Jump to content
Festivalanlæg dk

12db/oct filter med crossover ved 3200hz

niculw
 Share

Recommended Posts

Ville lige dele filtret jeg har brugt i mit nuværende anlæg. Kom endelig med feedback så jeg kan forbedre setup til næste anlæg :) 

Jeg benyttede metoden som Dansk Audio Teknik skriver i deres tip om delefiltre.

Her brugte jeg ligningerne: 

112540 / (delefrekvens x Z) = C

(220 x Z) / delefrekvens = L

Hvor Z er impedansen.

Da mit horn havde en 7db højere følsomhed end bunden, fjernede jeg 7db af top kanalen med to modstande, en i parallel og en i serie.

I vedhæftede illustration har jeg ændret værdierne til nærmeste standard-værdi for de enkelte komponenter. Hertil er vedhæftet tilsvarrende graf over output af kanalerne.

Filter.tiff

Graf.tiff

• 2 weeks later...

Ville lige dele filtret jeg har brugt i mit nuværende anlæg. Kom endelig med feedback så jeg kan forbedre setup til næste anlæg :) 

Jeg benyttede metoden som Dansk Audio Teknik skriver i deres tip om delefiltre.

Her brugte jeg ligningerne: 

112540 / (delefrekvens x Z) = C

(220 x Z) / delefrekvens = L

Hvor Z er impedansen.

Da mit horn havde en 7db højere følsomhed end bunden, fjernede jeg 7db af top kanalen med to modstande, en i parallel og en i serie.

I vedhæftede illustration har jeg ændret værdierne til nærmeste standard-værdi for de enkelte komponenter. Hertil er vedhæftet tilsvarrende graf over output af kanalerne.

Filter.tiff

Graf.tiff

​Jeg synes det ser fint ud. :)
Du kan opnå lidt bedre effektivitet ved ikke at bruge en spændingsdeler på dit horn, men det kan være svært at få en flad kurve, om det kan betale sig kan jeg ikke sige da du ikke skriver noget om dine højtaler.
Ellers er der en anden mulighed, du kan lave dæmpningen aktiv, dvs. at du dropper modstandene i dit filter og laver, et ekstra filter før din forstærker som dæmper de høje frekvenser. Igen det er ikke sikkert at det kan betale sig.

Og nu når du har simuleret det hele i LTspice har du mulighed for at aflæse strømmen og spændinger som løber i de forskellige komponenter. på den måde er det f.eks. nemt at se hvor stor en effekt dine modstande skal kunne tåle. 

Er det den her side du har brugt?
http://www.ktradio.dk/dat/delefilter.asp

Ja det er den side :) for at være ærlig kendte jeg ikke til minidsp moduler før jeg lavede det, men det filtrene var nu ikke dyre at lave, og fungerer efter hensigten. Plus kan godt lide at nørkle og udregne værdierne og sådan.

Jeg dæmpede mit horn fordi det var meget mere følsomt end wooferne, og har forrige år hørt mange anlæg på roz hvor hornet løber helt løbsk, det ville jeg ikke risikere :) 

Anlæget kører to fane sovereign 15" 250W og to piezo drivers fra discoworld der kan klare 160W

Har så fundet ud af jeg burde have fået nogle andre woofere hvis anlægget skulle have en mindre volumen, men er nu meget tilfreds, der er plads til 3x100ah batterier på række i kontrolrummet (flere hvis de stables) og kan transportere telt og udstyr i det :) plus lyden er også meget dejlig, overvejer dog at udvidde med en cubo 15 til de vilde fester hvor man ikke kan få nok bas, laver nok et passivt lowpass til den med mindre jeg skaffer en bassface1.2 eller pioneer til den

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.