt i ampere) :)

​Seriøst? ... tror jeg skal tilbage til folkeskolen!!!!!! 

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.